پایان عملیات لوله‌گذاری گستره ۱ قطعه ۱ خط لوله انتقال نفت گوره-جاسک

مدیر اجرایی گستره ۱ قطعه ۱ خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک بیان داشت: آخرین بخش از عملیات لوله‌گذاری گستره ۱ قطعه ۱ خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک ۱۰ فروردین ماه پایان یافت.

به گزارش مهرگان پرس،«صمد آذرپیک» بیان کرد: آخرین بخش از عملیات لوله‌گذاری گستره ۱ قطعه ۱ خط لوله انتقال نفت خام از گوره به جاسک ۱۰ فروردین ماه پایان یافت.

وی گفت: عملیات جوشکاری در این گستره به طور کامل به اتمام رسیده است و سه شنبه ۱۱۰۰ متر باقی مانده از عملیات لوله گذاری این خط لوله در گستره فعلی به پایان رسید.
​​​​​​
 مدیر اجرایی گستره ۱ قطعه ۱ خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک با بیان اینکه گستره ۱ قطعه ۱ به طول ۱۴۸ کیلومتر از تلمبه خانه شماره ۱ در شهرستان گناوه و در ۵ کیلومتری تلمبه خانه گوره آغاز می‌شود و در شهرستان بنگستان در نزدیکی شهر اهرم در محل احداث تلمبه خانه شماره ۲ خاتمه می‌یابد، از مشقات اجرای این طرح گفت و توضیح داد: با توجه به مواجهه با باران‌های سیل آسا در فصل زمستان سال گذشته، به ویژه سیل برازجان در استان بوشهر، علی رغم باتلاقی شدن مسیر و سختی عملیات اجرایی، با تلاش بی وقفه و شبانه روزی تمام ارکان این پروژه و همچنین بسیج همه امکانات، وقفه‌ای در اجرای پروژه ایجاد نشد و طبق برنامه حرکت کردیم.

آذرپیک با اشاره به این که گستره ۱ قطعه ۱ از مناطق شهری و روستایی و گذرگاه‌های نفتی متعددی عبور می‌کند، عنوان کرد: یکی از سختی‌های اجرای این پروژه، لوله گذاری در مناطقی بود که خطوط انتقال و شریان‌های حیاتی انتقال نفت و گاز گشور در آن جا قرار داشت؛ به انضمام این که می‌بایست از اتوبان‌ها و جاده‌های زیادی عبور می‌کردیم و رودخانه‌های صعب العبوری را برای عملیات لوله گذاری پشت سر می‌گذاشتیم.

وی با تاکید بر اهمیت اتمام این پروژه در زمان تعیین شده افزود: از لحاظ اجرایی هیچ گستره‌ای به اندازه این گستره با خطوط لوله موجود، جاده، رودخانه تقاطع نداشته و عبور خط لوله از چنین مناطقی به دلیل مشکلات خاص خود و هماهنگی‌های لازم با ارگان‌های مربوطه زمانبر بود که با همت تمامی ارکان طرح، عملیات اجرایی با موفقیت به سرانجام رسیده است.
​​​​​
مدیر اجرایی گستره ۱ قطعه ۱ خط لوله انتقال نفت از گوره به جاسک با تاکید بر این که عملیات راه اندازی و تزریق نفت از این گستره آغاز می‌شود، حرکت بر روی برنامه زمانبندی را حیاتی خواند و افزود: برای این که بتوانیم به موقع خط لوله را تکمیل و تحویل کنیم حتی در لحظه سال نو و ایام نوروز نیز کار را متوقف نکردیم و افراد در ۲ الی ۳ نوبت کاری مشغول بودند.

براساس این گزارش، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود.
منبع:بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران