مبارک را باید به تئاتر امروز گره بزنیم

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون در آئین رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره نمایش های آئینی و سنتی عنوان گفت: دلم می خواهد کاراکتر مبارک را در دنیا دوباره زنده اش کنیم البته با تکیه بر درام و مسائل روز اجتماعی. در واقع می باید تلاش کنیم در مضمون و ساختار تئاتر امروز ما شخصیت مبارک جلوه کند.

به گزارش مهرگان پرس،استاد علی نصیریان بازیگر پیشکسوت و مطرح کشورمان در آئین رونمایی پوستر بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی که در تالار رودکی برگزار شد، در سخنانی با قدردانی از برگزارکنندگان جشنواره نمایش های آئینی و سنتی که توانستند در شرایط سخت فعلی این جشنواره را کماکان سرپا نگه داشته و برگزاری آن را به دوره بیستم برسانند، گفت: من امروز می خواهم با از تمام افراد با استعداد در عرصه نمایشنامه نویسی خواهش کنم که روی شخصیت مبارک فکر کنند، چراکه اگر به درستی به این شخصیت پرداخته شود، متوجه خواهند شد که مبارک یک شخصیت چند وجهی و بسیار جالب است که می تواند خیلی حرف‌ها و نقدها را بین کند.

نصیریان با تاکید بر اینکه بیایید در تنهایی هایمان به خودمان بخندیم و اگر ما بتوانیم به خودمان بخندیم آنوقت می توانیم نقد را نیز به شکل دوست داشتنی تری بیان کنیم، افزود: وقتی بحث طنز و خنداندن مطرح است آنوقت مقوله نقد و انتقاد کردن نیز دوست داشتنی می ‌شود.

این بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما با اشاره به اینکه در طول سال ها فعالیت خود برای پرداختن به شخصیت مبارک تلاش کرده اما نتوانسته به آنچه در ذهن داشته و آرزو می کرده برسد، اظهار کرد: همواره آرزو داشتم تا مبارک را به تئاتر امروز گره بزنم ولی به هر روی نتوانستم این کار را انجام بدهم به همین خاطر از افرادی مثل اردشیر صالحپور و دیگرانی که می‌توانند در این زمنیه پژوهش و کار کنند، خواهش می کنم حتما در این عرصه تلاش کنند.

نصیریان همچنین اضافه کرد: مبارک ستون نمایش‌های سنتی ما است و اگر بشود یک درام امروزی و اجتماعی که زندگی امروز ما را تصویر می‌کند را با محوریت شخصیت مبارک روی صحنه ببریم مطمئن باشید براحتی  جای خودش را در میان مردم باز می کند.

استاد نصیریان در پایان تاکید کرد: دلم می خواهد کاراکتر  مبارک را در دنیا دوباره زنده اش کنیم البته با تکیه بر درام و مسائل روز اجتماعی. در واقع می باید تلاش کنیم در مضمون و ساختار تئاتر امروز ما شخصیت مبارک جلوه کند.

این بازیگر پیشکسوت با پیشنهاد برگزاری یک مسابقه نمایشنامه نویسی با محوریت شخصیت مبارک، خاطر نشان کرد: دست و بال نویسنده برای نوشتن با محوریت شخصیت مبارک بسیار باز است و بعد از پژوهش درباره این شخصیت می توان آن را به تئاتر امروز گره زد. مبارک را نباید رها کرد، مبارک می تواند به کاراکتر کارآمدی و امروزی تبدیل شود و می توان در طرح مسائل اجتماعی از این شخصیت بسیار بهره برد.

علی نصیریان در پایان با بیان اینکه نمایش مدرن و دراماتیک ما آنطور که باید از داشته‌های خود استفاده نکرده، اضافه کرد: باید این سنت‌ها را با ساختارهای تئاتر امروز و مضامین اجتماعی امروز گره زد و نباید روند به گونه ای باشد که نمایش های آئینی و سنتی در جایگاه خود درجا بزنند.

 مراسم رونمایی از پوستر جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی  در سالن رودکی با حضور علی نصیریان، محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ، مهدی ابدالی معاون اجرایی اداره کل ،داوود فتحعلی‌بیگی دبیر، حسین ناصر بخت قائم مقام جشنواره ،اعضای ستاد برگزاری و هیئت انتخاب جشنواره ، جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد .

ايران تاتر