نیروگاه چمشیر برق یک شهر 500 هزارنفری را تامین می‌کند

وزیر نیرو گفت: با افتتاح نیروگاه چمشیر برق شهری 500 هزار نفری تامین می‌شود که با انرژی پاک بدون مصرف سوخت فسیلی امکان تولید برق را فراهم کرده است.

به گزارش مهرگان پرس،"علی‌اکبر محرابیان" در گفت‌وگو با بخش خبر ساعت 14، با اشاره به بهره‌برداری از سد و نیروگاه چمشیر با حضور رئیس جمهور، گفت: این سد با ارتفاع 151 متر بلندترین سد بتنی غلتکی ایران و غرب آسیا محسوب می‌شود و از نظر حجم مخزن پنجمین سد بزرگ کشور با 2.3 میلیارد مترمکعب حجم مخزن است.
وزیر نیرو با بیان اینکه طول دریاچه چشم‌شیر حدود 50 کیلومتر است، افزود: بهره‌مندی از این طرح موجب می‌شود سطح کیفی و کمی آب در رودخانه زهره تعدیل شود؛ چراکه آب رودخانه زهره در طول 2 تا سه ماه به صورت سیلابی جریان دارد و این سیلاب باعث خسارت فراوانی در پایین‌دست می‌شد که در ادامه با رود حجم عظیمی از آب به دریا همراه می‌‍شد. به عبارت دیگر بدون ساخت این سد، سالانه شاهد خسارات شدید سیل بودیم و علاوه بر این آب بدون استفاده وارد دریا می‌شد.
وی بیان کرد: با احداث این سد امکان آبیاری 70 هزار هکتار اراضی پایین دست در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر فراهم شده، همچنین حجم قابل توجهی از آب برای صنعت این سه استان تخصیص یافته است.
وزیر نیرو یادآور شد: در کنار این طرح واحد اول نیروگاه 176 مگاواتی چمشیر به بهره‌برداری رسید. با افتتاح این نیروگاه برق شهری 500 هزار نفر تامین می‌شود که با انرژی پاک، بدون مصرف سوخت فسیلی امکان تولید برق را فراهم کرده است.
محرابیان در ادامه یکی از اهداف وزارت نیرو را کاهش ناترازی‌های تولید برق در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: این طرح 176 مگاوات برق را برای شبکه تامین و به کاهش ناترازی‌ها کمک می‌کند. برقی که بدون مصرف سوخت فسیلی همراه با آزادسازی و رهاسازی آب تولید می‌شود. بر این اساس خط انتقال دو مداره به طول 17 کیلومتر در طی سه ماه در مسیر بسیار صعب‌العبور اجرا شد و جزو شاهکارهای مهندسی کشور بود.