مدیریت مصرف مهم‌ترین گام در راستای جلوگیری از تنش آبی است

نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: جایگاه علمای دین برای بسط و گسترش آموزه‌های دینی مبنی بر اعتدال و میانه روی در مدیریت مصرف و حفاظت از منابع آب جهت جلوگیری از تنش آبی، بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش مهرگان پرس،حجت‌الاسلام والمسلمین "عبدالرضا پورذهبی" در دیدار مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، اظهار داشت: حفاظت و صیانت از منابع آب امری خداپسندانه و فرابخشی و تنها راه برون رفت از بحران خشکسالی مدیریت مصرف منابع آب استان است.
در ادامه این نشست "آرش آریانژاد"، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با ارایه گزارشی از وضعیت منابع آب استان عنوان کرد: با توجه به کاهش 83 درصدی بارندگی فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، امسال به دلیل کاهش نزولات جوی با خشکسالی مواجه خواهیم شد، لذا باید ضمن مدیریت منابع آبی موجود، اقدامات مؤثری نیز در خصوص صرفه جویی بعمل آوریم تا بتوانیم از ایجاد تنش آبی در استان جلوگیری کنیم.
وی همچنین اظهار داشت: تریبون روحانیون جایگاه ارزشمندی برای انعکاس دغدغه‌های مسئولان استانی است، بنابراین استفاده از این ظرفیت جهت ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب، تاثیرات و بازخورد قابل توجهی به‌دنبال خواهد داشت.
آریانژاد به بخشی از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای کردستان در حوزه تعادل بخشی و مدیریت مصرف آب اشاره کرد و افزود: این شرکت در راستای صیانت از منابع آب استان، علاوه بر اجرای طرح‌های احیا و تعادل بخشی از ظرفیت گروه‌های گشت و بازرسی جهت برخورد با متخلفان بخش آب، نصب کنتورهای هوشمند و اصلاح الگوی کشت نیز بهره گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان در ادامه اظهار داشت: با توجه به وضعیت توپوگرافی استان، عمده منابع آب در غرب و بیشترین دشت‌ها در شرق کردستان که در آن محدوده با افت شدید منابع آب زیرزمینی مواجه هستیم، واقع شده است.
وی در ادامه افزود: خوشبختانه وزارت نیرو پس از انقلاب با سرمایه گذاری بسیار زیادی مطالعه انتقال آب در داخل استان را آغاز کرد که نمونه بارز آن انتقال بین حوضه‌ای سدهای آزاد و ژاوه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به تامین آب شرب شهرستان سقز اضافه کرد: یکی از مطالبات بحق مردم شهرستان سقز در سال‌های گذشته تامین آب شرب سالم و پایدار بود که با تلاش‌های مجموعه آب منطقه‌ای کردستان، یکی از مدرن‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور با تاسیسات و امکانات روز دنیا، سال گذشته در این شهرستان افتتاح شد.
آریانژاد در پایان به بحران خشکسالی در اواسط سال آبی اشاره و عنوان کرد: یکی از اهداف اصلی وزارت نیرو و مجموعه شرکت آب منطقه‌ای کردستان، تامین آب شرب پایدار است و این شرکت نیز در همین راستا اقدامات زیربنایی و مهمی را انجام داده است.

منبع: پاون