نیروگاه بزرگ ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک، گام بلندی در توسعه روابط اقتصادی بین تهران و مسکو است

وزیر نیرو از نیروگاه بزرگ ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان‌ هرمزگان، به عنوان گام بلندی در توسعه روابط اقتصادی بین تهران و مسکو نام برد تا مسیر روشنی به‌ویژه پس از الحاق جمهوری اسلامی ایران به موافقت‌نامه اقتصادی اوراسیا در توسعه، آبادانی و صلح و ثبات منطقه برداشته شود.

به گزارش مهرگان پرس، "رضا اردکانیان" روز پنجشنبه در دهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در آیین آغاز عملیات اجرایی ساخت نیروگاه بزرگ ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان‌ هرمزگان، اظهار کرد: کار بزرگی تاکنون انجام شده است؛ معمولا گام اول، گام حساس و تا حدودی پیچیده و سنگینی است اما انشالله طبق توافق صورت گرفته با مقام‌های روسیه، پروژه‌های بعدی این مجموعه شامل برقی کردن راه‌آهن اینچه برون _ گرمسار، راه‌آهن زاهدان _ بیرجند و توسعه نیروگاه حرارتی رامین و نیروگاه برق آبی گتوند علیا و واگن‌های مترو برای کلانشهرهای ایران همه یکی پس از دیگری عملیاتی و اجرایی خواهند شد. 
وی با یادآوری برگزاری اجلاس بزرگ کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در اصفهان و تهران و تصمیم‌های خوب گرفته شده در این اجلاس از جمله مشکل‌گشایی برای طرح نیروگاه سیریک گفت: بعد از صدور ضمانت نامه‌های بانکی و گشایش اعتبار اسنادی، آیین آغاز رسمی عملیات اجرایی این پروژه برگزار شده است. 
وزیر نیرو با حائز اهمیت خواندن این پروژه نه تنها به جهت داشتن ظرفیت بالا و نقش مهمی در حفظ پایدادی برق کشور در نواحی جنوب و جنوب شرقی که واقع شدن در کنار دریا اظهار داشت: در این پروژه مطابق با ضوابط زیست محیطی در صورت لزوم می‌توان از سوخت‌های جایگزین استفاده کرد و صرفه‌جویی قابل ملاحظه ای در مصرف سوخت گاز داشت. 
وی افزود: امید می‌رود دیگر طرح‌های این مجموعه هم هر چه زودتر در مسیر و مدار اجرا قرار گیرد. 
اردکانیان گفت: اتفاق ‌های خوبی بویژه در صنعت آب و برق استان هرمزگان صورت گرفته است. در پایان دوره هشت ساله فعالیت دولت تدبیر و امید به کارنامه آن در استان هرمزگان نگاه می‌کنیم، بسیار نقطه روشن و دلگرم‌کننده‌ای است که امروز بخش عمده‌ای از نیاز آبی مرکز استان با آب با کیفیت و آب شیرین کن‌ها تامین می‌شود. 
وی گفت: طرح‌های متعدد دیگری در دست اجراست. کلید اصلی توسعه در مناطق در حال توسعه نظیر کشور ما در شایسته سالاری و شایسته گزینی و انتخاب مدیران فراشایسته است.
وزیر نیرو اظهار داشت: توسعه مانند یک عرصه آموزش و پرورشی است که لازم است معلمان و مدرسانی با سطح سواد و آگاهی بالاتر حضور داشته باشند تا موجب رشد و ارتقا شوند. 
وی گفت: مدیران فراشایسته می‌توانند موجب توسعه و ارتقای شرایط شوند. کسانی که حد رضایت و مطلوبیت آنها روزمرگی نیست. 
اردکانیان افزود: خوشبختانه در اغلب استان‌ها بویژه هرمزگان از این فرصت برخوردار بودیم. 
وی افزود: در هفته دهم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، چهار طرح مهم افتتاح می‌شود؛ از جمله نیروگاه گازی ۳۰۷ مگاواتی کلاس اف هنگام با راندمان فعلی ۴۰ درصد که با بخش بخار آن به ۵۸ درصد می‌رسد. 
اردکانیان گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی در بندرعباس که عملیات اجرایی واحد بخار آن امروز آغاز ‌می‌شود. 
وی اظهار داشت: در استان ایلام هم سد کنجان چم با مخزن ۸۲ میلیون متر مکعبی ششمین سدی است که در این دولت به مدار بهره‌برداری می‌آید. 
وی خاطرنشان کرد: در این دولت، هر ۵۰ روز یکبار یک سد مخزنی ملی به مدار بهره برداری آمده است. این دولت ۲۰ درصد زمان دوران جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داده اما ۳۰ درصد تعداد سدهای بزرگ در این دولت ساخته شده است. 
اردکانیان گفت: همچنین ۶۸۰۰ هکتار از شبکه های اصلی آبیاری و زهکشی موسوم به طرح گرمسیری در استان‌های ایلام و کرمانشاه،  امروز آب اندازی خواهد شد. 
وزیر نیرو ادامه داد: در مجموع به غیر از پروژه سیریک، برای دیگر پروژه های امروز، ۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۴۹ طرح بزرگ با سرمایه گذاری ۱۳ هزار و ۶۶۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده و تا پایان سال هر هفته این پویش ادامه خواهد داشت و جمعا ۲۹۰ طرح در بخش‌های آب، برق و فاضلاب افتتاح خواهد شد. 
وی افزود: هر چند که شرایط آب و هوایی امسال سخت است و یکی از خشک ترین سال‌های نیم قرن اخیر را تجربه می‌کنیم ، بارش ها نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد کاهش داشته است. گرمای زودرسی داشتیم. امسال اوج باری که در اردیبهشت رخ داد، پارسال در ۲۴ خرداد داشتیم و سال قبل آن در تیر ماه شاهد چنین اوج باری بودیم. 
وی گفت: این شرایط حاکی از آن است که گرمای زودرس و مصرف بالا ناشی از استفاده زودرس از دستگاه های سرمایشی و دیگر مصارف عمده از جمله مصرف غیر مجاز در بخش استخراج رمزارزها صورت می‌گیرد که شرایط را کمی سخت کرده است. 
وی گفت: اما ما این شرایط سخت را با همراهی و همت مردم آسان خواهیم کرد به‌ویژه در هفته آینده که افزایش دمای قابل ملاحظه‌ای داریم و طبق پیش بینی ها، اوج بار به بالای ۶۰ هزار مگاوات خواهد رسید. 
وی افزود: امید است با همراهی مردم به‌ویژه همکاری صنایع بزرگ و اجرای مصوبات دولت این تابستان را به آسانی پشت سر بگذاریم.

منبع: پاون