برنامه حمایتی دولت برای اجرای طرح‌های فناورانه در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان انرژی گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های فناورانه در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کند تا به نتیجه برسند و در این راستا تسهیلات قرض الحسنه اعطا می‌کند.

به گزارش مهرگان پرس، اکبر زمانیان در همایش تخصصی سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر که به میزبانی شرکت برق منطقه‌ای تهران برگزار شد، درباره نحوه اجرایی کردن ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان خاطرنشان کرد: منابع حاصل از اجرایی کردن ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان شامل حمایت ساتبا با خرید تضمینی برق تجدبدپذیر، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از شرکت های دانش بنیان و شرکت‌های دانش پایه مستقر در واحدهای رشد و صندوق نوآوری و شکوفایی با اعطای تسهیلات کم‌بهره جهت احداث نیروگاه‌های کوچک با اولویت نیروگاه‌های با تجهیزات بومی است.
زمانیان یادآور شد: آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان در تاریخ دوم شهریور سال ۱۴۰۱ به پیشنهاد معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و با همکاری وزارت نیرو و صنعت و معدن و تجارت و به استناد ماده ۱۶ قانون به تصویب رسید.
وی با اشاره به برنامه‌های ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: برای حمایت از صنایع و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه صنعت برق برنامه داریم.
وی اضافه کرد: حمایت از طرح های بهینه‌سازی و مدیریت انرژی پیک سایی و ارتقا پایدار شبکه‌های تبدیل و توزیع انرژی ، حمایت از طرح‌های فناورانه و اقتصادی جایگزین الکتروموتورهای پرمصرف و حمایت از طرح های توسعه اقتصاد دانش بنیان در صنایع نیروگاهی ، انتقال، توزیع و ذخیره سازی انرژی از اهداف و برنامه های راهبردی ستاد در حوزه برق و نیروست‌.
زمانیان همچنین از تحقق بومی‌سازی تجهیزات صنعت برق همچون الکتروموتورهای بهینه و کم مصرف در کشور خبر داد.
وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون شرایط صنعت برق به گونه‌ای است که صنایع کوچک با ناترازی گاز و برق دچار ضرر می شوند، اضافه کرد: در همین راستا، تمرکز بر توسعه تولید تجدیدپذیر خورشیدی است.

هدایت بخش صنعت برای ورود به سرمایه گذاری‌های تجدیدپذیر
حبیب قره گوزلو، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران نیز در این همایش گفت: صنایع بزرگ و شهرک‌های صنعتی در سه استان تهران، البرز و قم کمک کردند تا از پیک برق امسال به سلامت عبور کنیم و مدیریت بار صورت گیرد؛ صنایع تهران به ۳۵۰۰ مگاوات نیاز دارند و تامین بار آنها برعهده شرکت برق منطقه‌ای است.
وی با تاکید بر اینکه برق منطقه‌ای برای تامین انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت‌های لازم را خواهد کرد، ادامه داد: در همین راستا با کمک ساتبا و انجمن ساتکا، سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر راهنمایی خواهیم کرد و اطلاعات خوبی در اختیار آنها خواهیم گذاشت.
مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران عنوان کرد: با تصویب قوانین در مجلس تا سال آینده جهش خوبی در توسعه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر خواهیم داشت به گونه‌ای که تا سال آینده ۱۱۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر در حوزه برق منطقه‌ای تهران اضافه خواهد شد.

پروژه تولید ۴۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر توسط صنایع آغاز شده است
حمیدرضا صالحی ، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان و تامین‌کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتکا) نیز در این همایش اظهار کرد: ساتکا، مجموعه ای از سازندگان و مشاوران صنعت برق هستند که در اتاق بازرگانی گرد هم آمده‌اند تا بهترین‌ها را به جامعه کارفرمایی معرفی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پروژه تولید ۴۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر توسط صنایع و تولیدکنندگان داخلی شروع شده که در نتیجه آن جهش شگرفی در توسعه تولید انرژی تجدیدپذیر رقم خواهد خورد.
وی عنوان کرد: یکی شاخص های اصلی کسب و کار، دسترسی به برق است که عملکرد وزارت نیرو در این زمینه مثبت است؛ در این میان ساتبا می‌تواند به رفع ناترازی در صنعت برق کمک کند و نیز باعث کاهش الایندگی در کشور شود.
حمید رضا بهمن آبادی، مدیر گروه مطالعات استراتژیک اقتصادی نیز در این همایش درباره اقدامات صورت گرفته در ساتبا برای توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر با مشارکت صنایع اظهار کرد: ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر مقرون به صرفه شده، چرا که نیازی به سوخت ندارند و سازگار با محیط زیست هستند و از همه مهمتر به رفع ناترازی در صنعت برق کمک می‌کنند.
وی با اشاره به مدل‌ها و پیشران‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ساتبا ، عنوان کرد: ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش بنیان، تهاتر انرژی با صنایع، تابلوی برق سبز بورس انرژی، احداث نیروگاه خورشیدی در شهرک‌های صنعتی، احداث سامانه خورشیدی حمایتی، خرید تضمینی برق انرژی تجدیدپذیر( ماده ۶۱)، توسعه شهرک های تخصصی خورشیدی از جمله این موارد است.