کد خبر: 2821
سه شنبه , 09 آبان 1402 - 13:40
قرض الحسنه در سنّت

زهرا عزیزپوریان طی یادداشتی به قرض الحسنه به عنوان یک سنت می پردازد.

مهرگان پرس،باز به گیلان زیبا می رویم، به تالش زیباتر و از آنجا به اسالم. مهمان اسالمی ها می شویم تا از پیوند همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و مهربانی­شان برایمان بگویند. اهل تسنن هستند، قرض الحسنه در بطن زندگیشان رسوخ کرده و اعتقاد عجیبی به این سنت قرآنی دارند. برکت زندگیشان را از آن می دانند و آداب این قرض نیکو را به خوبی بجا میاورند. ولید جمالی پور از جمله اسالمی هایست که تمام قد قرض الحسنه را درک و با لمس برکات آن در زندگی خود، عزمش را جزم کرد تا سفره همشهریانش هم متبرک به این سنت قرآنی شود. کاسب است و بازاری ها به اقتضای کارشان مراودات بانکی زیادی دارند، بانک قرض الحسنه رسالت را بواسطه جنس فعالیت هایش انتخاب کرد و رسالتی شد. جمالی پور اهل تسنن است و قرض الحسنه جایگاه ویژه ای بین آنها دارد. سعید حقیقت نظر رهیارکانون همیاری اجتماعی اسالم می گوید: مردم اهل تسنن فقط با بانک های قرض الحسنه فعالیت دارند و آن را منشا خیر و برکت می دانند که جمالی پور هم از این قاعده مستثنی نیست. سال 94شروع فعالیتش بود و این شهروند اسالمی قرض الحسنه و کمک به دیگران را ابزاری برای پاسخ به برخی دغدغه هایش دانست.

حقیقت نظر، جمالی پور را شخصیتی اجتماعی معرفی می کند ومی افزاید: بواسطه اینکه سال های زیادی در عرصه ورزش فعالیت داشته، چهره شناخته شده ای در اسالم دارد. هم مردم او را به خوبی و خوشرویی می شناسند و هم او دغدغه مردم را دارد. با گردش مالی که در سازمان رهیاری بانک قرض الحسنه رسالت دارد افراد بسیاری را برای دریافت وام معرفی می کند و سعی درحل مشکلتشان هرچند به میزان اندک را دارد. خودش را رسالتی می داند وسعی در شناساندن و معرفی خدمات این بانک به همشهریانش را دارد.

مردم او را معتمد خودشان می دانند و ولید هم به حد توان سعی می کند گره گشا باشد. هنوز چیزی از همیاری اجتماعی که در نهاد مردمی رسالت تعریف شده را نشنیده اما خودش مروج این فرهنگ شده بود. همیاری و همدلی املای نانوشته جمالی پور است و همان را برای دوستان و همشهریانش بخوبی سرمشق کرده، بعداز مدتی کانون همیاری اجتماعی اسالم شکل گرفت و خودش راهبر کانون شد. لازمه راهبری کانون، داشتن دغدغه برای مردم و فعالی اجتماعی بودن است که این خصوصیات بخوبی در شخصیت ولید به چشم می خورد. روز به روز تعداد اعضای کانون بیشتر می شد و البته از دل کانون همیاری اجتماعی اسالم، کانون های بسیاری جوشید. یک کانون برای زنبورداران و دیگری مخصوص دامداران، یکی ویژه لوازم یدکی و آن یکی برای لوازم برقی و....

جمالی پور سرخط را نوشت و دیگر هرکدام راه خودشان را پیدا کردند.

امام جماعت مسجد جامع اسالم می گوید: اهل سنت به قرض الحسنه متکی هستند و به غیر از آن از هیچ وامی استفاده نمی کنند. در چند سال اخیر ولید کار خیری در اسالم راه انداخت و مردم را باقرض الحسنه عجین کرد و خیرین را به این سمت و سو هم سوق داد.

ولیدجمالی پور می گوید همیاری اجتماعی و تعاون در اسالم راه خود را پیدا کرده و در اینجا مشکل یک نفر مشکل مابقی دوستان و اطرافیان هم هست و همگی با همدلی سعی در حل آن دارند. یکی پول خرید زمین کشاورزی نداشت و بقیه دوستان یاری رساندند. یکی از عهده تامین شهریه دانشگاه برنیامد و اعضای کانون وام در اختیارش گذاشتند، با همت عده ای مغازه جوشکاری و وسایل مورد نیاز تامین شد و خرید دام سبک و سنگین برای دامداری که هزینه خرید دام را نداشت از جمله کارهای است که با مهربانی و همدلی مردم این دیار به سرانجام رسیده است. اینجا اعتماد و همدلی پیشی گرفته و من و تویی وجود ندارد همه برای هم و کنار هم هستند.

در اسالم، مردم همیاری اجتماعی را از بَر هستند و به کمک قرض الحسنه برای مردان و زنانی که توان کار دارند و مشکل سرمایه داشتند نیز کارآفرینی اجتماعی را به ارمغان آوردند. الگوی تعالی اجتماعی رسالت و فعالیت سازمان های رهیاری چشم امیدی برای اهالی این دیار شده، فردی که با حمایت این الگو مغازه خدمات فنی خودرو زده و علاوه بر خودش 9نفر دیگه نان آور خانواده شان شدند به طور یقین حال خوبشان را مرهون برکت قرض الحسنه می دانند. راهبرکانون همیاری اجتماعی اسالم می گوید شاید وام های قرض الحسنه خرد باشند اما با برکتی که در این وام ها دیده شده، کارها رونق می گیرد، کسی که با این وام هادو راس گاو می خرد می تواند تعدادشان را بعدا بیشتر کند اما مهم همان سرمایه اولیه است. گوشه گوشه این شهر کارو کسب های شکل گرفته که از برکت همین وام هاست. از قالیشویی گرفته تا زنبورداری، از سوپرمارکت تا آرایشگاه و....

ولید می گوید این تنها گوشه ای از برکات قرض الحسنه در شهرو دیار من است. این فرهنگ و سنت نیکو نه تنها در اسالم که در هرجا و مکان دیگری برکتش هست و امید دارم روزی برسد که زندگی همه ما عجین با این قرضِ حَسن شود و در سایه آن کاروکسب ها رونق بگیرد و ایرانی آباد داشته باشیم.