مرحله اول توسعه پارس جنوبی با ۸۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری تکمیل شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: با سرمایه‌گذاری ۸۰ میلیارد دلاری، مرحله اول توسعه پارس جنوبی تکمیل شده و طی ۲۰ سال آینده برای حفظ و نگه‌داشت تولید گاز باید برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

به گزارش مهرگان پرس به نقل از  روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس پنج‌شنبه شب به نقل از محمد مشکین‌فام در نشست مدیران شرکت‌های نفتی با حضور وزیر نفت افزود: در زمان حاضر در بخش دریا از مجموع ۴۰۰ حلقه چاه، ۳۳۶ حلقه چاه تولیدی فعال در مدار تولید است و  با اجرای لوله‌های CRA، سایر چاه‌های گازی باقی‌مانده که عملیات حفاری آن‌ها در بخش فراساحل پارس جنوبی تکمیل شده، وارد مدار تولید می‌شوند.

وی با اشاره به بهره‌برداری از تمام سکوهای دریایی فازهای پارس جنوبی گفت: هم‌اکنون ۳۷ سکوی سرچاهی در مدار تولید است و ۲سکوی فاز ۱۱ باقی مانده که در مجموع با بهره‌برداری از این ۲ سکو، ۳۹ سکوی تولیدی فعال در میدان پارس جنوبی خواهیم داشت.

مشکن فام در پاسخ به پرسش وزیر نفت درباره میزان تولید گاز غنی در سال جاری گفت: برداشت گاز از پارس جنوبی در روز جاری ۶۱۷ میلیون مترمکعب و روز گذشته ۶۳۰ میلیون مترمکعب بوده که این نوسانات به‌دلیل تعمیرات سالانه است و طبق تعهدی که دادیم، امسال به‌صورت نرمال روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با بیان اینکه مرحله نخست توسعه پارس جنوبی تکمیل شده، گفت: ظرف ۲۰ سال قریب به ۸۰ میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده که در نتیجه آن بخش فراساحل این میدان تکمیل شده و فاز ۱۱ نیز در 2 سال آینده تکمیل خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر خط لوله ۳۲ اینچ در دریا قرار دارد که به‌طور کامل در مدار تولید است و در بخش خشکی نیز در مجموع ۱۳ پالایشگاه در پارس جنوبی احداث شده که ۸ پالایشگاه در سایت یک تکمیل و تحویل بهره‌بردار شده و ۵ پالایشگاه نیز در سایت 2 قرار دارد که ۴ مجتمع تحویل شده و تلاش می‌کنیم ردیف اول پالایشگاه فاز ۱۴ را امسال وارد مدار تولید کنیم.

مشکین فام با اشاره به اینکه در حال حاضر روزانه ۷۰۰ هزار بشکه میعانات گازی از گاز پارس جنوبی تولید می‌شود، گفت: البته این رقم متناسب با میزان تولید گاز تغییر خواهد کرد، اما در نهایت پس از تکمیل بخش‌های باقیمانده، ظرفیت تولید میعانات گازی در پارس جنوبی حداکثر به یک میلیون بشکه در روز می‌رسد.

وی همچنین به طرح‌های تکمیلی و نیروگاهی درحال اجرای شرکت نفت و گاز پارس در سایت یک و دو پارس جنوبی اشاره کرد و افزود: در سایت یک نیروگاه متمرکز بعثت با ظرفیت هزار مگاوات در مدار تولید قرار دارد و تلاش می‌کنیم بخش سیکل ترکیبی را تکمیل و ۲ واحد از ۳ واحد این نیروگاه را وارد مدار کرده که بدین ترتیب ۵۰۰ مگاوات به تولید برق اضافه خواهد شد و عملاً این نیروگاه، هم برق مورد نیاز پالایشگاه‌های ۱۳‌گانه پارس جنوبی را تأمین خواهد کرد و هم مازاد آن را می‌توان به شبکه سراسری ارسال کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس به ساخت واحد مرکاپتان‌زدایی در مجاورت پالایشگاه فازهای ۲و۳ در بخش طرح‌های تکیملی اشاره کرد و گفت: ساخت این واحد تکمیل شده و آماده بهره برداری است.
وی درباره بندر صادراتی سیراف پارس که قرار است در سفر وزیر نفت مورد بازدید قرار گیرد نیز گفت: اسکله اول بارگیری ال‌پی‌جی این بندر به بهره‌برداری رسیده و تاکنون ۴ کشتی از محصول بارگیری و صادر شده است. در بخش سوله‌های گوگرد نیز این سوله‌ها آماده شده و بهمن‌ماه امسال می‌توانیم سوله‌های مکانیزه انبارش و صادرات گوگرد را در مدار بهره‌برداری قرار دهیم.

جواد اوجی وزیر نفت به همراه معاونان و برخی از مدیران ارشد صنعت نفت به منظور سفری دو روزه و بازدید از پروژه های پارس جنوبی غروب امروز (پنج شنبه ۱۱ شهریور ماه) وارد عسلویه شد.

به گزارش ایرنا ، مهندس جواد اوجی و شماری از مدیران ارشد صنعت نفت ،  وارد فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه شدند و مورد استقبال  عبدالکریم گراوند استاندار ، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس و شماری از مدیران شرکت های مستقر در پارس جنوبی قرار گرفتند.

بازدید از پروژه های در دست اجرا ، بررسی روند پیشرفت پروژه ها و برگزاری نشست  با مدیران، مجریان و پیمانکاران فازهای در دست اجرا در پارس جنوبی بمنظور تسریع در عملیات اجرایی و رفع موانع احتمالی از مهمترین اهداف نخستین سفر وزیر نفت به پارس جنوبی است.

حسن منتظر تربتی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی او را در این سفر همراهی می‌کنند.

همچنین حجت السلام شیخ موسی احمدی عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم شهرستان های کنگان، دیر، عسلویه و جم وزیر نفت را در این سفر همراهی می کند.

این نخستین سفر وزیر نفت دولت سیزدهم به عسلویه در استان بوشهر و بررسی وضعیت صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی در پارس جنوبی است.