پروژه فاضلاب کرمان؛ رکورد دار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور

رقم سرمایه‌گذاری 2 هزار و 155 میلیارد تومانی بخش خصوصی در سه پروژه فاضلاب شهرهای کرمان، سیرجان و زرند به عنوان بالاترین رقم جذب سرمایه گذاری، استان کرمان را به رکورددار سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در کشور تبدیل کرده است.

به گزارش مهرگان پرس،پس از آنکه اجرای پروژه فاضلاب با اعتبارات دولتی با تنگناها و مشکلاتی مواجه شد، با مدیریت مجموعه وزارت نیرو و سرمایه گذاری بخش خصوصی، این پروژه به معامله ای برد- برد تبدیل شد تا هم مردم از منافع بهره برداری پروژه فاضلاب بهره مند شوند و هم بخش خصوصی و صنایع استان از این پروژه منتفع گردند.
 
پروژه ای که قطعا در سال های آینده از آن به عنوان یکی از نمونه های موفق سرمایه گذاری بخش خصوصی نام برده خواهد شد.
 
در حال حاضر اجرای پروژه فاضلاب به گواه آمار و ارقام در سه شهر کرمان، سیرجان و رزند با روند خوب و قابل ملاحظه ای در حال انجام است و پیش بینی می‌شود این پروژه ها در موعد مقرر یا حتی در برخی جبهه ها پیش از موعد تعیین شده به سرانجام برسد.
 
در همین ارتباط محمد طاهری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان آخرین پیشرفت‌ها در این پروژه را تشریح کرد و گفت: در شهر کرمان زمانی که پروژه به سرمایه گذار تحویل داده شد 480 کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب و 7.6 کیلومتر از خط انتقال اجرا و 30 هزار و 348 انشعاب نصب شده بود؛ همچنین یک ایستگاه بالابر ایجاد و 2مدول تصفیه خانه با ظرفیت 30 هزار و 600 مترمکعب در مدار بهره برداری قرار گرفته بود.
 
وی با بیان اینکه ارزش قرارداد سرمایه گذاری در زمان انعقاد، 1396 میلیارد تومان بود که امروز ارزش ریالی آن به بیش از 2000 میلیارد تومان افزایش یافته افزود: تا پایان شهریور ماه 310 میلیارد تومان از سوی سرمایه گذار در پروژه فاضلاب هزینه شده که شامل 172کیلومتر شبکه جمع آوری اصلی و فرعی، 9 کیلومتر خط انتقال و نصب 724انشعاب است.
 
طاهری با اشاره به اینکه در طول اجرای این پروژه برای 900 نفر به صورت مستقیم و 200 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی شده بیان کرد: بهره برداری از این پروژه نیز برای 300 نفر ایجاد شغل مستقیم و دائم خواهد کرد.
 
وی میزان پیشرفت فیزیکی پروژه براساس تعهدات سرمایه گذار را 13.37 درصد و پیشرفت کلی پروژه را 41.37 درصد ذکر و خاطرنشان کرد: قرار است امسال 250 کیلومتر از شبکه فاضلاب اجرا شود که در همین راستا 13 پیمانکار اجرای شبکه، 10 پیمانکار تولید قطعات بتنی، 2 پیمانکار تصفیه خانه و یک پیمانکار در بخش ایستگاه بالابر مشغول فعالیت هستند.
 
طاهری در ادامه درخصوص آخرین وضعیت پروژه فاضلاب سیرجان نیز اظهارداشت: 4.46کیلومتر از خط انتقال این پروژه تا پیش از واگذاری به سرمایه گذار توسط شرکت آبفا استان اجرا شده بود.
 
این مقام مسئول با اشاره به اینکه ارزش این پروژه در زمان انعقاد قرارداد 146 میلیارد تومان بود یادآور شد: در حال حاضر با نرخ کنونی ارزش این قرار داد در فاز یک بیش از 400 میلیارد تومان برآورد می شود که تاکنون سرمایه گذار 150 میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده است.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر 183 کیلومتر شبکه جمع آوری اصلی و فرعی اجرا شده که با توجه به تعهدات سرمایه گذار که احداث 388کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب است 47درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
 
وی پیشرفت فیزیکی تصفیه خانه را 42 درصد اعلام و تأکید کرد: در جریان اجرای این پروژه نیز برای 450 نفر به صورت مستقیم و 70 نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال زایی شده که پس از بهره برداری، برای 200 نفر به صورت دائم شغل ایجاد خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان اظهارداشت: قرار است سرمایه گذار این پروژه در سال جاری 132 کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب را اجرا کند که برای این منظور در حال حاضر با سه پیمانکار شامل هفت جبهه کاری برای اجرای شبکه، یک پیمانکار برای ساخت قطعات بتنی در حال فعالیت است.
 
وی گفت: همچنین قرار است تا پایان اسفند ماه مدول اول تصفیه خانه فاضلاب سیرجان نیز وارد مدار بهره برداری شود.
 
به گفته طاهری 25.6 درصد از این پروژه باید از محل اعتبارات عمرانی دولتی و 74.4 درصد آن از محل سرمایه گذاری اجرا شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح جزئیات پروژه فاضلاب زرند پرداخت و با ذکر این نکته که اجرای 100 درصد این پروژه به عهده سرمایه گذار است بیان کرد: ارزش سرمایه گذاری این پروژه درزمان انعقاد قرارداد 217.5 میلیارد تومان بود که در حال حاضر این عدد به بیش از 550 میلیارد تومان رسیده است.
 
طاهری افزود: اکنون پروژه فاضلاب زرند با 22.5 میلیارد سرمایه گذاری موفق به اجرای 52 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب شده است و در مدت اجرای آن برای 300 نفر به صورت مستقیم و 51 نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی شده است که این عدد پس از بهره برداری به 100 نفر به صورت دائم می رسد.
 
به گفته وی تعهد پیمانکار در سال 99 اجرای 190 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب است که برای دستیابی به این هدف چهار پیمانکار در حال فعالیت و کار انعقاد قرارداد با چهار پیمانکار دیگر در جریان است.
 
این مقام مسئول یادآور شد: در مجموع قرار است در سال جاری در سه پروژه فاضلاب کرمان، سیرجان و زرند، 572 کیلومتر شبکه جمع آوری فاضلاب به ارزش 500 میلیارد تومان توسط سرمایه گذاران اجرا شود.