فرایند بازنشسته کردن نیروگاه بعثت پایتخت آغاز شد

مدیرعامل شرکت برق حرارتی بر لزوم افزایش توان تولید برق در تهران تاکید کرد و افزود: تقاضای برق در محدوده برق منطقه‌ای تهران با شیب نسبتاً زیادی رو به افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال 1415، به بیش از دو برابر مقدار فعلی افزایش یابد

به گزارش مهرگان پرس،"محسن طرزطلب" در مراسم امضای قرارداد ساخت نیروگاه جدید بعثت تهران با استفاده از توربین ملی MGT-75، با بیان این مطلب افزود: برق منطقه‌ای تهران در حال حاضر با کمبود یک هزار و 700 مگاواتی مواجه است که با توجه به روند رشد بار در این منطقه، توان تولیدی تا سال 1405 به میزان سالانه حدود 450 مگاوات افزایش خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی یکی از مشکلات جدی شبکه برق تهران را قدمت بالا و فرسودگی بخش قابل توجهی از نیروگاه‌های موجود برشمرد و افزود: افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری نیروگاه، قابلیت اطمینان پایین به دلیل خروج‌های اضطراری و برنامه‌ریزی نشده‌ ناشی از فرسودگی تجهیزات، افزایش آلایندگی و تبعات زیست‌محیطی نسبت به نیروگاه‌های جدید و همچنین افت راندمان ناشی از فرسودگی تجهیزات از جمله تبعات چنین وضعیتی است.
طرزطلب تاکید کرد: بر همین اساس شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی بر آن شد تا با احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی جدید در محل نیروگاه بعثت در جهت افزایش راندمان شبکه تولید برق و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی اقدام کند.
وی با اشاره به برنامه شرکت برق حرارتی برای جایگزینی و بازنشسته کردن نیروگاه‌های طرشت، ری و بعثت شهر تهران، گفت: در حال حاضر مناقصه مربوط به نیروگاه طرشت برگزار و پیمانکار مربوطه انتخاب شده است و برای نیروگاه بعثت نیز اقدامات عملی با امضای این قرارداد آغاز شده است.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی بر لزوم افزایش توان تولید برق استان تهران تاکید کرد و گفت: در نیروگاه ری نیز عملیات ساخت پست جدید برق نیروگاه آغاز شده و منتظر دریافت مصوبه تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه از سوی دولت هستیم.
طرزطلب ادامه داد: احداث واحدهای جدید و برچیدن واحدهای قدیمی بخار بعثت، نتایج مهمی از قبیل: کاهش قابل توجه آلاینده‌های زیست محیطی، جایگزینی فناوری روز تولید برق بجای فناوری دهه 60 میلادی و کاهش شدید مصرف آب را در پی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه با اجرای این پروژه سالانه 4.4 میلیون لیتر در مصرف آب نیروگاه صرفه‌جویی خواهد شد، ادامه داد: مصرف آب فعلی نیروگاه بعثت 208 لیتر بر ثانیه است که با راه‌اندازی واحدهای جدید میزان مصرف آب نیروگاه به 10 لیتر بر ثانیه خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه توربین MGT-75 بکار رفته در این پروژه جدیدترین توربین طراحی‌ و ساخته شده گروه مپنا است، اضافه کرد: این محصول یک ماشین در گروه توربین‌های گازی "کلاس F پیشرفته" دنیا است که توان رقابت با محصولات شاخص بین‌المللی در اين كلاس را دارد.
طرزطلب با تاکید بر اینکه این توربین قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوخت‌های اصلی است، بیان کرد: ظرفیت نیروگاه‌های مبتنی بر این توربین در سیکل ساده 222 مگاوات و در کمترین سناریو سیکل ترکیبی 330 مگاوات است. راندمان نیروگاه نیز در سیکل ساده 39.1 درصد و در حالت سیکل ترکیبی به بیش از 59 درصد خواهد رسید.

منبع:پاون