مردم برای جلوگیری از خاموشی در روزهای پیش رو مصرف برق را مدیریت کنند

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور گفت: با توجه به افزایش دما در هفته جاری و روزهای پیش رو و خروج چند نیروگاه برق‌آبی از مدار در هفته‌های گذشته به دلیل کاهش تراز آب پشت سدها، هفته‌ای حیاتی پیش روی شبکه برق است که نیازمند همراهی مشترکان صنعتی و خانگی در کاهش مصرف، برای عبور بی‌خطر و جلوگیری از خاموشی گسترده در شبکه است.

به گزارش مهرگان پرس، "کیومرث زمانی" افزود: با توجه به پیش بینی افزایش دمای هوا تا 51 درجه در استان خوزستان و افزایش متوسط دمای هوای کشور به 37.6 درجه، پیش بینی شده که نیاز مصرف برق در کشور به 66 هزار مگاوات برسد که این به معنای حداقل 12 هزار مگاوات کمبود تولید برق در شبکه سراسری است.
وی افزود: در منطقه خوزستان نیز پیش‌بینی شده نیاز مصرف به هشت هزار و 900 مگاوات برسد که با وجود نیروگاه های آبی باقیمانده در مدار تولید، با کمبود 2 هزار و 500 مگاواتی مواجه خواهیم بود.
سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور تصریح کرد: این افزایش مصرف در حالی رخ داده که ذخایر برق آبی بیش از پیش کاهش یافته و نیروگاه‌های کارون 4 و 3 و واحد دوم نیروگاه شهید عباسپور به‌طور کامل از مدار تولید خارج شده‌اند. همچنین  به دلیل پایین بودن سطح آب در سدهای دز و کرخه، امکان جبران کمبود تولید از طریق نیروگاه‌های برق‌آبی عملا میسر نیست.
زمانی ادامه داد: با توجه به این شرایط در روزهای پیش رو تمامی صنایع تحت پوشش شبکه برق منطقه خوزستان می‌بایست مطابق الگوهایی که به آنها داده شده مصرف خود را محدود کنند و ادارات و دستگاه‌های دولتی نیز در ساعات اداری تا 50 درصد و بعد از ساعت اداری اقدام به کاهش 90 درصدی مصرف نمایند، در غیر این صورت راساٌ از شبکه جدا و خاموش خواهند شد.
وی توضیح داد: با توجه به اینکه ناترازی تولید سبب افت شدید فرکانس شبکه سراسری می‌شود سیستم‌های حفاظتی خودکار به منظور حفظ امنیت شبکه در زمان افزایش مصرف و به تبع کاهش فرکانس،  اقدام به قطع خودکار مصارف به صورت تصادفی کرده و لذا خاموشی‌های ناخواسته و غیر برنامه‌ریزی شده در شبکه رخ می‌دهد.
سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور اضافه کرد: از این رو برای جلوگیری از این خاموشی‌ها، از مردم خوزستان تقاضا می‌کنیم در وضعیت جولان کرونا در پیک پنجم خود، بار مصرفی بخصوص بارهای سرمایشی خود را کاهش داده تا با خاموشی ناخواسته و آسیب به بیماران و مردم عزیز در شرایط پیک بار شبکه مواجه نشویم.

پاون