کد خبر: 107
پنجشنبه , 20 شهریور 1399 - 00:22
پتروشیمی به صنعتی 150 میلیون تنی تبدیل می‌شود

گامهای بلند شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای تبدیل شدن به یک صنعت 150 میلیون تن در سال، توسط مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پایان برنامه هفتم توسعه تشریح شد

به گزارش پايگاه خبري مهرگان پرس به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سفر یک روزه خود به این منطقه، پس از بازدید میدانی از طرحها و اسکله های صادراتی منطقه، جلساتی را با مدیران سازمان منطقه ویژه و مجریان طرح پتروناد آسیا داشت.
بهزاد محمدی در این جلسه، تصویر کلی برنامه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی را بیان کرد و گفت: صنعت پتروشیمی کشور در حال برداشتن گامهای بلند فرایند توسعه پایدار است. ما در جهش دوم ۲۷ طرح پتروشیمی را در برنامه داشتیم که ۱۷ طرح آن در سال ۱۳۹۹ و ۱۰ طرح دیگر در سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهند رسید. پس از آن نیز طرح های جهش سوم را هم به سرعت اجرایی می‌کنیم و به تدریج ما را تا سال 1404 به یک صنعت با ظرفیت 130 میلیون تن در سال تبدیل خواهد کرد.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با این طرح ها، در شرکت ملی صنایع پتروشیمی اتفاقی افتاده و آن ورود به حوزه طرح های راهبردی است. این طرح ها ۲۰ میلیون تن در سال به ظرفیت پتروشیمی کشور افزوده می کند و به سه دسته تقسیم می شوند. طرح های خوراک-ترکیبی طرح های نسبتاً بزرگی هستند که چندین خوراک به آنها وارد شده و چندین محصول را تولید خواهند کرد. بخش دوم طرح های تولید پروپیلن است که با هدف افزایش ظرفیت پروپیلن کشور از یک میلیون تن فعلی به ۴ میلیون تن برنامه‌ریزی شده اند. بخش سوم نیز طرح های پیشران هستند که محصولات آنها عمدتا در حوزه وزارت صنایع مورد نیاز و نیروی پیش برنده بسیاری از صنایع کشور خواهند بود.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تشریح کرد: در بخش طرح‌های تولید پروپیلن که یکی از کمبود های مهم کشور است، می‌خواهیم این ماده را از دو خوراک متانول و گاز طبیعی تولید و توسعه دهیم. ما برای توسعه ی طرح‌های تولید متانول نیاز به دانش فنی داشتیم که شرکت پژوهش و فناوری به این مهم دست یافته است.
وی با اشاره به طرح های دیگری از این دست که در عسلویه، ماهشهر و سایر مناطق در حال اجرا و برنامه ریزی است، گفت: ما در مجموع با این طرح ها در حال نزدیک شدن به تولید ۴ میلیون تن پروپیلن در کشور هستیم و این اتفاق بسیار خوبی است.
محمدی، ضمن اشاره به برنامه دستیابی به شش کاتالیست مورد نیاز طرحهای در پیش، گفت: بزودی عملا از شش کاتالیست مورد نیاز در‌ پروژه های متانول، پروپیلن و پلی پروپیلن بی نیاز می‌شویم و با قطعیت اعلام می‌کنیم، دانش فنی تولید پروپیلن، از مسیر گاز و متانول را به دست آورده ایم.
وی در جمع بندی سخنان خود، خاطر نشان کرد: در ‌برنامه هفتم توسعه کشور ظرفیت صنعت پتروشیمی به ۱۵۰ میلیون تن در‌سال خواهد رسید که ۱۳۰ میلیون تن آن توسط جهش دوم و سوم و ۲۰ میلیون تن دیگر آن توسط طرحهای راهبردی تامین می‌شود.