پرداخت بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر

معاون سازمان امور عشایری کشور از پرداخت بیش از هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر کشور در قالب برنامه ششم توسعه خبر داد.

خرم آباد- مهرگان پرس،بهرام میر آخورلی در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به جمعیت عشایری کشور، اظهار داشت: جمعیت عشایری کشور یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر در قالب ۲۳۰ هزار خانوار است، این جمعیت ۲۴ تا ۲۵ میلیون رأس دام را در اختیار دارند و عمده فعالیت آن‌ها تولید گوشت قرمز است.

پرداخت بیش از هزار میلیارد تسهیلات ارزان قیمت به عشایر

وی، افزود: جمعیت عشایری نسبت به جمعیت کشور ۱.۸ درصد است و در طول ۵۰ سال گذشته به طور مطلق ثابت مانده زیرا شرایط طبیعت اجازه افزایش جمعیت را نمی‌دهد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری کشور با بیان اینکه دولت در برنامه ششم موقعیت‌های خوبی را احیا کرد، گفت: در برنامه پنجم توسعه تنها از یک محل برای پشتیبانی از عشایر تأمین اعتبار می‌شد آن هم در کنار روستا، اما در برنامه ششم، ۱۷ محل برای پشتیبانی از عشایر تعریف شد و اعتبارات خوبی هم در قالب کمک‌های بلا عوض و هم تسهیلات تخصیص داده شد.

میرآخورلی، ادامه داد: این اعتبارات در راستای خدمات آبرسانی، تعمیر جاده، احداث پل، پنل خورشیدی مواردی از این قبیل هزینه شد، هر چند این اعتبارات اندک است اما در جای خود قابل تأمل است.

وی با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه بالای هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به عشایر برای تولید گوشت قرمز اختصاص داده شد، بخشی از این تسهیلات در قالب ماده ۱۰ و ۱۲ و برگشت پنج ساله کمک خوبی بود.

تولید ۲۵ درصد گوشت قرمز توسط عشایر

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری کشور، افزود: در ماده ۵۲ نیز برنامه خوبی طراحی شد و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۱۰ درصدی در راستای زنجیره تولید گوشت قرمز به عشایر اختصاص پیدا کرد، همچنین در قالب مالیات بر ارزش افزوده فصل خوبی قانونی شد، حدود ۲۵۰ میلیارد تومان در قالب مالیات بر ارزش افزوده به عشایر تخصیص داده شد.

میرآخورلی، بیان کرد: در بند «پ» تبصره چهار با اذن رهبری در دو سال گذشته حدود ۴۱۰ میلیارد برای ایجاد شبکه آبرسانی تخصیص داده شده است.

وی، اضافه کرد: با توجه به اینکه ۳۴ میلیون هکتار از عرصه مراتع درجه یک در اختیار عشایر است، بنابراین سیاست سازمان عشایری این است که برای برداشت گیاهان دارویی به عشایر کمک شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور عشایری کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه عشایر به طور متوسط ۲۵ درصد گوشت قرمز را تولید می‌کند، گفت: هدف از تسهیلات پرداخت شده در برنامه‌های ماده ۱۰ و ۱۲ و همچنین بند «پ» ماده ۵۲ افزایش بهره‌وری در تولید گوشت قرمز است.

برنامه‌ ریزی برای افزایش بهره‌ وری تولید گوشت قرمز

میرآخورلی، اظهار کرد: در حال حاضر از هر ۱۰۰ رأس میش حدود ۷۰ تا ۷۵ رأس بره تولید می‌شود که به دنبال افزایش این ضریب هستیم، ظرف چهار سال گذشته تولید گوشت قرمز از ۱۷۵ هزار تن به ۲۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است.

وی، تاکید کرد: پیش بینی ما این است در صورت مدیریت گله، تغذیه و اصلاح نژاد ۲۰ درصد بهره وری تولید گوشت قرمز را بالا ببریم و در یک بازه زمانی پنج ساله ۴۰ هزار تن افزایش تولید گوشت قرمز داشته باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان عشایری کشور با اشاره به اینکه تغذیه با جو جواب نمی‌دهد به عشایر توصیه کرد: در آموزش تغذیه، مدیریت و اصلاح نژاد با امور عشایری همکاری کنند، زیرا این امر درآمد آنها را افزایش و از طرفی هزینه دولت را کاهش می‌دهد.