كاهش 2 ميليارد متر مكعبي مصرف گاز نيروگاه‌ها با اجراي يك طرح

مديركل دفتر تامين منابع مالي و مجري طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف برق توانير گفت: با اجراي طرح جايگزيني كولرهاي گازي فرسوده با كولرهاي راندمان بالا، مصرف گاز نيروگاه‌ها 2 ميليارد متر مكعب كاهش خواهد يافت.

به گزارش مهرگان پرس، طرح جايگزيني يك ميليون كولر گازي فرسوده، ضمن آزادسازي 2 هزار مگاوات از ظرفيت شبكه در پيك تابستان، 2 ميليارد مترمكعب از گاز مصرفي نيروگاه‌ها را كاهش داده و با افزايش صد درصدي ساخت داخل كولرهاي گازي در كشور، جهش توليد و اشتغالزايي گسترده در اين صنعت را به همراه خواهد داشت.

در همين خصوص "مسعود خاني" مديركل دفتر تامين منابع مالي و مجري طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف برق توانير در حاشيه برگزاري نمايشگاه بين‌المللي صنعت برق، استفاده از كولرهاي گازي در برخي از مناطق گرمسير كشور را روزانه 18 ساعت عنوان کرد و گفت: این میزان استفاده از کولرهای گازی در مناطق گرمسیر طي 9 ماه از سال استمرار دارد و با توجه به مصرف تا 2 برابري برق در كولرهاي فرسوده، جايگزيني اين كولرها، بيشترين فرصت صرفه‌جويي به ازاي يك تجهيز را به خود اختصاص داده است.
خاني افزود: در اين طرح يك ميليون كولر گازي حاره‌اي ساخت داخل با رتبه انرژي A جايگزين و در مناطق گرم و مرطوب عمدتا جنوبي كشور به‌كار گرفته خواهد شد.
وي با اشاره به تفاوت فناوري كولرهاي گازي مناطق حاره‌اي با مناطق معتدل، عمده توليد داخل كولرهاي گازي در كشور را خاص مناطق معتدل ذكر كرد و افزود: انتظار مي‌رود با اجراي اين طرح، توليد كولرهاي حاره‌اي در كشور رونق گرفته و با توجه به تعداد بالاي سفارش در اين طرح، توليد كولرهاي گازي در كشور به 100 برابر افزايش يابد كه نتیجه آن جهش توليد و اشتغالزايي قابل قبول در اين صنعت است.
مديركل دفتر تامين منابع مالي و مجري طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف برق توانير، جبران 2 هزار مگاوات از نياز پيك تابستان و 2 ميليارد متر مكعب صرفه‌جويي در مصرف سالانه گاز نيروگاه‌ها را از ديگر مزاياي اين طرح برشمرد و در خصوص دلايل تاخير دو ساله اجراي طرح، به درخواست تعديل شاخص‌هاي عملكردي و رتبه انرژي كولرها از A+ به A از سوي صنعتگران داخلي به جهت تحريم‌ها اشاره كرد كه نهايتا خرداد گذشته ضوابط فني طرح اصلاح و به تصويب شوراي اقتصاد رسيد.
وي افزود: درپي اصلاح و تصويب ضوابط فني، اواخر شهريور گذشته نسبت به انتشار فراخوان ارزيابي كيفي متقاضيان اقدام كرديم که در وهله نخست، متقاضيان اسناد و مدارك براي احراز توانمندي خود را اعلام مي‌كنند و به فهرست كوتاه واجدان شرايط مي‌رسيم، سپس فراخوان ارزيابي فني و بازرگاني را منتشر شده و متقاضيان در اين مرحله پيشنهاد قيمت و شرايط فني كولر خود را اعلام مي‌كنند و پس از انتخاب بهترين گزينه، اجراي بسته نخست براي 100 هزار دستگاه كولر آغاز مي‌شود.
خاني ادامه داد: در مجموع 5 تا 10 بسته براي يك ميليون كولر پيش‌بيني شده و كمتر از هر دو ماه يكبار مناقصه براي بسته بعدي برگزار مي‌شود و برنده مناقصه 6 ماه فرصت دارد نسبت به آماده سازي مواد اوليه و گسترش خط توليد خود اقدام كند.
وي ادامه داد: با آغاز مرحله زمانبندي توليد و جايگزيني كولرها، طبق مصوبه شوراي اقتصاد بايد درصد مشخصي از محصولات براي تعيين و تطبيق استانداردها و شاخص‌هاي مصرف، به آزمايشگاه ارسال و از صرفه‌جويي آن اطمينان حاصل شود.
مديركل دفتر تامين منابع مالي و مجري طرح‌هاي بهينه‌سازي مصرف برق توانير افزود: پيش‌بيني مي‌كنيم اواخر پاييز، مناقصه بسته اول را جمع‌بندي و اولين قرارداد اوايل زمستان امسال مبادله و قراردادهاي بعدي نيز به فاصله حداكثر دو ماه مبادله شود.
وي ابراز اميدواري كرد نصب اولين كولرها همزمان با پيك 1401 آغاز و اجراي كامل طرح طي حدود يك سال به اتمام برسد.
خاني گفت: همزمان با مراحل فوق، ثبت نام از مشتركان داوطلب اجراي طرح آغاز و كولرهاي فرسوده پنجره‌اي و درحال كار داوطلبان با كولر اسپيلت نو و استاندارد جايگزين شده و متقاضي فقط يك سوم هزينه كولر را آنهم در اقساط 24 ماهه و همراه با قبض برق خود مي‌پردازد و مابقي آن رايگان و از سوي دولت و وزارت نيرو پرداخت مي‌شود. سرمايه‌گذار نيز مكلف شده اكيپ‌هايي را براي نصب كولرها تشكيل و آموزش دهد و اصل و فرع سرمايه گذاريش نيز بعد از 18 ماه و در 6 قسط 3 ماهه پرداخت مي‌شود.
وي اظهار داشت: توان مصرفي هر كولر جديد 1.6 كيلووات نسبت به كولرهاي فرسوده كمتر است كه در مجموع 1600 مگاوات صرفه‌جويي در محل مصرف ايجاد مي‌كند (معادل احداث يك نيروگاه 2 هزار مگاواتي) و به همين ميزان نيز از بار شبكه در ايام پيك كاسته مي‌شود.
خاني با اشاره به رونق فعاليت آزمايشگاه‌هاي مرجع با اجراي اين طرح گفت: شركت‌هاي توزيع برق به عنوان ناظر اجراي قرارداد بر تمامي مراحل كار نظارت دارند و در حال طراحي سامانه و نرم افزارهاي خاص براي رصد اين تعداد كولر از محل توليد تا محل نصب و رهگيري مصرف مشتركان براي بررسي نتايج طرح هستيم.
مجري طرح‌هاي بهينه سازي صنعت برق توانير، مسئله اصلي در اينگونه طرح‌ها را توانمندي بخش خصوصي در سرمايه گذاري عنوان كرد كه نيازمند حمايت و تسهيل فرايندهاي اجرايي از سوي ارگان‌هاي ذي‌ربط مانند وزارت صمت، بانك مركزي و گمرك در فرايندهايي مانند ارايه تسهيلات براي سرمايه در گردش توسط بانك‌ها، كاهش موانع گمركي براي واردات بخش كوچكي از قطعات كولرها و تسريع و تسهيل مجوزهايي مانند افزايش ظرفيت توليد از سوي وزارت صمت است كه هماهنگي‌هاي لازم نيز در اين خصوص انجام شده است.

خاني تصريح كرد: آنچه براي ما مهم است، حداقل 51 درصد كولرها بايد ساخت داخل باشد كه خوشبختانه ساخت داخل كولرهاي گازي در كشورمان از اين ميزان فراتر رفته و به مرز 75 درصد رسيده و فقط 25 درصد داخلي سازي نشده كه يكي از دلايل آن مقياس كوچك توليد است كه با اجراي اين طرح، مقياس توليد به شدت افزايش مي‌يابد و مي‌تواند محركي براي ساخت داخل 25 درصد باقيمانده تجهيزات اين كولرها در كشور باشد.

منبع: پاون