مصرف بالای برق در دستگاه‌های استخراج رمز ارز

محمد پورمنفرد عظیمی، کارشناس سیستم های انرژی الکتریکی در خصوص مصرف بالاي برق در دستگاه هاي استخراج رمز ارز يادداشتي منتشر كرد.

به گزارش مهرگان پرس- شاید این روزها اسم ماینر و به خصوص بیت کوین زیاد به گوشتان خورده باشد. ماینر دستگاهی برای استخراج رمزارزهاست و رمزارز هم نوعی دارایی مالی رمزگذاری شده است. در ایران مانند سایر نقاط جهان، اسم رمزارز که بیشتر آن را با نام بیت‌کوین (که صرفا یکی از انواع رمزارزها است) می‌شناسند، هر روزه بیشتر از قبل به گوش می خورد. بعد از قانونی شناخته شدن استخراج رمزارزها در کشورمان طی مصوبه هیات وزیران در تابستان ۱۳۹۸، تقاضا برای استخراج رمزارز هم روندی افزایشی داشته است و مطابق آمار اعلام شده توسط شرکت توانیر، هم اکنون در ایران حدود ۱۹ واحد استخراج مجاز رمزارز با توان بیش از ۳۰۰ مگاوات مشغول به فعالیت به شکل قانونی هستند که در نوع خود آماری قابل توجه در سطح جهان است.

با این حال، متاسفانه تخلفاتی در این بخش هم مشاهده می شود که بعضا توسط تعدادی از هموطنان به دلیل ناآگاهی از قوانین و مقررات موجود یا توسط پاره ای از افراد سودجو اقداماتی برای استفاده غیرمجاز از برق صورت گرفته است؛ در همین راستا شرکت توانیر اعلام کرده است که تاکنون بیش از ۱۵۵۰ مرکز غیرمجاز استخراج رمزارز را کشف و فعالیت آنها را متوقف کرده است.

هر ماینر با در اختیارقراردادن توان پردازشی خود به یک استخر استخراج، در فرآیند ماینینگ (استخراج) شرکت می کند و از آنجایی که خاموش شدن یک ماینر باعث کاهش سهم استخراج آن در طول سال و کاهش درآمد مربوطه می شود، لذا تقریبا به صورت دائمی در طول سال روشن بوده و حتی برای خنک شدن خاموش نمی شود؛ بنابراین هیچ کدام از صاحبان ماینرها به دلخواه خود دستگاهشان را خاموش نمی کنند، با این احوال، تحت شرایطی ماینرها از چرخه فعالیت و استخراج برای مدت چند ساعت تا چند هفته یا ماه بازمی ماند.

ماینرها با توجه به سرعت و قدرت پردازش و توان الکتریکی مصرفی، انواع مختلفی دارند. توان مصرفی هر ماینر حدود ۳ر۱ تا ۴ر۳ کیلووات است. برای مقایسه توان مصرفی یک ماینر با سایر وسایل برقی، توان چند نمونه از وسایل خانگی را در اینجا بررسی می کنیم. توان مصرفی یک کولر گازی با ظرفیت سرمایشی ۱۸۰۰۰ بی.تی.یو بر ساعت حدود ۷ر۱ کیلووات، یک یخچال ۲۰ فوت ۴۲ر۰، یک کولر آبی ۵ر۰، یک مخلوط کن معمولی ۳۵ر۰ ، یک نلویزیون ال.ای.دی ۴۰ اینچ ۱۲ر۰، یک لامپ رشته ای ۱ر۰، یک لپ‌تاپ معمولی ۰۵ر۰ و یک لامپ کم مصرف ۰۱۵ر۰ کیلووات است. با لحاظ این اعداد، توان مصرفی یک ماینر حداقل ۸۷ برابر یک لامپ کم مصرف و ۴ر۳ برابر یک کولر آبی است. درنظر داشته باشید که وسایل برقی خانگی در طول سال به طور مداوم روشن نیستند و بسته به شرایط و کاربرد صرفا در زمان های خاصی روشن می شوند.

متوسط مصرف برق سالانه یک مشترک خانگی در سال ۱۳۹۸ برابر با ۳۰۰۷ کیلووات-ساعت بوده است حال آنکه برای یک ماینر ۳ر۱ کیلوواتی مصرف برق سالانه ۱۱۳۸۸ کیلووات-ساعت یعنی معادل مصرف برق حداقل چهار سال یک مشترک خانگی است.

احتمالاً فارم ماینینگ هم به گوشتان خورده است. فارم (Farm) کلمه انگلیسی به معنای مزرعه است و فارم ماینینگ به معنای مزرعه استخراج است. برای به صرفه شدن سرمایه گذاری در صنعت ماینینگ، بسیاری از فعالان این حوزه تصمیم گرفتند تا برای کوتاه شدن مدت بازگشت سرمایه، تعداد دستگاه های خود را افزایش دهند. به این ترتیب مزارع استخراج با صدها و بلکه هزاران ماینر برای استخراج رمزارزها به وجود آمدند که در ایران هم مشغول به فعالیت هستند.

همانند سایر حوزه ها، فناوری ماینرها هم مدام در حال پیشرفت است و هرچند صباحی یک نمونه ماینر با توان مصرفی کمتر و ظرفیت پردازش بیشتر نسبت به ماینرهای موجود، تولید و روانه بازار می شود و باعث تحولاتی در این بازار می شود.