میزان تولید تنها نیروگاه بیوگاز ایران معادل تأمین برق مصرفی ۶۰ هزار نفر

نیروگاه بیوگازسوز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران یکی از بزرگترین نیروگاه‌های بیوگاز حاصل از تصفیه فاضلاب در جهان است و با ظرفیت اسمی تولید سالیانه ۴۴ گیگاوات انرژی الکتریکی و ۱۴۰ تراژول انرژی حرارتی فعالیت می‌کند. این مقدار معادل تأمین برق مصرفی یک شهرک مسکونی ۶۰ هزار نفری بوده و صرفه‌جویی انرژی فسیلی در حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام (۴۰۰ هزار مترمکعب گاز) در سال را به دنبال دارد.

به گزارش مهرگان پرس، انرژی‌های تجدیدپذیر از منابع طبیعی نامحدودی مانند خورشید و باد به دست می‌آیند و برخلاف انرژی‌های فسیلی که موجب تولید دی‌اکسیدکربن و گرمایش زمین می‌شوند، با طبیعت سازگار و تمیزتر و سبزتر هستند.
در سال 2019 حدود 11 درصد از انرژی مصرفی کل جهان از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر به دست آمد و در نیمه نخست سال 2020 نیز مصرف این نوع انرژی تا 1.5 درصد دیگر افزایش یافته است.
از بین انواع منابع انرژی‌های نو، بیوگاز قابل استحصال از لجن تصفیه‌خانه‌های فاضلاب به دلیل دائمی بودن فاضلاب بعنوان یک منبع پایدار انرژی به شمار می‌روند.
شرکت فاضلاب تهران با توجه به اهمیت روزافزون گسترش تولید و مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر و جلوگیری از تخریب و گرمایش زمین در سال 89 برای بهره‌برداری و در سال 93 برای فروش برق تولیدی نیروگاه بیوگازسوز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران که به عنوان تنها نیروگاه بیوگاز ناشی از تصفیه فاضلاب در ایران است اقدام کرده است.
این نیروگاه یکی از بزرگ‌تریــن نیروگاه‌های بیوگاز حاصــل از تصفیــه فاضلاب در جهــان است و با ظرفیت اسمی تولید سالیانه 44 گیگاوات انرژی الکتریکی و 140 تراژول انرژی حرارتی فعالیت می‌کند.  
این مقدار معادل تأمین برق مصرفی یک شــهرک مسکونی 60 هزار نفری بوده و صرفه‌جویی انرژی فسیلی در حدود 100 هزار بشکه نفت خام (400 هزار مترمکعب گاز) در سال را به دنبال دارد.
فعالیت این نیروگاه موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای سالانه در حدود 150 هزار تن معادل دی‌اکسیدکربن (معادل 2000 هکتار فضای سبز برای جذب دی‌اکسیدکربن) می‌شود.
معاون بهره‌برداری شرکت فاضلاب تهران از فروش برق تولیدی این نیروگاه می‌گوید: بهره‌برداری تجاری نیروگاه بیوگاز تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران طی قراردادی 5 ساله با شرکت توانیر (تفویض قرارداد به ساتبا) از سال 1393 آغاز و در شهریور سال 1398 به اتمام رسیده و با پیگیری‌های فراوان برای تمدید این قرارداد، در نهایت به مدت 15 سال (از شهریور سال 1398 تا شهریور سال 1413) با نرخ اعلامی سالانه توسط وزارت نیرو (در سال 1400 برابر 14700 ریال ) تمدید شده است.
به گفته او با انعقاد این قرارداد، در طی مدت 15 سال امکان فروش برق تولیدی این نیروگاه که در حدود 500 میلیون کیلووات ساعت فراهم شده است و از طرفی این قرارداد بزرگترین قرارداد فروش برق در صنعت آب و فاضلاب کشور محسوب می شود.
شرکت فاضلاب تهران به‌عنوان یک شرکت پیشرو در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و طرح‌های زیست‌محیطی، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای برای توسعه انرژی‌های پاک از قبیل توسعه نیروگاه‌های بیوگاز در سایر تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهر تهران و احداث و بهره‌برداری 20 واحد نیروگاهی تولید همزمان برق و حرارت با ظرفیت متوسط یک مگاوات انرژی الکتریکی و 1.2 مگاوات انرژی حرارتی در هر واحد با تولید سالیانه 200 گیگاوات انرژی الکتریکی و 700 تراژول انرژی حرارتی برای کلیه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب تهران را در دستور کار خود دارد.
با بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها، کشور ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های هم‌زمان برق و حرارت (CHP) از فاضلاب در جهان معرفی می‌شود.
مدیر امور نظارت بر بهره‌برداری از واحدهای یک تا 4 تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران می‌گوید: علی‌رغم وجود چالش‌ها و مشکلات برای تولید انرژی در این نیروگاه از قبیل محدودیت شدید منابع مالی، تحریم‌های ناعادلانه و عدم امکان تأمین قطعات یدکی و .... طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و فعالیت‌های شبانه‌روزی پرسنل تصفیه‌خانه، این نیروگاه در حال حاضر با حداکثر ظرفیت خود در حال تولید انرژی در زمان پیک مصرف برق است.
به گفته او از شهریور 1393 تا پایان تیر ماه 1400، بالغ بر 65 میلیون کیلووات ساعت تولید انرژی نیروگاه بوده است.
تولید هم‌زمان برق و حرارت Combined heat and power (CHP ) در محل تصفیه‌خانه، گزینه مناسبی برای مصرف بیوگاز تولیدی است.
برق تولیدی این نیروگاه به شبکه برق تصفیه‌خانه متصل شده و از حرارت تولیدی نیز برای گرم کردن لجن هاضم‌ها و تامین حرارت مورد نیاز در بخش‌های مختلف تصفیه‌خانه استفاده خواهد شد.     

منيع: پاون