مدیریت توزیع آب در شهرها و روستاها دستور کار آبفا در سال جاری

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: سیاستی که شرکت‌های آبفا در سال 1401 و در دوره دولت مردمی بر مبنای آن حرکت خواهند کرد، از یک‌سو مدیریت برنامه توزیع آب در شهرها و روستاها بوده و از سوی دیگر اجرای طرح‌های مهم آبرسانی و فاضلاب است که در اولویت برنامه‌های کاری آب و فاضلاب کشور قرار دارد

به گزارش مهرگان پرس، "اتابک جعفری" امروز یکشنبه در نشست تخصصی مدیران صنعت آب و آبفای کشور که با محوریت تبیین اهداف و برنامه‌های سال 1401 در سالن اجتماعات وزارت نیرو برگزار شد، افزود: سیاستی که شرکت‌های آبفا در سال 1401 و در دوره دولت مردمی بر مبنای آن حرکت خواهند کرد، مدیریت برنامه توزیع آب در شهرها و روستاهاست که قبلا با اسم تنش آبی مطرح می‌شد، اما با توجه به صلاحدید از این به بعد برای آنکه نگرانی‌ها کم شود ادبیات آن را تغییر خواهیم داد. موضوع بعدی در سیاست‌های ما اجرای طرح‌های مهم و اولویت‌دار در زمینه آبرسانی و همچنین طرح‌های مهم و اولویت‌دار در بخش فاضلاب است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: امروز با یک‌سری تهدیدها و فرصت‌ها رو به رو هستیم. خشکسالی، کمبود باران‌، مشکلات محیط‌زیست، سختی کار و نبود امکانات، فشاری که روی منابع انسانی در بخش‌های مختلف به‌ویژه در بخش آب‌های کشور حاکم است، برخی از این تهدیدها هستند، اما خوشبختانه فرصت‌های خوبی هم پیش‌رو داریم.
وی ادامه داد: بعد از سال‌ها مشکلات کشور از جمله تحریم‌ها و مشکلات بین‌المللی از سال قبل به سمت بهبود حرکت کرده و وضعیت وزارت نیرو هم نسبت به گذشته مناسب شده است که نمونه آن اعتبارات بسیارخوبی بود که پایان سال گذشته برای طرح‌های مختلف در نظر گرفته شد و ادامه آن هم در قانون بودجه قابل مشاهده است.
جعفری اظهار کرد: در سالیان گذشته قانون بودجه‌ای با کیفیت و کمیتی مثل قانون بودجه امسال برای وزارت نیرو در بخش آب نداشتیم و این فرصتی است که حتما باید از آن استفاده کرد. با وجود مشکلات نیروی انسانی ما همیشه به مجموعه خود بالیدیم چرا که مجموعه آبفا به لحاظ نیروی انسانی و کارشناسی یکی از برجسته‌ترین مجموعه‌های کشور است و همکاران ما به بهترین وجه شرایط و منابع را مدیریت کرده و مشکلات را به فرصت تبدیل می‌کنند.
وی افزود: برخی پروژه‌های ویژه‌ای در سطح کشور تعریف شده که حتما باید به بهترین وجه و با علمی‌ترین شرایط مدیریت شود. در بخش طرح‌های روستایی در پایان سال گذشته شاهد بودیم 6 هزار میلیارد در اختیار شرکت‌های آبفا قرار گرفت که اگر عجله نکنیم، قطعا برای جذب اعتبارات به مشکل برمی‌خوریم. جمع پروژه‌هایی که در بخش آب کشور تعریف شده 119 پروژه با اعتباری بالغ بر 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است و برای بخش فاضلاب هم 193 پروژه با 114 هزار میلیارد تومان تعریف شده است.
 
جزئیات برنامه‌های تامین و توزیع آب در شهرها و روستاها
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشورافزود: در راستای اثربخشی مدیریت تامین و توزیع آب در شهرها و روستاها هم اجرای 1984 پروژه، 14 هزار کیلومتر بازسازی و ارتقای تاسیسات آبی، کاهش هدررفت پنج درصدی، 1.5 میلی‌مترمکعب افزایش توان ذخیره‌سازی آب، افزایش ناوگان آبرسانی سیار به یک‌هزار و پنج دستگاه تانکر، حفر و تجهیز یک‌هزار و 150 حلقه چاه و 600 مگاوات افزایش توان برق اضطراری در دستور کار است. همچنین در زمینه اجرای پروژه‌های ویژه آبرسانی، 71 طرح آبرسانی برای جمعیت 14 میلیون نفر، 67 طرح فاضلاب با جمعیت هفت میلیون و 250 هزار نفر، احداث 51 تصفیه‌خانه فاضلاب شهری، اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب به طول دوهزار و 250 کیلومتر در نظر گرفته شده است.
وی به طرح قرارگاه آبرسانی اشاره کرد و گفت: برای آبرسانی روستایی در سطح کشور طرح بسیار بزرگ قرارگاه آبرسانی آغاز شده که جلسات مختلفی در این راستا برگزار شده است. 10 هزار روستا در سطح کشور با کمک سپاه پاسداران شناسایی شده و حدود 6هزار روستای دیگر هم به صورت خیرساز و با فعالیت همکاران آبفا انجام می‌شود که درمدت 30 ماه اقدام بسیار بزرگی است و نیاز به مدیریت دقیق و لحظه‌ای دارد. در این راستا همکاران سامانه‌ای را طراحی کردند که از فردا آغاز به کار می‌کند و به صورت هفته‌ای بروزرسانی می‌شود. در مدت شش ماه باید مصالح پیش‌بینی شده برای این طرح‌ها خریداری شود که دچار مشکل نشویم.
 
بازار پساب، برنامه جدید شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور
جعفری به موضوع بازار پساب به عنوان یکی از برنامه‌های تازه این شرکت اشاره کرد و افزود: در بحث ایجاد بازار پساب هم باید گفت که حدود 6.6 میلیاردمترمکعب پساب داریم که 5.5 میلیارد از آن پساب شهری است. از 5.5 میلیارد هم 4.5 میلیارد مترمکعب خروجی پساب داریم که از این مقدار فقط 4 درصد در بخش صنعت استفاده می‌شود و باید در این بخش توجه بیشتری داشته باشیم. برنامه‌ریزی که در حال انجام آن هستیم برای 700 هزار مترمکعب پساب با استفاده از ظرفیت قانون بند 3 تبصره هشت قانون برنامه و بودجه سال 1401 است که 150 میلی متر مکعب پساب را مدیریت کنیم و حدود 2هزار و 250 میلیارد تومان در سال 1401 سرمایه گذاری در حوزه پساب با استفاده از روش بازار پساب و فروش پساب استفاده کنیم.
وی با اشاره به آمار تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موجود در کشور بیان کرد: تعداد تصفیه‌خانه‌ها از 166 عدد در شرایط فعلی تا پایان دولت به 207 عدد خواهد رسید. ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب از 14.46 میلی‌مترمکعب در روز به 17.26 میلی‌مترمکعب در روز خواهد رسید. تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از 256 عدد به 307 عدد و ظرفیت تصفیه‌خانه‌های فاضلاب از 5.8 به 6.96 می‌رسد، همچنین جمعیت تحت پوشش شبکه آب شرب در روستاها به 82 درصد و در نهایت به بیش از 90 درصد خواهد رسید. اعتبارات مورد نیازی که برای این اهداف پیش بینی شده برای 140 پروژه 170 هزار میلیارد است که این ظرفیت با استفاده از ظرفیت‌های قانونی بودجه 1401، رقم 66 هزار میلیارد پیش بینی شده است. برای بخش آبفا 4هزار و 500 میلیارد در ماده 56 پیش بینی شده درحالی که سقف ماده 56 در سطح کشور، 50 هزار میلیارد است که همکاران آبفا در استان‌های مختلف کشور با کمک استانداران می‌توانند از این رقم را استفاده کنند، امسال به بانک‌ها تکلیف جدی در این زمینه شده است.
 
تمهیدات آبفا برای تابستان 1401
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره وضعیت تابستان 1401 گفت: تابستان امسال با توجه به شرایط نامناسب بارندگی در سال گذشته و شرایط پیش‌رو، تابستان خاصی است و باید شرایط ویژه‌ای تعریف کنیم که در چهاربخش اقدامات فنی، مدیریتی، فرهنگ‌سازی و قانونی برنامه‌هایی باید تعریف شود در بحث اقدامات فنی باید مدیریت تامین و توزیع و حفر و تجهیز چاه در مدت زمان مناسب مدنظر باشد. همچنین هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی هم در این زمینه بسیار مهم است، شهرداری‌ها، چاه‌های با کیفیتی که در اختیار دارند را باید مورد استفاده قرار گیرد.
او افزود: در زمینه اقدامات مدیریتی هم ضرورت دارد که مدیران عامل به صورت پایدار در استان‌ها و در مناطق بحرانی حضور داشته باشند و وضعیت تامین و توزیع به صورت مستمر مورد پایش قرار گیرد. همچنین اجتناب از انتشار اخبار منفی به ویژه اعلام نوبت بندی باید مورد توجه باشد. از سوی دیگر شناسایی ظرفیت‌های بیرونی، بحث مولد برق اضطراری و تجهیزات لجستیکی هم برای تابستان امسال باید مورد توجه مدیران باشد. در بحث فرهنگسازی هم روابط عمومی‌ها باید به صورت جدی‌تر در زمینه اطلاع رسانی طرح‌ها برای ایجاد امید در جامعه فعالیت داشته باشند. در مجموع یک برنامه تدوین شده که برای گذر از تابستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. 787 حلقه چاه، ایجاد 420 هزار و 200 مترمکعب مخزن، ارتقای کیفی و ارتقای تصفیه‌خانه‌های آب به تعداد 133 پروژه، احداث 93 باب ایستگاه پمپاژ آب، اجرای خطوط انتقال آب به مقدار 3هزار و 61 کیلومتر در نظر گرفته شده که تامین مالی خواهد شد تا تابستان به بهترین وجه ممکن پشت سر گذاشته شود.

روابط عمومی آب و فاضلاب کشور