پوشش مدرن سیلیکونی روی مقره‌های برق جنوب سیستان و بلوچستان

مدیر دفتر فنی انتقال شرکت برق منطقه‌ای سیستان و بلوچستان با اشاره به خاموشی‌های ناشی از وجود توام شرایط شرجی و گرد و غبار در نواحی جنوب استان، از پوشش مدرن سیلیکونی روی مقره‌های برق جنوب استان با هدف کاهش خاموشی‌ها خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس، "فرشته واعظی" اظهار داشت: وجود توام شرایط شرجی و گرد و غبار در نواحی جنوب استان سبب آلودگی سطح مقره‌های تجهیزات، ایجاد قوس الکتریکی و در نتیجه خاموشی می‌شد، از طرفی جهت رفع آلودگی با هزینه زیادی می‌بایست به‌صورت مداوم شستشوی مقره‌ها صورت می‌پذیرفت که باز هم ناچار به اعمال خاموشی به مشترکین ناحیه جنوب استان می‌شدیم.

وی افزود: پس از بررسی‌های انجام شده، اجرای پوشش سیلیکونی تجهیزات به عنوان راه حل موثر انتخاب شد، این پوشش سطح آب‌گریزی روی مقره‌ها ایجاد کرده که مانع باقی‌ماندن آلودگی روی آن می‌شود.

واعظی ادامه داد: در این راستا پروژه‌ای با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان تعریف و در نهایت به عنوان پروژه منتخب وزارت نیرو در جشنواره پژوهش و فناوری معرفی شد که در حال حاضر از نتایج این پروژه در کل کشور استفاده می‌شود.

مدیر دفتر فنی انتقال اظهار داشت: ماحصل این پروژه در قالب کتاب «ساختار شیمیایی و کنترل کیفیت پوشش‌های عایق سیلیکونی RTV» گردآوری و به عنوان کتاب برگزیده سال توسط شرکت توانیر انتخاب شد.

در حال حاضر تمامی مقره‌های تجهیزات پست‌های انتقال و فوق توزیع ناحیه جنوب که شامل 25 پست است، به این پوشش سیلیکونی مجهز شده‌اند.

منبع: پاون