مقایسه پاسخ میزان فشار درک شده، لاکتات خون ،  Vo2max و حداکثر ضربان قلب بیشینه در بازیکنان نخبه فوتسال و فوتبال

چهره شناخته شده علم فوتسال و فوتبال در دنیا و آنالیزور باشگاه کایوک برزیل گفت : هدف اصلی من تزریق علم فیزیولوژیک به بدنه این دو رشته پرطرفدار در جهان است.

به گزارش مهرگان پرس،فوتبال و فوتسال جزو ورزش های هیجان انگیز و با تحرک هستند که امروزه توانسته اند جایگاه خود را به صورت ورزش های تخصصی معرفی کنند. با توجه به ماهیت این ورزش ها و محیطی که بازی در آن انجام می گیرد(اعم از اندازه زمین، محیط بازی، زمان بازی، سیستم های بازی و مهارت ها و درگیری هایی که در این ورزش ها هست) عوامل متعددی ایفای نقش می کنند. لذا طبیعی است هر دو ورزش دارای نیازهای فیزیولوژیکی و حرکتی خاصی نیز باشد تا با توجه به نیازهای خاص این ورزش برنامه های لازم را تدوین نمایندر فوتبال شکل های گوناگونی از تمرین و فعالیت توسط بازیکنان به نمایش گذاشته می شود، مثل دوی ۴۰۰ متر که در آن شدت فعالیت در حد فوق بیشینه است و یا دوی ماراتن که در آن شدت فعالیت متوسط است متمایز می کند، تأكید بیشتر بر گسترش توان هوازی می تواند تأثیر مطلوبی بر کیفیت حفظ توپ بگذارد و افزایش توان هوازی می تواند به افزایش بارز مقدار کار منجر شود زمانی که دو تیم با سطح مهارتی یکسان مسابقه می دهند، تیمی که از آمادگی بیشتری برخوردار است می تواند مسابقه را با آهنگ سریع تری در سر تا سر مسابقه به پیش ببرد. تحقیقات نشان داده اند هر چند توان هوازی به تنهایی عامل موفقیت در فوتبال نیست ولی حداقل آستانه انی تقریبا به اندازه ۶۰ میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ضروری است. وقتی توان هوازی بازیکنان فوتبال از این مقدار کمتر باشد، احتمالا عملکرد آن ها نوسان می یابد.
پيشنهاد مي شود در ساير تحقيقات مجموعه عوامل اثرگذار و شاخص هاي اصلي شناسايي شده و به صورت يكجا بررسي شود. با وجود اين، تحقيقاتي از اين دست نيز مي تواند اطلاعات مفيدي در اختيار مربيان و دست اندركاران گزينش بازيكنان مستعد قرار دهد.