مجموعه آب و برق از نظر دستگاه‌هاي نظارتي جزو صالح‌ترين‌هاست

وزير نيرو گفت: موقعیت تعارض منافع یا به اصطلاح دقیق‌تر "ناسازگاری علاقه‌ها" (Conflict Of Interests‌) در هر سازمان و هر سطحی قابل بروز و ظهور است، اما باید تلاش کنیم خود را در این شرایط قرار ندهیم، چرا که منشا هر گونه فساد اداری است.

به‌گزارش پایگاه خبري مهرگان پرس به نقل ازپاون، «رضا اردكانيان» روز يكشنبه در نشستي با عنوان «مدیریت تعارض منافع در صنعت آب و برق» که به ابتکار معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو و با حضور مدیران عامل شرکت‌های مادر تخصصی صنعت آب و برق و ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران عامل شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو در سطح کشور برگزار شد، تاکید مقام معظم رهبری در جلسه هئیت دولت در خصوص اهمیت استمرار افتتاح پروژه‌های صنعت آب و برق را باعث دلگرمی و افتخار همکاران این صنعت دانست و بر جدیت مجموعه وزارت نیرو بر افتتاح هفتگی این طرح‌ها تاکید کرد.
 
اردکانیان موضوع برگزاری این نشست را جزو مهم‌ترین سازوکارهای پیش روی این وزارتخانه دانست و گفت: از دیدگاه من مفهوم تعارض منافع در ترجمه اصطلاح انگلیسی "Conflict Of Interests‌" کامل نبوده و به نظر می‌رسد معادل ملموسی که بتواند این موضوع را تبیین کند، "ناسازگاری علاقه‌ها" است.
وی ادامه داد: در سازمان دولت اين گونه تعبیر شده كه وقتي علاقه‌هاي شما به عنوان شخص حقيقي با علاقه‌هاي سازمان‌ كه شما شخص حقوقي آن هستيد، ناسازگار باشد، شما در موقعيت"Conflict Of Interests‌" قرار گرفته‌ايد.
اردکانیان تصریح کرد: در صورتی که بخواهیم اهداف سازمانی محقق شود، افراد باید از این شرایط و قرار گرفتن در این موقعیت‌ها دوری کنند. فرد مسوول باید شرایط خود را به شکلی تنظیم کند که در شرایط ناسازگاری علاقه‌ها قرار نگیرد.
وزیر نیرو در تبیین شرایط ناسازگاری علاقه‌ها افزود: برخی ها سوء استفاده از موقعیت حقوقی برای شخص حقیقی را ناسازگاری علاقه می‌دانند در حالی که چنین تعبیری درست نبوده و این شرایط، خود یک جرم تلقی شده که نیازمند قانون واضح است.
او با تاکید بر اهمیت شناخت موقعیت‌های ناسازگاری علایق گفت: اگر به این موضوع و مدیریت آن توجه کافی نشود، دچار مفسده می شویم؛ اما با آسیب شناسی آن می توانیم از مشکلات به وجود آمده جلوگیری کنیم.
اردکانیان ادامه داد: مجموعه آب و برق از نظر دستگاه‌هاي نظارتي جزو صالح‌ترين‌ها است و اگر به نقطه‌اي رسيديم كه ناسالمي ما بروز كرد يعني از داستان ناسازگاری علاقه‌ها رد شديم. اين مفهوم براي زماني است كه مي‌خواهيم پيشگيري كنيم و مديران شايسته خود را در معرض و موقعيت لغزش و سُر خوردن قرارندهیم؛ اين يك روش پيشگيرانه است و سيستم را ايمن سازي مي‌كند.
وزیر نیرو تاکید کرد: در اين دوره مديريتي لازم است بتوانیم مفهوم مديريت ناسازگاري علاقه‌ها را تعريف كرده و آن را در انتخاب‌ها و انتصاب‌ها ملاك عمل قرار دهيم.
وی ادامه داد: همه توسعه‌ها، توسعه سازه‌اي نيست و اصل آن، توسعه مديريت انساني است، پرداختن به این مفهوم می‌تواند ضمن توسعه مدیریت انسانی، ارزش‌های اخلاقی را در سازمان دولت ارتقا بخشد.
اردکانیان ادامه داد: ضرورت دارد كارگروهي را در ستاد براي اين موضوع داشته باشيم و بخشی از كار اين کارگروه، توليد مباني مفهومی در این زمینه باشد، اگر در جايي به مصاديق روشني رسيديم بخشنامه كرده و دستورالعمل مي‌دهيم.