جشنوار گل و گلاب در روستای تاریخی و گردشگری امروله کردستان

امروله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سنندج در استان کردستان ایران است.این روستا در ۲۰ کیلومتری شرق حسین آبادجنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۴۵ نفر و (۷۶خانوار) بوده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهرگان پرس از سنندج،امروله از روستاهای قدیمی استان کردستان در ۷۲کیلومتری شمال سنندج واقع شده است. از مسیر ۲۱ کیلومتری حسین آباد تا امروله چند روستای دیگر شامل کژیکران، سیاسران علیا و سیاسران سفلی هم قرار دارند و شغل اصلی مردمان این روستاها هم کشاورزی و دامداری است. این روستای تاریخی و گردشگری میزبان دومین جشنواره گلاب‌گیری با حضور بیش از چند هزار نفر از اقشار مختلف مردم و مسوولان استانی کردستان و شهرستان سنندج شد. به واسطه جایگاه معنوی گل محمدی در بین مسلمان ها، مردم این روستا از یک قرن پیش کشت این گل را آغاز کردند و چندین دهه هم است که اقدام به گلاب گیری می کنند.

در همین راستا جشنواره‌ گلاب‌گیری امروله روز جمعه ۱۹ خرداد‌ماه ۱۴۰۲ برای دومین سال متوالی با حضور معاون سیاسی، امنیتی استانداری کردستان، نماینده مردم شهرستان‌های سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، فرماندار سنندج و جمعی از مسئولان استانی و شهرستان، گردشگران، هنرمندان و اقشار مختلف مردم با استقبال گرم و صمیمی مردم روستا دردل طبیعت برگزارشد.

فرماندار سنندج در دومین جشنواره گلاب‌گیری امروله سنندج گفت: امسال برنامه‌های مختلفی در سطح شهرستان به منظور ایجاد نشاط اجتماعی اجرا شده است که به شناخت پتانسیل‌های روستاهای سنندج و کمک به معیشت مردم می‌انجامد. حسن عسگری اظهار کرد: طی چند روز اخیر با استقبال پرشور مردم چهارمین جشنواره استانی توت فرنگی شیان برگزار شد و امروز نیز شاهد استقبال پرشور مردم از دومین جشنواره گلاب‌گیری امروله هستیم.

فرماندار سنندج افزود: بیش از یک ماه است که با همکاری ادارات مربوطه وهمچنین اعضای شورا، دهیار، معتمدین و اقشار مختلف مردم روستا جلسات متعددی را برای برنامه‌ریزی هرچه بهتر این مراسم برگزار نموده‌ایم.

او عنوان کرد: بیش از ١٢٠ سال است که مردم روستای امروله گل محمدی را پرورش می‌دهند و از طریق آن امرار معاش می‌کنند. عسگری بیان کرد: آرامگاه بزرگ‌مردانی هم‌چون سید نجم‌الدین نقشبندی از بزرگان طریقت نقشبندی در این روستا است که خانواده نقشبندی در برپایی این جشنواره همراهی زیادی داشتند. فرماندار سنندج با اشاره به اینکه یک‌و‌نیم هکتار از اراضی روستای امروله به کشت گل محمدی اختصاص داده شده است، یادآور شد: امیدواریم هر ساله با ارتقای پرورش گل محمدی شاهد استمرار جشنواره گلاب‌گیری در این روستا باشیم. برپایی غرفه‌های صنایع‌دستی، ارائه غذاهای محلی و محصولات ارگانیک، مداحی، دف‌نوازی، اجرای موسیقی توسط هنرمندان و... از جمله برنامه‌هایی بود که در این جشنواره با استقبال کم‌نظیر مهمانان و گردشگران روبرو شد.

امروله، این روستای زیبا و خوش آب و هوا که خداوند همه شرایط را برای پرورش انواع گیاهان دارویی و گل‌های معطر و پرخاصیت در آنجا فراهم کرده است پتانسیل زیادی برای پرورش گل‌های محمدی دارد و گلابی که از این گل‌ها به‌دست می‌آید با گلاب قمصر کاشان هماوردی می‌کند. امید است با برگزاری این جشنواره‌ها و حضور علاقه‌مندان، مهمانان و گردشگران داخلی و خارجی، زمینه رونق اقتصادی و توسعه گردشگری کشاورزی استان بیش از پیش فراهم شود.