نیروگاه برق سیکل ترکیبی عسلویه به بهره‌برداری رسید

واحد دوم بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی عسلویه مپنا در آیینی با حضور وزیر نیرو در عسلویه به بهره برداری رسید.

به گزارش مهرگان پرس، علی اکبر محرابیان در آیین بهره‌برداری نیروگاه برق سیکل ترکیبی عسلویه اظهار کرد: این نیروگاه از طراحی، تامین قطعات و تجهیزات و نصب به‌طور کامل در داخل کشور ساخته شده و در خدمت صنعت برق قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از این نیروگاه ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شود، افزود: ۱۰۰۰ مگاوات از۵۵۰۰ مگاواتِ سهم نیروگاه‌های حرارتی در راستای ارتقا نیروگاه‌های موجود و الباقی صرف توسعه نیروگاه‌های بزرگ خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: تلاش می‌کنیم با همین روند طرح‌های توسعه‌ای نیروگاهی کشور را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

محرابیان تصریح کرد: مردم در تابستان امسال نسبت به پارسال ۴.۵ درصد مصرف برق را کاهش داده‌اند که این میزان صرفه جویی سبب شد بتوانیم برق بیشتری را به واحدهای تولیدی و صنعتی تحویل دهیم. به‌طوری که از ۶۳۰هزار واحد صنعتی و صنفی کشور، ۵۸۰ هزار واحد با هیچگونه محدودیتی در برق مواجه نشدند و محدودیت الباقی نیز مدیریت شده بود، به نحوی که میزان تولیدات صنعتی نسبت به گذشته رشد چشمگیری داشت.

وزیر نیرو با اشاره به رشد ۶۵درصدی تولیدات صنعت فولاد در مردادماه بیان کرد: به گواهی انجمن بین‌المللی فولاد این صنعت در تیرماه ۳۴درصد رشد داشته است.

محرابیان عنوان کرد: شرکت مپنا به عنوان بزرگ‌ترین نیروگاه ساز منطقه نقش محوری در طرح‌های توسعه‌ای نیروگاه کشور دارد امیدواریم با بهره‌مندی حداکثری از این گروه بتوانیم در طول سال‌های آینده به روند نیروگاه‌سازی بیافزاییم.

وی گفت: طرح‌هایی برای گازهای فلر صنعت نفت کشور که بخش عمده‌ای از آن هدر می‌رود، چه در حوزه نفت و چه استفاده از آن برای تولید برق ارائه شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: این نوع گازها باید در نیروگاه‌های کوچک و متوسط مقیاس به سرمایه گذاران معرفی می‌شود و در صورت تمایل سرمایه‌گذاران می‌توان از آنها در توربین‌ها و ژنراتورها برای تولید برق استفاده کرد.

محرابیان در خصوص احداث نیروگاه‌های از سوی بخش خصوصی برای تامین برق صنایع گفت: صنایع کشور با استفاده از تفاهمنامه بین وزارت نیرو و وزارت صمت در صورت احداث نیروگاه می‌توانند برق را به صورت کامل خودشان استفاده کنند. در این چارچوب ۱۰هزار مگاوات برنامه ریزی شده است که بخش قابل توجهی ازآن‌ها کار را شروع کرده‌اند.