الکتروموتورهای پربازده نصب شده بر روی کولرهای جدید بیش از 90 درصد بهره‌وری دارند

معاون بهره‌وری انرژی ساتبا که به همراه رئیس این سازمان در واحد تولیدی موتورهای پربازده حاضر شده بود،گفت: الکتروموتورهای BLDC نصب شده بر روی کولرهای جدید بازدهی بیش از 90 درصد دارند و این در حالی است که بازدهی موتورهای القایی قدیمی نصب شده روی کولرها کمتر از 50 درصد بوده است.

به گزارش مهرگان پرس ، "محمد مهدی پیغمبرزاده" گفت: با استفاده از منابع داخلی وزارت نیرو بیش از 700 میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان برای تولید انبوه الکتروموتورهای پربازده مغناطیس دایم موسوم به BLDC اختصاص یافته است.
معاون بهره‌وری انرژی ساتبا بر بازدهی قابل توجه کولرهای آبی تولیدی جدید در ایران اشاره کرد و افزود: الکتروموتورهای BLDC نصب شده بر روی کولرهای جدید بازدهی بیش از 90 درصد دارند و این در حالی است که بازدهی موتورهای القایی قدیمی نصب شده روی کولرها کمتر از 50 درصد بوده است. تا پیش از این هدررفت برق مصرفی موتورهای القایی قدیمی زیاد بود در حالی‌که این مشکل در کولرهای پربازده تولیدی جدید حل شده و راندمان بالایی دارند.
وی عنوان کرد: با استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی از محل منابع داخلی وزارت نیرو، حدود 10 شرکت دانش بنیان برای تولید انبوه الکتروموتور پربازده BLDC و درایو مورد حمایت قرار گرفتند. شرکت مورد بازدید ، یکی از این شرکت‌ها است که خط تولید الکتروموتور BLDC و درایو آن فعال شده و بزودی خط تولید کولرهای آبی فوق کم مصرف آن با ویژگی‌های بدنه پلیمری، موتور BLDC ، پد سلولوزی و ترموستاتیک نیز راه اندازی می شود.

کولرهای آبی با موتور بی ال دی سی 70 درصد صرفه جویی در مصرف برق پی خواهد داشت
نعمتی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولیدکننده الکتروموتورهای پربازده نیز گفت: این شرکت توانایی تولید 10 درصد الکترموتورهای پربازده BLDC مورد نیاز بازار را دارد. امیدواریم فرایند ثبت سفارش و تخصیص ارز برای تسریع در واردات قطعات مورد نیاز شرکت تسهیل شود و سقف تخصیص ارز نیمایی برای تامین قطعات وارداتی مورد نیاز تولید الکتروموتورها افزایش یابد.
مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه خط جدید الکتروموتورهای کم مصرف بی ال دی سی (BLDC) در این کارخانه افتتاح شده، ادامه داد: قرار است با کمک منابع تسهیلاتی صندوق نوآوری و شکوفایی و کمک‌های فنی ساتبا، ظرفیت‌های جدیدی به تولید این شرکت اضافه شود. برای راه‌ازی خط تولیدی الکتروموتورهای پربازده تاکنون حدود 50 میلیارد تومان تسهیلات دریافت شده است.
وی اضافه کرد: ظرفیت تولید الکتروموتور و درایو BLDC این کارخانه حدود 100 تا 120 هزار دستگاه در سال است که ظرفیت تولید آن در حال افزایش است و قرار است بزودی خط تولید کولرهای آبی پربازده آن با تولید حدود 40 هزار دستگاه در سال افتتاح شود.
نعمتی یادآور شد: ساخت الکتورموتورهای BLDC در شرکت از سال 1393 آغاز شده و تمام مراحل ساخت و از جمله بخش الکترونیکی این موتور توسط مهندسان ایرانی طراحی و تولید شده است.
وی با اشاره به بازدهی بالای تولید محصولات این شرکت عنوان کرد: این شرکت از سال 93 تولید الکتووموتور BLDC را آغاز کرده و بنابراین با تجربیات کسب شده و رفع خطاهای تولید، کیفیت محصول برای مشتری تا حدود چهار سال تضمین می‌شود. کولرهای آبی تولید شده تا 70 درصد صرفه جویی در مصرف برق در پی خواهد داشت؛ به عنوان مثال تا پیش از این یک ساختمان 150 متری با یک کیلووات ساعت در روز خنک می‌شد درحالیکه هم اکنون با 200 وات خنک می‌شود.
نعمتی یادآور شد: کولر آبی تولیدی این کارخانه با رده برچسب انرژی A +++ و بازدهی 78 درصد و موتور پربازده با راندمان 88 درصد تولید می شود.
با اجرایی شدن برنامه مشترک سازمان ملی استاندارد، وزارت نیرو و صمت برای افزایش بهره‌وری انرژی کولرهای آبی و ابلاغ قانون ارتقای استاندارد کولرهای آبی به رده برچسب انرژی A و بالاتر از یکم دی ماه، " محمود کمانی"  معاون وزیر نیرو و مسئولان ذیربط ساتبا از خط تولید یک شرکت دانش بنیان تولید کننده الکتروموتورهای پربازده BLDC بازدید کردند و از نزدیک در جریان مسایل مرتبط با اجرایی شدن این قانون در بخش تولید قرار گرفتند.
در پی تصمیم سه جانبه میان وزارت نیرو، صمت و سازمان استاندارد، تولید کولر آبی با سه رده برچسب انرژی C, D, B حذف خواهد شد و از یک دی ماه 1402 تمام کولرسازان موظف شده‌اند کولر تولیدی با استاندارد رده Aو بالاتر تولید کنند. تولیدکنندگان الکتروموتور نیز موظف شده اند الکتروموتور پربازده با رده برچسب انرژی A و بالاتر تولید کنند.