کد خبر: 1161
سه شنبه , 05 مرداد 1400 - 22:42
هورامان ثبت‌جهانی شد

در چهل‌وچهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو پرونده هورامان در کردستان پس از بحثی طولانی بین موافقان و مخالفان ثبت جهانی شد.

ه‌گزارش خبرگزاری مهرگان پرس، چهل‌وچهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که پس از یک سال وقفه به‌دلیل همه‌گیری کرونا، امروز 5 مرداد ماه 1400برگزار شد، پرونده منطقه هورامان را برای قرار گرفتن در فهرست میراث بشری بررسی و تصویب کرد.

🔹تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان در کردستان از سال ۹۵ آغاز شد. این منطقه بکر بلحاظ معماری، فرهنگ، تاریخ، صنایع دستی، آداب و رسوم، پوشش و گویش با تمامی بخشهای کشور متفاوت می باشد.

🔹زیبایی پوشش، معماری منحصر بفرد و فرهنگ غنی و متفاوت این منطقه در سایر مناطق استان کردستان و در برخی موارد در سایر استانهای همجوار نیز استفاده می شود. همچنین منطقه از بعد گردشگری و برخورداری از مناظر و جاذبه‌های طبیعی ویژه، در جهان حائز اهمیت است.

🔹منطقه جهانی شده هورامان شامل حدود ۶۰۰ روستا و شهر بوده که در استان‌های کردستان و کرمانشاه قرار دارد این پرونده یکی از مهمترین و بزرگترین پرونده‌های ثبت منظر فرهنگی تاریخی در یونسکو بوده که وسعتی بالغ بر ۳۰۰۰ کیلومتر و عرصه‌ای بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر را شامل می‌شود.
گروهی متشکل از وزیر و معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و گردشگری، استاندار و معاونین استاندار کردستان و کرمانشاه، مدیر پایگاه ملی منظر فرهنگی تاریخی هورامان، مدیران کل قبلی و حاضر میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی و گردشگری استان، فرمانداران، دهیاران، بخشداران و یکی از بخش های مهم این پرونده مردم فهیم و با فرهنگ روستاها و شهرهای حوزه هورامان پس از بیش از 5 سال تلاش و کوشش توانستند پرونده این منطقه را تدوین و با همت معاون میراث فرهنگی کشور به یونسکو برای بررسی ارسال و امروز نیز ثبت جهانی شد.

🔹روستاها و شهرهای هورامان یکی از مهمترین مناطقی باشد که هنوز اصالت هزاران ساله خود را حفظ کرده و از دهه ها قبل تا کنون همواره یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در استان و کشور بوده و مورد توجه علاقه مندان به فرهنگ، تاریخ و معماری بوده است.

🔹با ثبت جهانی منطقه هورامان دریچه ای جدید برای مردم با فرهنگ و تلاشگر این منطقه باز خواهد شد که امید است با همت مسئولین کشوری و استانی توسعه همراه با حفاظت از این منطقه در اولویت قرار گیرد تا این گنجینه بی پایان برای آیندگان نیز ماندگار بماند