نمایش همیاری اجتماعی در دارالمومنین

زهرا عزیزپوریان طی یادداشتی به اقداماتی اجتماعی در دارالمومنین پرداخته است

مهرگان پرس،

این بار دارالمومنین را مقصد سفرمان کردیم تا بعد از سلامی از راه دور به علی بن موسی الرضا(ع) با همراهی دیگر از خراسان رضوی هم کلام شویم. می خواهیم خودمان را به حال و هوای همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی در شهرستان‌های سبزوار، ششتمد، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و بردسکن ببریم. مهمان محمدگوهری هستیم، متولد این شهرستان است و ده سالی می شود که به جمع خانواده بزرگ رسالت پیوسته است.

جوان است و پرانرژی، چند سالی را در سازمان رهیاری بانک قرض الحسنه رسالت فعالیت داشت و حال در غرب خراسان رضوی در کنار دیگر اعضای خانواده رسالت می خواهد سهمش را در تحقق سبک بهتر کار و زندگی برای اعضای کانون های همیاری اجتماعی ادا کند.

گوهری ازعِرق سبزواری ها به قرض الحسنه می گوید، از همیاری که در بین این مردم ریشه دوانیده و املای نانوشته اهالی دارالمومنین است. مردم این دیار به قرض‌الحسنه اعتقاد خاصی دارند و در زندگی بسیاری از آنها این سنت قرآنی جریان دارد. روزانه حدود50 نفر به اعضای خانواده رسالت در سبزاور اضافه می شود، همدل و همراه هم که هستند و اینها خود گواه بر اهمیت همیاری اجتماعی در بین این مردمان دارد. می گوید در سبزوار و روستاهایش اعضای کانون های همیاری اجتماعی برای آبادانی روستا و حال مردمشان متحد و همراه هم بوده و خودشان به دنبال حال خوب برای همدیگر هستند. به طورمثال چند سال قبل از اینکه حتی دولت وام فرزندآوری را معرفی کند در قالب یکی از کانون های همیاری اجتماعی به هرکس که صاحب فرزند می شد وام خرد از سه تا هفت تومان می دادند. هرکسی ازدواج می کرد به او وام ازدواج می دادند و جالبتر اینکه اگر عروس و داماد اهالی یک روستا بود مبلغ وامشان هم بیشتر می شد.

این جوان سبزواری اعتقاد دارد این مبالغ و کارها شاید در نگاه اول خرد و کوچک به نظر برسد اما همین گام های کوچک می تواند تحولی بزرگ و حال خوبی را برای این جوانان به ارمغان بیاورد. نماینده دبیر خراسان رضوی در سبزوار می گوید: اقدامات اعضای این کانون ها به دادن وام فرزندآوری و ازدواج ختم نمی شود و این همدلی شاخه های دیگری هم دارد. اگر کسی طرح یا ایده‌ای در زمینه کاروکسب خرد وخانگی دارد اعضای کانون با معرفی وام و یا حتی با کمک های نقدی سعی در توانمندی کارآفرینان دارد.

می گوید از وقتی که از سازمان رهیاری بانک قرض الحسنه رسالت جدا شدم و به عنوان عضوی از انجمن حامیان فرهنگ قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی بیشتر در جمع مردم شهرستان و بویژه روستاها حضور پیدا کردم به خوبی همیاری اجتماعی را لمس کردم. در روستاها همه ادوات کشاورزی ندارند و وقتی که فصل کشاورزی می شود به طور مثال وقت دروی گندم، مردم به صورت گروههای 10تا15 نفره جمع می شوند و با همراهی و همیاری هم، گندم یک نفر را جمع می کنند و روز بعد این گروه گندم کشاورزی دیگر و این مشارکت و کار تیم تیمی تا پایان فصل کشاورزی همین طور ادامه دارد و قشنگی کار به جمع بودن و کار دلی آنهاست.

گوهری به گونه ای دیگر از همیاری بین روستاییان برای ساخت خانه عالم اشاره می کند و می افزاید:ساخت خانه عالم برای طلبه ها هم روشی دیگر از مشق همیاری است، مردم روستایی از توابع شهرستان ششمتد هرساله در ایام محرم و یا ماه مبارک رمضان برای برگزاری مراسمات مذهبی پذیرای جمعی از طلاب هستند. این طلبه ها بخاطر دوری مسافت در این ایام مهمان روستاییان بودند و یا درخانه شورا وخانه‌ی دهیار اسکان داشتند. اعضای کانون همیاری اجتماعی شهید آل محمد که همیاری اجتماعی را از بَر بودند تصمیم گرفتند با همدلی و همسوسازی یک‌خانۀ عالم درست کنند. هرکدام یک گوشه کار را گرفتند، یک نفر زمینش را واگذار کرد و دیگری ساخت و مصالح و عده ای هم با معرفی وام، سهمی در این مشارکت داشتند. خانه عالم ساخته شد و روستاییان با این کارشان، الگویی زیبا را در ذهنم ترسیم کردند. خانه عالمشان هم منزلگاهی برای مبلغین مذهبی شد و هم مکانی برای دورهم جمع شدن و تصمیم گیری برای اتفاقات خوب.

گوهری شغل غالب مردم این شهرستان و روستاییشان را دامپروری عنوان می کند و می افزاید: شهرستان های غرب خراسان بیشتر در زمینه دامپروری (دام سنگین و سبک) و تا حدودی هم در پرورش شترفعالیت دارند. علاوه بر این در زمینه سراجی(هنری دستی و قدیمی در ایران است که در آن با استفاده از کار بر روی چرم، انواع کیف، کمربند، زیورآلات، زین اسب و حتی تزئینات صندوق‌های قدیمی را می‌سازند) و تولید پوشاک هم حرف برای گفتن دارند.

مهاجرت معکوس و توسعه کاروکسب خرد و خانگی در روستاها و شهرهای کوچک از جمله اهدافی است که در الگوی تعالی اجتماعی رسالت تعریف شده و در روستای دهنه شور سبزوار رخ نمایان کرده است. مردم این روستا پیشتر در زمینه سراجی(هنری دستی و قدیمی که در آن با استفاده از کار بر روی چرم، انواع کیف، کمربند، زیورآلات، زین اسب و حتی تزئینات صندوق‌های قدیمی را می‌سازند) فعالیت داشتند که در سال های اخیر با نبود سرمایه جوانان دهنه شوری به تهران مهاجرت کردند.

با همراهی کمیته امداد خراسان رضوی و در قالب الگوی تعالی اجتماعی رسالت، تصمیم بر این شد شغل سراجی در این روستا احیا شود، چرخ خیاطی و وسایل لازم در اختیار مردم قرار گرفت و کم کم افرادی که مهاجرت کرده بودند به روستا برگشتند و حالا خودشان صاحب کار و کسب هستند.

گوهری استقبال سبزواری ها بویژه روستاییان از الگوی تعالی اجتماعی رسالت را خوب توصیف می کند و می گوید خیلی از روستاییان با چند راس دام شروع کردند و حالا هرکدام صاحب دامداری و گله دام هستند، خودشان عرضه کننده محصولاتشان در ام بازارهستند و مروج همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی شدند. تک تک این اتفاقات حال خوبی برای همه همراهان خانواده رسالت است.

این همراه جوان خانواده رسالت، همیاری اجتماعی را مهمترین حلقه‌ی مفقوده در حوزه‌ی اجتماعی و فرهنگی در کشور عنوان می کند و یادآور می شود بسیاری از مشکلات اقتصادی ومعیشتی کشور را می توان به راحتی با همیاری اجتماعی حل کرد. الگوی تعالی اجتماعی رسالت روی فرهنگ سازی در زمینه همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی تمرکز دارد وبا همت اعضای کانون های همیاری اجتماعی می توان فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه انجام داد. وی تعداد هسته های کارآفرینی اجتماعی را یک هزار و 151هسته عنوان واظهارامیدواری می کند همانطور که الگوی تعالی اجتماعی رسالت در ششتمد، جوین، جغتای، خوشاب، داورزن و بردسکن اتفاقات خوبی را رقم زدند در سراسرکشور نیز شاهدتحقق سبک بهتر کارو زندگی با بهره گیری از مولفه های همیایر اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی باشیم.