نبود زیرساخت‌های شهری علت ورود 70 درصد روان‌آب‌ها به شبکه فاضلاب آبادان پيشرفت 85درصدي تصفيه خانه اين شهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان با بیان اینکه همگرایی و درک متقابل مشکلات، مهمترین اصل برای خدمات‌رسانی یکپارچه است، گفت: در بارندگی‌های اخیر آبادان 70 درصد روان آب‌ها به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های شهری جمع آوری آب‌های سطحی، وارد شبکه فاضلاب شهری شده است.

به گزارش مهرگان پرس،صادق حقیقی پور" با بیان اینکه شبکه فاضلاب آبادان با 750 کیلومتر خطوط اصلی و فرعی و 45 ایستگاه، پمپاژ فاضلاب لیفت و منهول پمپ در شبانه روز ۱۰۰ هزار متر مکعب فاضلاب شهری را دفع می‌کند، اظهار کرد: بیش از 400 هزار متر مکعب روان آب‌های ناشی از بارندگی اخیر به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های شهری جمع‌آوری آب‌های سطحی طی 4 ساعت به شبکه فاضلاب آبادان وارد شد. 

مدیرعامل آبفای خوزستان با اشاره به اینکه حجم گسترده روان آب‌های ورودی به خطوط فاضلاب با فعالیت مداوم ایستگاه‌های پمپاژ در همان ساعات اولیه دفع شد، افزود: ورود چندین برابر ظرفیت روان آب‌ها به شبکه فاضلاب مشکلاتی را برای بهره‌برداری از خطوط و خدمات‌رسانی عادی دفع فاضلاب شهری ایجاد کرد.

وی سرقت و تخریب مکرر درب‌های منهول و به تبع آن ورود نخاله‌ها، مصالح ساختمانی و عمرانی به داخل منهول‌های فاضلاب و همچنین فرسودگی حدود 200 کلیومتر از خطوط اصلی و فرعی فاضلاب آبادان از دلایل اصلی پس‌زدگی فاضلاب و مشکلات عمده برای ارائه خدمات هر چه سریعتر در بخش فاضلاب دانست.

حقیقی پور بر پیگیری بی‌وقفه شرکت آب و فاضلاب خوزستان در جهت توسعه خدمات این شرکت خصوصاً در بخش ارائه خدمات دفع فاضلاب به مردم آبادان تاکید و تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون با وجود اینکه تنها 4 میلیارد تومان از 17 میلیارد تومان بودجه ابلاغ شده، تخصیص داشته‌ایم شرکت آب و فاضلاب خوزستان عملیات‌های متعددی همچون اجرای 30 کیلومتر خطوط فرعی و اصلی، بازسازی و افزایش ظرفیت 8 ایستگاه پمپاژ فاضلاب آبادان را به ارزش 50 میلیارد تومان آغاز و اجرا کرده است.

مدیرعامل آبفای خوزستان با بیان اینکه فعالیت‌ها و خدمات‌رسانی این شرکت به رغم مشکلات موجود اقتصادی و افزایش نرخ ارز و  تورم با تمام توان در سطح استان و خصوصا شهرستان آبادان تداوم دارد، ادامه داد: در راستای انجام وظایف خود برای پایداری خدمات‌رسانی به مردم شریف آبادان و از محل منابع جاری شرکت، 20 کیلومتر از خطوط اصلی این شهر طی 8 ماهه گذشته لایروبی و علاوه بر آن یک هزار درب منهول که به دلیل سرقت با تخریب از بین رفته بود نصب و 6 دستگاه پمپ جدید نیز در ایستگاه‌های پمپاژ فاضلاب آبادان راه‌اندازی شد.

وی با بیان اینکه انتقادات و تحلیل عملکرد آبفا در سطح استان و بویژه شهرهای آبادان و خرمشهر نباید بدون در نظر گرفتن تلاش‌های شبانه روزی پرسنل این شرکت در شرایط سخت ناشی از بیماری کرونا و آنهم در شرایط سخت منابع مالی صورت بگیرد، افزود: شرکت آب و فاضلاب خوزستان هرگز به دنبال شانه خالی کردن از پاسخگویی به مطالبات به حق مردم برای دریافت هر چه بهتر خدمات آب و فاضلاب نیست و نخواهد بود.

 وی همگرایی و درک متقابل مشکلات و مسئولیت‌ها را مهمترین اصل برای خدمات‌رسانی یکپارچه به مردم شریف استان خصوصا مردم آبادان و خرمشهر دانست و گفت: عبور از موانع موجود و تلاش برای حل مشکلات ناشی از بارندگی‌های شدید در استان و به تبع آن مدیریت بحران آب گرفتگی معابر نیازمند همکاری و هماهنگی همه جانبه تمامی دستگاه‌های اجرایی و متولی استان خصوصا آبفا و شهرداری در شهرستان‌ها است.

حقیقی پور گفت: آنچه که مردم از ما و همه مسئولان و دستگاه‌های خدماتی انتظار دارند، استفاده از ظرفیت‌ها و توانمدی‌ها برای کاهش حداکثر مشکلاتشان است که در این میان استانداری و نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی نقش محوری داشته و دارند لذا انتظار می‌رود با یک انسجام درون استانی و فعال در مسیر پاسخگویی به نیاز مردم حرکت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان طی گفتگوی با خبرنگاران از موافقت دولت برای استفاده از تسهیلات موضوع ماده 56 (قانون الحاق موادی به قانون تنظیم مقررات مالی دولت) به ارزش 350 میلیارد تومان برای توسعه شبکه فاضلاب آبادان و خرمشهر خبر داد که پس از اولویت‌بندی جهت رفع مشکلات در نقاط بحرانی و نوسازی خطوط فرسوده و قدیمی آن مناطق برنامه ریزی و از پایان سال‌جاری و پس از تعیین پیمانکار و انجام فرآیندهای قانونی نسبت به آغاز عملیات آن اقدام شود.

بر اساس این گزارش، با توجه به اهمیت طرح فاضلاب آبادان ساخت تصفیه‌خانه آبادان از محل فاینانس تامین اعتبار شده و تاکنون نیز 85 درصد پیشرفت داشته است.

منبع :پاون