عشق به امام حسین با باور مردم ایران عجین است

مهدی آقایی گفت:خوشبختانه تعزیه ها با رعایت فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی اجرا می شود و به نظر می‌رسد در شب‌های بعدی تعداد بیشتری از مردم به دیدن تعزیه بیایند.

به گزارش مهرگان پرس مهدی آقایی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره تاثیرات برگزاری تعزیه در تقویت باورهای مردم نسبت به قیام امام حسین(ع) گفت : تعزیه هنر با قدمت و کهن است و ریشه در باور و اعتقادات مردم ایران دارد . تعزیه شاید در نگاه اول هنری برون گرا به نظر برسد . اما در درون هنرمند ریشه دارد وهنرمند تعزیه با دل ، عشق و ارادت کار می کند.همه ما موقعی که تعزیه می‌خوانیم درونمان جلا پیدا می کند و شفاف و پاک می شود. ما تعزیه خوانها در طول سال هم به فکر ایام ماه محرم وصفر هستیم و با زندگی ما عجین است.

وی با اشاره به شیوع کرونا و محدودیت های پیرامون مراسم های عزاداری و اجرای تعزیه تصریح کرد: امسال با توجه به شیوع کرونا با محدودیت های روبه رو هستیم. در سال های قبل در این ایام هر روز از ساعت 10 صبح  در تهران و یا شهرستان ها مدام تعزیه اجرا می کردیم. البته امسال هم این رویداد با حمایت و مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اداره‌کل هنرهای نمایشی و شهرداری منطقه ۱۱  تهران  در محوطه تالار وحدت در حال اجرا است و خوشبختانه این تعزیه ها با رعایت فاصله اجتماعی و  پروتکل‌های بهداشتی اجرا می شود و به نظر می رسد در شب های بعدی تعداد بیشتری از مردم به دیدن تعزیه بیایند. عشق  به امام حسین با خون و باور مردم ایران عجین است.

این بازیگر تئاتر در باره تاثیرات و چالش های مخالف خوانی و ایفای نقش شمر خوانی متذکر شد: برای من مخالف خوانی هیجان زیادی دارد .به نظرم قوت داشتن مخالف خوان در نقش منفی است که می تواند حقانیت امام حسین (ع) و یارانش را نشان بدهد و ساختار تعزیه را دراماتیزه کند.اگر شخصیت هایی نظیر شمر بدون هویت و فقط خشن نشان داده شوند به طور حتم مظلومیت امام حسین کمرنگ دیده می شود. در تعزیه هایی مخالف خوانی هایی داریم که با خواندن اشعاری جلوه و عظمت تعزیه را دوچندان می کند و به طور مثال تاکیدی می شود بر شجاعت و تهور حضرت عباس( ع) . جایی در تعزیه شمر می آید پشت خیمه ها و در باره شجاعت حضرت ابوالفصل ( ع) در جنگ نهروان رجز خوانی می‌کند و به مردم شناخت از این بزرگان می دهد و من در این ده شب نقش های مخالف خوانی مثل شمر، این سعد،حارث و غیره را برعهده دارم.

مهدی آقایی بیش ازسه دهه است که حضور فعال و موثری در تعزیه دارد و از دوران کودکی وارد تعزیه شد و در ابتدا موافق خوانی می کرد و در ادامه به سمت مخالف خوانی رفت.او این روزها در رویداد شبیه‌خوانی در پهنه رودکی در دهه اول ماه محرم و پس از اذان مغرب و عشا،توسط گروه  تعزیه سیدالشهدا(ع) به سرپرستی احمد عزیزی در پهنه رودکی، مقابل تالار وحدت درحال فعالیت است.

گفتنی در طی این ۱۰ شب تعزیه‌های شاهچراغ(ع) ، وهب نصرانی، طفلان زینب‌(س)، حضرت مسلم‌(ع)، دو طفلان مسلم‌(ع)، حر ریاحی، حضرت علی‌اکبر(ع)، حضرت قاسم‌(ع)، حضرت ابوالفضل‌(ع)، شهادت امام حسین‌(ع) و بازار شام اجرا می شود.