«کارون3»؛ سومین سد جهان از نظر حجم حفاری

«کارون ۳» از سدهای بزرگ ایران است که روی رودخانه کارون در مرز استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری و در منطقه بختیاری در ۱۹ کیلومتری شهر دهدز و ۳۶ کیلومتری شهر ایذه احداث شده‌ است.

به گزارش مهرگان پرس ،کشورمان ایران از نظر سدسازی یکی از کشورهای توانمند در این زمینه است که به جایگاه صادرکننده خدمات فنی و مهندسی در این عرصه دست یافته است؛ به‌گونه‌ای که اکنون متخصصان ایرانی نقش محوری را در توسعه سد «راغون» در کشور تاجیکستان بر عهده دارند.

ایران از نظر منابع آبی دارای ۶ حوضه اصلی آبریز شامل دریای خزر، دریاچه ارومیه، خلیج فارس و دریای عمان، فلات مرکزی، مرزی شرق و قره‌قوم است که برخی این حوضه‌های آبریز، دارای سد و نیروگاه برای مهار آب‌های روان و نیز تأمین برق هستند.

کشورمان دارای حدود ۲۰۰ سد مهم تأمین کننده آب مورد نیاز در بخش‌های مختلف است که یکی از آنها که بر روی رودخانه کارون احداث شده، سد کارون ۳ است.

عمده هدف از احداث این سد که ارتفاع بدنه آن ۲۰۵ متر و حجم مخزن آن ۳ میلیارد متر مکعب است، تأمین بخشی از برق مورد نیاز کشور و نیز کنترل سیلاب‌های مخرب کارون بوده است.

عملیات اجرایی ساخت کارون ۳ در سال ۱۳۷۳ آغاز و در سال ۱۳۸۳ به پایان رسید و از زمان آبگیری سد تاکنون بیش از ۸ سیلاب با دبی آب بیش از ۲۰۰۰ متر مکعب بر ثانیه توسط آن مهار شده‌ است که از آن جمله می‌توان به دو سیلاب ۶۵۰۰ و یک سیلاب ۴۳۰۰ متر مکعب بر ثانیه اشاره کرد.

این سد دارای بیشترین حجم بتن‌ریزی در بدنه سدهای دوقوسی کشور است؛ همچنین بیشترین حجم حفاری و تزریق در ایران و سومین در جهان در این سد انجام شده است.

کارون ۳ دارای بزرگ‌ترین مغار نیروگاه در کشور و از جمله ۱۰ مغار بزرگ نیروگاهی جهان است و بزرگ‌ترین حوضچه استغراق در کشور را دارد.

در زمان شروع فرایند احداث کارون ۳، بزرگ‌ترین پل فلزی زیر قوسی و بزرگ‌ترین پل کابلی کشور برای این سد انجام گرفت.

نیروگاه سد کارون ۳ با تولید سالیانه ۴۱۷۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی برق آبی بزرگ‌ترین نیروگاه برق‌آبی کشور است.