پیشرفت ۷۰ درصدی پروژه آبرسانی به ۲۶۱ روستا در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان گفت: پروژه آبرسانی به ۲۶۱ روستای جنوب سیستان و بلوچستان با هدف بهره‌مندی ۷۴ هزار نفر از آب سالم در دست اجراست.

به گزارش مهرگان پرس،"علیرضا قاسمی" افزود: مجتمع ۲۶۱ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب یکی از بزرگترین طرح‌های آبرسانی روستایی کشور است که با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا بوده و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا اواسط سال 1400 به اتمام خواهد رسید.
وی با بیان اینکه این پروژه بعد از اتمام، آب مورد نیاز ۷۴ هزار نفر را در شهرستان‌های چابهار و قصرقند تأمین می‌کند، افزود: حجم عملیات اجرایی صورت گرفته در این طرح شامل ۳۰۰ کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی، ۳۷۰ کیلومتر شبکه توزیع ۲۱ هزار مترمکعب مخزن ذخیره پکیج تصفیه آب به ظرفیت ۲۰۰ لیتر در ثانیه و ایستگاه پمپاژ است.
به گفته این مقام مسئول، مدیریت اجرایی صورت گرفته به گونه‌ای است که با اجرای خطوط انتقال، روستاهای منطقه از آب شرب و بهداشتی بهره‌مند شده و با صرف هزینه‌های صورت گرفته بیشترین بهره‌وری حاصل خواهد شد.
وی با بیان اینکه در راستای این هدف ۱۸۵ روستا با استفاده از پکیج تصفیه آب و ظرفیت خطوط موجود از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند، ادامه داد: پروژه با ۷۰ درصد پیشرفت در اجرا، همچنان نیمه تمام است و بخشی از ساختار اصلی آن باقی‌مانده، با این وجود می‌تواند مشکل آب شرب ۱۸۵ روستا را مرتفع کند.
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در راستای تسریع در پیشرفت پروژه‌های اجرایی در سال جاری نسبت به خلعیت پیمانکاران که عملکرد آنها مناسب نبود، اقدام و پیمانکار جدید پس از دو مرحله تجدید مناقصه انتخاب شد که بر اساس برنامه زمان‌بندی مصوب باید نسبت به اتصال خطوط انتقال اصلی و فرعی و شبکه‌های توزیع و رفع نواقص اقدام کند.
وی افزود: در ادامه اجرای طرح، روستاهای جدید در حوزه تلنگ به مجموعه اضافه خواهند شد و در آینده نزدیک شاهد بهره‌مند شدن تعداد ۵۲ روستای جدید حوزه تلنگ خواهیم بود و در مرحله بعد نیز روستاهای منطقه عورکی به طرح اضافه می‌شوند.
قاسمی اضافه کرد: سایر تأسیسات اصلی شامل احداث تصفیه‌خانه اصلی با ظرفیت نهایی نیز در دستور کار قرار گرفته که مناقصه آن در حال نهایی سازی بوده و مکاتبات لازم به منظور نحوه‌ تأمین مالی اجرای پروژه به شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ارسال شده است.