نظارت بر منابع آب استان مرکزی تشدید می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به سال خشک و سخت پیش رو، از برنامه‌ریزی برای تشدید نظارت بر منابع آب استان خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس،"عزت اله آمره‌ای" با اشاره به وضعیت بارندگی در استان گفت: میزان بارندگی استان از مهرماه سال 99 تاکنون نسبت به سال گذشته 45 درصد و نسبت به آمار بلندمدت 25 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
آمره‌ای افزود: این کاهش بارندگی در ورودی مخازن سدها تأثیر قابل توجهی داشته به‌طوری‌که ورودی سد ساوه نسبت به سال گذشته 85 درصد و ورودی سد کمال صالح 80 درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: برای تأمین آب شرب هیچ یک از شهرهای استان مشکلی نخواهیم داشت، اما در خصوص آب شرب روستاها چون تأمین آب بیشتر آنها از طریق چشمه‌ها و قنوات صورت می‌گیرد و به علت کاهش بارندگی ورودی این چشمه‌ها و قنوات کاهش داشته، احتمال آن می‌رود تعدادی از روستاها و شهرستان‌های استان در تابستان از طریق تانکر آبرسانی شوند.
آمره‌ای همچنین ادامه داد: بیشتر نگرانی‌ها مربوط به کشت‌های دیم است که اگر بارانی اتفاق نیفتند 50 تا 80 درصد از کشت‌های دیم در استان خسارت می‌بینند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مرکزی با اشاره به اینکه این کاهش بارندگی‌ها در سفره‌های آب زیرزمینی نیز بی‌تأثیر نیست، گفت: گرمای هوا سبب شده بسیاری از کشاورزان زودتر از موعد مقرر چاه‌های خود را راه‌اندازی کنند و همین امر فشار بیشتری بر سفره‌های آب زیرزمینی وارد خواهد آورد و بر همین اساس نظارت‌ها بر برداشت‌های غیرمجاز تشدید خواهد شد و طبق لایحه بودجه سال 1400 کسانی که برداشت‌های غیرمجاز یا اضافه برداشت داشته باشند، جریمه‌هایی برای آنها اعمال خواهد شد.
آمره‌ای همچنین افزود: در استان دو هزار و 600 حلقه چاه غیرمجاز داریم که از این تعداد، یک هزار و 600 حلقه مربوط به قبل از سال 85 (فرم یک) است که مجوزهایی با میزان محدود دریافت می‌کنند و یک هزار حلقه چاه مربوط به بعد از سال 85 است (فرم 5) که طبق قانون تعیین تکلیف چاه‌های فاقد پروانه بایستی مسدود شوند و از این تعداد تا به‌حال 400 حلقه مسدود شده و مابقی در مدت 3 تا 4 سال دیگر تعیین تکلیف خواهند شد.
وی در پایان از همه اقشار مردم خواست امسال به صورت جدی در مصرف آب صرفه‌جویی کرده و این نعمت خدادادی و بدون جایگزین را به صورت بهینه و منطقی مصرف کنند.

منبع:پاون