کد خبر: 1640
شنبه , 21 اسفند 1400 - 10:07
وقتی امید، به زندگی جانِ تازه ای می بخشد

یادداشت داود مرادی فرد در خصوص روستای نصرت آباد که با همیاری هم درس امید به زندگی دادند.

مهرگان پرس،شاید همیشه شادی­های بزرگ را از اتفاقاتی خاص انتظار داریم اما پیش آمده که اتفاقی هرچند کوچک، لبخندی ماندگار و بسی شیرین را برایمان به ارمغان آورده باشد. و شاید همین شیرینی­های کوچک درس­های بزرگی از مهربانی به ما بدهند و این مهربانی­ها امیدی باشند برای ادامه زندگی.

دل جاده را می­شکافیم و به قزوین می­رویم و از آنجا هم به الوند و روستای نصرت آباد.

شنیده بودیم در این روستا و درکانون همیاری اجتماعی روستای نصرت آباد درس امید به زندگی می­دهند. می­گویند همیاری اجتماعی درنصرت آباد به معنای واقعی کلمه هجی شده است و در اینجا مردمانش هوای همدیگر را دارند.

نصرت­آباد هم مثل سایر روستاهای دور افتاده و محروم دغدغه ­های خودش را دارد، مشکلاتی از جنس زیرساختی و عمرانی. اینجا مردمانش آستین بالا زدند که تغییری هرچند کوچک را رقم بزنند. تغییری از جنس بازگشت و امید به زندگی. نصرت آبادی ها روحیه اجتماعی خود را به همیاری اجتماعی گره زدند وکانون همیاری اجتماعی شکل دادند. به مرور تعداد اعضای کانون بیشتروبیشتر شد و به فکر تغییراتی افتادند. نصرت آبادی ها می­خواستند روستا جان تازه ای بگیرد. اعضای کانون، ریش سفیدان روستا و اعضای دهیاری دور هم جمع شدند، فکری به ذهنشان رسید و درصدد عملی کردنش برآمدند. می­خواستند در روستا سالن ورزشی بناکنند که هم مکانی برای ورزش روستاییان باشد و هم برای بیکاران نصرت آباد آهسته آهسته شغل ایجاد کنند.

مقدمات کار را با حمایت مسئولین شهرستان آغاز کردند. یکی از روستاییان نیز این جورچین را کامل کرد و زمینش را برای ساخت سالن وقف کرد. ساخت سالن ورزشی به مراحل پایانی خود رسید، اما این پایان، تازه آغاز همیاری و همدلی در این روستا بود.

نصرت آبادی­ها نجات یک فرد را نجات یک روستا، یک شهر، یک استان و یک جامعه معنی کرده اند. آنها با ساخت سالن ورزشی به سراغ چندنفری از روستاییان که گرفتار دام اعتیاد شده بودند، رفتند و از بازگشت و شروع دوباره برایشان گفتند. همین سالن، محل کار و نان سفره­ شان شد.

از آنجایی که مهربانی در بین روستاییان موج می زند از دیگر روستاها برای رونق این سالن و کمک به اشتغال افراد به نصرت آباد می آمدند. سازمان های دولتی و خصوصی هم کم کاری نکردند و سانس های خود را به اینجا می آوردند. حالِ امروز نصرت آباد خوب است. کلید زدن مسیر توسعه زیرساخت فرهنگی اجتماعی، خیر اجتماعی و تعامل با افراد تاثیرگذار محلی و حامیان در به ارمغان آوردن این حالِ خوب سهیم بوده است. نصرت آبادی ها این گام های کوچک را برداشتند که بتوانند اتفاقات بزرگی را در آینده ای نه چندان دور رقم بزنند. امروز کانون همیاری اجتماعی روستای نصرت آباد با 60نفر عضو پررنگتر از گذشته همیاری اجتماعی، قرض الحسنه و کارآفرینی اجتماعی را برای سبک بهتر کارو زندگی تک تک اعضا تعریف کرده و در این مسیر در حرکت هستند.