طرح های بین حوزه ای انتقال آب فقط برای تامین شرب است

وزیر نیرو با بیان اینکه به زودی و برای اولین بار در دولت سیزدهم، در شورای عالی آب، الگوی کشت مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد تا بصورت عادلانه کشاورزان از حقآبه استفاده کنند، گفت: طرح های بین حوضه ای انتقال آب به صورت محدود و فقط برای تامین آب شرب است.

به گزارش مهرگان پرس،  علی اکبر محرابیان روز چهارشنبه در جلسه شورای اداری شهرستان بیجار با بیان اینکه رعایت الگوی کشت و استفاده از روش های نوین آبیاری از سیاست های جدی دولت است، اظهار داشت: در شورای عالی آب اولین مصوبه این بود که اجرای طرح های انتقال آب بین حوضه‌ای و استانی، برای مصارف غیرشرب ممنوع است.

 وی با بیان اینکه طرح های بین حوضه ای انتقال آب به صورت محدود و صرفا برای تامین آب شرب است، افزود: اگر طرح جدیدی قرار است شروع شود، ملاحظات بسیار زیادی باید در نظر گرفته و حقوق مردم نیز باید رعایت شود.

وزیر نیرو اجرای طرح های انتقال آب را نیازمند سه اصل عدالت، شفافیت و رعایت قانون دانست و اضافه کرد: در صورت تخصیص و انتقال آب از سدها، اولویت باید با کشاورزان در مبدا باشد.

محرابیان بر لزوم شفافیت در اجرای طرح تخصیص آب از سدها و اطلاع مردم از حقوق خود تاکید کرد و ادامه داد: در دولت سیزدهم، در نظام مدیریت آب تحول اساسی ایجاد می کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث انتقال آب بین حوضه ای، تخصیص ها شفاف و دقیق خواهد بود، اظهار داشت: در حوزه تخصیص آب، رعایت قانون یک اصل است و در همین راستا، در نقاطی که به قانون توجه نشده، لایحه تدوین خواهیم کرد.

مشکل تخصیص آب کشاورزان بیجار برطرف می شود

وزیر نیرو در بخش دیگری از صحبت هایش به تلاش برای رفع مشکل تخصیص آب بخش کشاورزی شهرستان بیجار اشاره داشت و افزود: با حضور مسوولان استان، وزارت نیرو و نماینده صنف کشاورزی، تخصیص آب این بخش را مورد بررسی دقیق قرار داده و در صورت ضرورت از سد تالوار یا با حفرچاه و از راه های دیگر، این مشکل را برطرف می کنیم.

محرابیان خطاب به کشاورزان گفت: پیگیر حقوق شما هستیم و اجازه نمی دهیم کوچکترین خدشه ای به حقوق شما وارد شود، البته این مهم در حوزه آب شرب نیز پیگیری می شود.

وی از برنامه ریزی برای احداث سد شیخ بشارت در بیجار خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم بر اساس مطالعات صورت گرفته  و با احداث این سد، بخشی از نیاز آبی شهرستان بیجار رفع شود.

وزیر نیرو ضمن تقدیر از دولت های قبلی برای خدمت به مردم، گفت: البته کم کاری های زیادی را شاهد هستیم که برخی از این کم کاری ها به خاطر طولانی شدن پروژه های اجرایی و بعضی هم به واسطه اشتباه در مطالعات و برخی هم به عدم پیگیری در سال های گذشته بر می گردد.

وی با اشاره به اینکه در بخش آب شرب شهری و روستایی بیجار برنامه های نسبتا خوبی طی ماه های گذشته تدوین کرده ایم، ادامه داد: تامین آب شرب شهرها و روستاها به صورت کوتاه مدت تحت عنوان پروژه های رفع تنش آبی مانند احداث مخزن، خطوط انتقال، حفر چاه و اصلاح تصفیه خانه در دستور کار است که ابلاغ و اعتبار خاصی برای آن منظور می کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه در طرح درازمدت و نهایی هم انتقال آب برای بخش شرب، صنعتی و مشاغل وابسته این به حوزه در دستور کار است، گفت: مهمترین این طرح ها، پروژه انتقال آب از سد سیازاخ به بیجار و یاسوکند است که بخشی به صورت فوری به طول ۲۳ کیلومتر شروع شده ولی این طرح سنگین است و ۱۴۰ کیلومتر خط انتقال باید اجرا شود که نیازمند اعتبارات فراوانی است.

محرابیان اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم از اعتبارات غیربودجه یا غیرردیف های عمومی استفاده کنیم، به صورت ترک تشریفات، این طرح را به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار کردیم و اعتبار خاصی از محل تهاتر نفت در اختیار قرارگاه گذاشتیم که بعد از ابلاغ، بخش اصلی کار با سرعت جدی شروع می شود.

مشکل تنش آبی در ۱۶ هزار روستای کشور

وی در ادامه به تنش آبی در ۱۶ هزار روستای کشور اشاره کرد و افزود: برای حل این مسئله طرحی با مجلس شورای اسلامی پیش بردیم و اعتبار آن در قالب طرح جهاد آبرسانی تامین شد.

وزیر نیرو با بیان اینکه در بحث آبرسانی روستایی نسبت به استانداردها خیلی عقب هستیم، اظهار داشت: یکی از مصوبات جلسه امروز این خواهد بود که تمام روستاهای شهرستان بیجار که مشکل کمبود آب دارند، در اولویت اجرای طرح جهاد آبرسانی قرار می گیرند.

محرابیان تاکید کرد: به نوبت حل مشکل آب شرب این روستاها شروع می شود تا در سال های آینده شاهد رفع این مشکل برای همیشه باشیم.

شهرستان بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شمال شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.