عملیات ساخت نیروگاه جدید مشهد زمستان امسال آغاز می‌شود/ نیروگاه قدیمی مشهد بازنشسته خواهد شد

مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی گفت: عملیات اجرایی‌ ساخت نیروگاه سیکل‌ترکیبی مشهد با راندمان ۵۵ درصد زمستان امسال آغاز خواهد شد.

به گزارش مهرگان پرس،محسن طرزطلب در جریان بازدید از نیروگاه مشهد، گفت: این مجموعه پس از نیروگاه طرشت تهران جزو قدیمی‌ترین نیروگاه‌های کشور است که با قرارگیری در داخل شهر مشهد بخش عمده‌ای از تامین برق این کلانشهر و حرم مطهر رضوى را بر عهده دارد.
وی با اشاره به اهمیت ویژه این نیروگاه برای شهرستان‌ مشهد، افزود: راندمان نیروگاه در حال حاضر بسیار پایین و عمر برخی واحدهای آن به بیش از ۵۰ سال می‌رسد. همین امر موجب شده تا نیروگاه مصرف آب بالایی داشته باشد و سالانه حدود ۴۵۰ هزار مترمکعب آب مصرف کند.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی مالک این نیروگاه را بخش خصوصی برشمرد و افزود: از مدت‌ها قبل با همکاری استانداری خراسان‌رضوی در تلاش بودیم تا حمایت‌ها و راه‌کارهای تشویقی لازم به منظور ترغیب مالک برای جایگزینی این واحدها با یک نیروگاه راندمان بالا را ایجاد کنیم.
طرزطلب ادامه داد: در همین راستا از طریق مالک و شرکت برق حرارتی مذاکرات متعددی با سرمایه‌گذاران زیادی صورت گرفت و نهایتا  موضوع بازنشسته کردن نیروگاه مشهد و احداث واحدهای راندمان بالای جدید مورد موافقت قرار گرفت.
وی با تاکيد بر اینکه عملیات اجرایی ساخت نیروگاه جدید مشهد تا پایان سال آغاز خواهد شد، ادامه داد: در حال حاضر راندمان این نیروگاه حدود ۲۷ درصد و تولید حداکثری آن ۳۲۰ مگاوات است که در نیروگاه سیکل‌ترکیبی این مجموعه، راندمان نيروگاه به ۵۵ درصد و توان آن به ۳۵۰ تا ۴۰۰ مگاوات خواهد رسید.
طرزطلب تاکيد کرد: با ساخت‌ نیروگاه جدید مشهد واحدهای قدیمی این مجموعه به تدریج بازنشسته خواهد شد.