عرضه شش فیلم‌‌تئاتر خاطره انگیز از حسن دادشکر

شش عنوان از فیلم‌ تئاترهای حسن دادشکر پیشکسوت عرصه تئاتر کودک و نوجوان در پایگاه اینترنتی کانون پرورش فکری در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش مهرگان پرس،«پیرمرد و ببر»،«قصه نقلی»،«کودک غریب»،«گنجشکک اشی‌مشی»،«زشت و زیبا» و «افسانه‌های نو» عنوان این نمایش‌هاست که در قالب طرح «نمایش‌ نما» در پایگاه مجازی کانون عرضه  می‌شود.

نمایش «گنجشکک اشی‌مشی» که تولید سال ۱۳۷۷ کانون است،از سوی داوود کیانیان به نگارش در آمد و پس از مدت کوتاهی حسن دادشکر آن را به شیوه‌ عروسکی در مرکز تولید تئاتر کانون به روی صحنه برد. این نمایش درباره‌ گنجشکک اشی‌مشی است که به‌رغم تذکرها و توصیه‌های دیگر پرندگان برای دوری از آدم‌ها،تصمیم می‌گیرد به آدم‌ها نزدیک شده و با آن‌ها دوست شود....

بر اساس این خبر،«قصه نقلی» نیز به نویسندگی و کارگردانی حسن دادشکر که تولید سال ۱۳۸۲ است داستان نقلی پسر بچه روستایی باهوش و مهربانی را روایت می‌کند که می‌خواهد به دیدار مادر بزرگش برود. اما در راه با جنگلبان برخورد می‌کند و او ضمن یادآوری خطرهای جنگل،بوقی به نقلی می‌دهد که در مواجه با خطر،آن را به صدا در آورد تا جنگلبان به کمکش بیاید...

نمایش زنده عروسکی «کودک غریب» عنوان نمایش دیگری از دادشکر است که در سال ۱۳۷۸ به نویسندگی داوود کیانیان در مرکز تئاتر کانون اجرا شد و اکنون به صورت اینترنتی در دسترس قرار دارد.

همچنین نمایش «پیرمرد و ببر» به نویسندگی علی خاکبازان و کارگردانی حسن دادشکر در سال ۱۳۹۵ به صحنه مرکز تئاتر کانون رفت. این نمایش درباره‌ ببری است که گه گاه به احشام یک روستا حمله می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌رساند و از سوی اهالی گرفتار و در قفس نگهداری می‌شود. روزی عاقل مردی جهاندیده،ببر را در قفس می‌بیند و به خاطر التماس،ناله و گریه ببر،او را از قفس رها می‌کند،اما...

تئاتر «زشت و زیبا» تولید سال ۱۳۸۳ کانون است که نویسندگی این نمایش را نیز دادشکر بر عهده داشت ودرباره‌ خداداد پسر جوانی است که از زشتی صورت و تمسخر اطرافیانش رنج می‌بردو به دنبال علت زشتی خود است. او با راهنمایی مرشد،راهی سرزمین باختر می‌شود تا از سه حکیم دانا،علت زشتی‌اش را بپرسد....

نمایش «افسانه‌های نو» نیز در سال ۱۳۹۰ به نویسندگی داوود کیانیان و کارگردانی حسن دادشکر در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون به صحنه رفت و قصه‌ باثار پسر لقمان است که کودکی کنجکاو است و می‌خواهد مثل پدرش باشد. لقمان با بازی و نمایش به او می‌آموزد که چگونه به خواسته خود برسد.

حسن دادشکر فعالیت‌های هنری خود را از دهه‌۵۰ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد و تا به امروز نمایش‌های زیادی را برای مخاطبان کودک و نوجوان به روی صحنه برده است.

طرح «نمایش‌نما» با شیوع بیماری کرونا از اواخر سال ۱۳۹۸ در مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری برای حمایت از هنرمندان تئاتر کودک و نوجوان و ارتباط با مخاطبان به اجرا در آمد و تاکنون بیش از ۷۰ فیلم -تئاتر در پایگاه کانون به نشانیth.kpf.ir به صورت آنلاین  در اختیار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

منبع: ایران تاتر