كتاب «پای فردا بر شانه‌های امروز»؛ چکیده راهبرد‌ها، سیاست‌ها و آموزه‌هایی از صنعت آب و برق

کتاب «پای فردا بر شانه‌های امروز» به عنوان چکیده‌ای از راهبرد‌ها، سیاست‌ها و آموزه‌هایی از صنعت آب و برق با حمایت وزارت نیرو منتشر شده که هم‌اکنون فایل آن به صورت الکترونیکی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش مهرگان پرس،، تحلیل‌ها، نقدها و اشتراک‌های تجربه‌های ذکر شده در این کتاب به نقل از مدیران ارشد، پیشکسوتان و متخصصان حوزه آب و برق، می‌تواند مرجعی سودمند برای استفاده پژوهشگران، برنامه‌ریزان و سیاستگذاران آینده کشور بوده و حتی منبع معتبری برای تدوین برنامه‌های کاندیداهای احتمالی ریاست‌جمهوری در حوزه آب و برق باشد.
اين ويژه‌نامه بر مبناي رويکرد روزنامه‌نگاري سياستي توسط روزنامه ایران تهیه و منتشر شده و تلاش مي‌کند دانش و تجربه مديران صنعت آب و برق، کارشناسان، اساتيد دانشگاه و مديران شرکت‌هاي بخش خصوصي درخصوص منابع و مديريت آب و برق در ايران را ثبت کرده و زمينه‌اي براي انتقال تجربه بين دوره‌هاي مختلف مديران فراهم کند.
ويژه‌نامه «پاي فردا بر شانه‌هاي امروز» در 12 فصل "مدیریت به‌ هم‌پیوسته منابع آب"، "اقتصاد، فناوری و دیپلماسی برق"، "سازگاری با کم‌آبی"، "بهینه‌سازی مصرف برق"، "سازمان، تامین مالی و نیروی انسانی"، "آب و فاضلاب"، "آینده بدون سوخت‌های فسیلی"، "توسعه منابع آب و خاک"، "مشارکت بخش خصوصی در صنعت برق"، "لایحه قانون آب"، "مدیریت آب زیرزمینی" و "امور اجتماعی آب و انرژی" به چاپ رسیده است.
ويژه‌نامه حاضر به جهت نکاتی همچون "مجموعه منسجمي از مصاحبه‌هاي مديران ارشد صنعت آب و برق ايران به صورت يک‌جا درباره واقعيت‌ها، دست‌آوردها، مشکلات و بايسته‌هاي صنعت آب و برق"، "مشارکت مديران شرکت‌هاي بخش خصوصي صنعت آب و برق در بيان مسائل، دست‌آوردها و بايسته‌هاي صنعت آب و برق"، "بيان برخي از مهم‌ترين واقعيات اقتصاد آب و برق ايران و ضرورت‌هاي اقتصادي براي پايدارسازي منابع آب و برق" و "طرح ضروريات گذار به آينده پايدار منابع آب و برق ايران" حائز اهمیت است.
"بيان مسائل مهمي در ابعاد مختلف ديپلماسي آب و برق" و "طرح مسائل، واقعيات، دست‌آوردها و ضروريات آينده‌نگرانه در حوزه‌هاي مختلف انرژی" از دیگر نکات قابل توجهی است که این ویژه‌نامه به آن پرداخته است.
در بخشی از معرفی این ویژه نامه آمده است: جامعه و دولت در ایران پس از ده‌ها سرمایه‌گذاری و سخت کوشی، دارای‌های بسیاری در صنعت آب و برق اندوخته‌اند که تامین کننده بخش مهمی از رفاه و کیفیت زندگی جامعه ایرانی هستند. صیانت از آن‌ها وظیفه‌ای است که به دانش تخصصی و آگاهی عمومی گسترده‌ای نیاز دارد. منابع و صنعت آب و برق ایران در معرض تهدیدهایی نیز هست که برای رفع آن‌ها و تحقق توسعه پایدار، شناخت دقیق شان ضروری است. صیانت از دارایی‌ها و شناخت تهدیدها به قصد توسعه پایدار مستلزم رویکرد و عملکردی بین بخشی و بین سازمانی به علاوه مدیریت توأمان و بهم پیوسته آب، انرژی و غذا است.

منبع: پاون