همکاری ایران و کشورهای عضو شورای حکام مرکز منطقه‌ای در زمینه بهبود مدیریت آب شهری، پایش خشکسالی منطقه و تغییر اقلیم

وزیر نیرو از همکاری ایران و کشورهای عضو شورای حکام آب منطقه‌ای در زمینه بهبود مدیریت آب شهری، فناوری‌های جدید در آب و فاضلاب، پایش خشکسالی منطقه و موضوع تغییر اقلیم خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس،"رضا اردکانیان" ظهر امروز چهارشنبه در آئین آغاز به‌کار دوازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: مرکز، به لحاظ سیاسی هم، بستری برای همکاری نزدیک‌تر مسئولان ارشد آب کشورهای منطقه است که از این حیث نقش و سهم جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های بیشتر و فراهم کردن فضایی که زمینه‌های دوستی و همکاری تقویت شود، بالاست.
وی با بیان اینکه جایگاه مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری تهران در مجموعه فعالیت‌های شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری، جایگاه شاخصی است، افزود: خوشبختانه در دولت دوازدهم، مجددا فعالیت این مرکز با توجه و قدرت بیشتری، فاز جدید ماهیت خود را آغاز کرد. هر سال در جلسه شورای حکام، کشورهای عضو مرکز و سازمان‌های بین‌المللی عضو آن برای دریافت گزارش فعالیت‌ها و تصویب  برنامه‌ها دور هم جمع می‌شوند.
وی افزود: امسال، دومین سالی است که به دلیل شرایط کووید ۱۹ جلسات ما به صورت مجازی برگزار می‌شود که امروز دوازدهمین جلسه شورای حکام این مرکز در محل وزارت نیرو با مشارکت ۱۵ کشور عمدتا منطقه‌ای و همچنین ۱۲ سازمان بین‌المللی عضو برگزار شد. از جمع این کشورها، ۷ کشور در سطح وزرای منابع آب و یا انرژی که موضوع آب در این کشورها به آن‌ها مربوط است و بقیه کشورها در سطح قائم مقام و معاونان وزرا حضور داشتند.
اردکانیان گفت: در این نشست، از کشورهای خارج از منطقه، وزیر فدرال جمهوری آلمان و سوییس نیز که پشتیبان برنامه‌های فنی مرکز و برگزار کننده دوره‌های ظرفیت‌سازی برای پروژه‌های آن در منطقه هستند، در سطح مدیران ارشد مشارکت داشتند.
وزیر نیرو ادامه داد: سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان هواشناسی، یونسکو، سازمان جهانی بهداشت، بانک توسعه اسلامی و سازمان‌ همکاری‌های اقتصادی اکو و چند سازمان دیگر نیز در جلسه امروز مشارکت داشتند. هم گزارش فعالیت‌های یک ساله مرکز و پروژه‌هایی که اجرا کرده بود ارائه و هم‌ برنامه‌های جاری و آتی مرکز اعلام و با تایید و تصویب مراکز، نوع مشارکت کشورها در این برنامه‌ها مشخص شد.
وی گفت: از جمهوری اسلامی ایران، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، عضو این شوراست که بنا به محبوبیت و طبیعت کاری که بر عهده دارد، امیدواریم با خارج شدن از شرایط کرونا جلسات بعدی با حضور مسئولان مربوطه شکل بگیرد.
اردکانیان ادامه داد: تعدادی از پروژه‌ها مورد تایید قرار گرفته و ان‌شاءالله اجرا خواهد شد، یکی از آنها بهبود مدیریت آب شهری در منطقه آسیای مرکزی و غرب آسیا است که این پروژه توسط مرکزی در دولت آلمان که در این زمینه فعالیت می‌کند و در موضوع مدیریت به هم پیوسته آب شهری کارهای خوبی انجام داده حمایت خواهد شد.
وی افزود: پروژه دیگر فناوری‌های جدید در آب و فاضلاب و تصفیه فاضلاب و همچنین بازچرخانی آب است که هم برنامه آموزشی آنلاین برای متخصصان و علاقه‌مندان دارد و کشورهای منطقه و موضوع هدررفت آب در شبکه آب شهری را مورد توجه قرار می‌دهد که بسیار مورد علاقه کشورهای منطقه نظیر ارمنستان، بنگلادش، سریلانکا، تاجیکستان، سوریه و پاکستان قرار گرفت. این‌ها کشورهایی هستند که بسیار علاقه‌مند به مشارکت در این برنامه‌اند.
وی افزود: پروژه بعدی که مورد تایید قرار گرفت بهبود مهارت‌های تکنسین‌هایی است که در بخش آب و فاضلاب کار می‌کنند و از قِبل این پروژه و دوره‌های آموزشی که برگزار خواهد کرد، امیدواری این است که هم ارتباط نزدیک‌تری بین کشورهای منطقه در زمینه آب و فاضلاب فراهم شود و نیز انتقال دانش از مناطق پیشرفته‌تر صورت گیرد.
وزیر نیرو افزود: چند پروژه دیگر هم در ارتباط با پایش خشکسالی منطقه و موضوع تغییر اقلیم مورد تایید قرار گرفت و امیدواریم هر چه زودتر تک تک این پروژه‌ها با وجود شرایط موجود از نظر بهداشتی و با رعایت ملاحظات وارد مرحله اجرا شود و مرکز در سال‌های پیش رو بتواند سهم و نقش عمده‌ای در بهبود شرایط آب و فاضلاب بویژه در مناطق شهری و روستایی ایفا کند.
اردکانیان ادامه داد: بعد از تاسیس این مرکز از ۲۰ سال پیش در تهران، این مدل به لحاظ ساختاری در دنیا مورد توجه قرار گرفته و بلافاصله بعد از ما در مصر، عینا چنین مرکزی تاسیس شد و این کشور عضو شورای حکام این مرکز است.
وزیر نیرو افزود: مراکز متعدد مشابهی در مناطق در حال توسعه دنیا اعم از آمریکای لاتین، شرق و غرب آسیا، اروپای شرقی و آفریقا تاسیس شده و فعالیت می‌کنند.

در موضوع آب از یک بخشی‌نگری مزمن ۱۷ ساله رنج می‌بریم
وزیر نیرو در ادامه این نشست، در جمع خبرنگاران گفت: در موضوع آب و سایر مسائلی که ماهیت بین رشته‌ای و بین بخشی دارد، از یک بخشی‌نگری مزمن رنج می‌بریم که سابقه آن شاید حدود ۱۷ سال باشد که به اندازه عمر سازمان دولت نوین در ایران است.
وی افزود: به میزانی که قادر باشیم هم ساز و کارهای بین بخشی را ایجاد کنیم و هم به آنها احترام بگذاریم و پایبند باشیم به همین میزان هم می‌توانیم نتیجه بگیریم.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های مرکز برای مدیریت کم آبی در سطح جهان اظهار داشت: در دنیا فعالیت‌های زیادی در جریان است، در کشور ما مهمترین کار که بویژه در سال‌های اخیر انجام دادیم و خوشبختانه به نتایج خوبی هم رسید، تدوین و تصویب برنامه سازگاری با کم‌آبی برای همه استان‌های کشور است‌.
اردکانیان افزود: از اسفند سال ۹۶ تا اسفند ۹۹ طی سه سال موفق شدیم با اتکای تجربیاتی که در سطح دنیا وجود دارد و به واسطه همکاری خوب بین دستگاه‌های داخل کشور، وزارت جهاد کشاورزی، صمت، سازمان برنامه و بودجه، حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و  وزارت نیرو برای همه استان‌های کشور این برنامه با توافق و تفاهم تهیه و به تصویب مسئولان ارشد همه این دستگاه‌ها برسد که این برنامه الان در اختیار همه دستگاه‌های اجرایی است.
وی گفت: استانداران مسئول هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامه در سطح استان‌ها هستند.
اردکانیان درباره مسئله آب شهر تهران هم اظهار داشت: در پروژه آب شهر تهران نیازمند تاسیس یک شورا و ساز و کار جدید نیستیم، سال‌ها پیش قانون‌گذار به تشکیل شورای عالی شهرسازی و معماری شکل قانونی بخشیده است. در خصوص مسئله طرح‌های جامع شهری و توسعه شهرها بویژه کلانشهرها که اعضای آن همه دستگاه‌های مرتبط اجرایی کشور هستند، تصمیم‌گیری می‌شود.
وزیر نیرو اظهار داشت: مهم این است که بخشی‌نگری مجال و فرصت را به ما بدهد که به تصمیمات گرفته شده پایبند بمانیم.
وی افزود: در اوایل دهه ۶۰، عدد جمعیتی برای تهران تعیین شد که اکنون ۴۰ درصد بیشتر از آن است، این علامت آن است که همه بخش‌ها در دولت و خارج از آن و دستگاه قانون‌گذاری همه باید در این مسائل با هم کار کنند و کار یک دستگاه نیست.
اردکانیان اظهار داشت: شاید چندین دولت باید خود را مقید به این نظام‌‌ها بدانند که نتیجه‌اش آن شود که در کلانشهری مانند تهران، مسئله آب،  آب و هوا و فرونشست زمین و مسائل زیست محیطی در حد و اندازه‌ای قابل مدیریت و کنترل باشد و نیازمند افزایش سطح آگاهی‌ها، به رسمیت شناختن حقوق جمعی است. اینها شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در جامعه است.
وزیر نیرو افزود: به لحاظ قوانین و مقررات چیزی کم نداریم، لازم است نظارت‌ها و سوال و جواب‌های ما سمت و سوی بخشی خود را کمتر ببیند و این تشخیص را داشته باشیم که موضوعاتی مانند آب و مسائل زیست محیطی بین بخشی است و باید دستگاه‌های مختلف با هم همکاری کنند و دانش و فناوری در این زمینه نقش بسیاری دارد و این مرکز می‌تواند مدل‌های موفق در این زمینه را از دیگر نقاط دنیا دریافت کند و انتقال دهد تا بتوانیم از این تجربیات بهتر استفاده کنیم.
دوازدهمین اجلاس شورای حکام مرکز منطقه‌ای مدیریت آب شهری (تحت پوشش یونسکو) ظهر امروز پنجم خردادماه به ریاست وزیر نیروی ایران و با حضور مقام‌های عالی‌رتبه ۱۸ کشور و ۹ سازمان بین‌المللی به صورت ویدئوکنفرانس آغاز به کار کرد.

منبع: پاون