کاهش هزینه‌ها و افزایش پوشش‌دهی خدمات بیمه در وزارت نیرو

واگذاری انجام امور بیمه‌ای وزارت نیرو به شرکت مادرتخصصی ساتکاب با وجود افزایش قیمت خدمات و محصولات درحوزه‌های مختلف، کاهش رشد هزینه‌ها و افزایش مطلوب کمی و کیفی پوشش‌دهی خدمات بیمه در حوزه درمان صنعت آب و برق در این وزارتخانه را به همراه داشته است.

به گزارش مهرگان پرس،بیمـه به‌عنـوان یکـی از ابزارهای کارا، منجر به مدیریت ریسک و تامین امنیت و آرامش خاطر از یک سو و از سوی دیگر باعث رشد سلامت و ارتقای بهبود خدمات هر سازمانی خواهد شد.
در این راستا، وزارت نیرو نیز انجام امور بیمه‌ای وزارتخانه را به شکل جامع به شرکت مادر تخصصی «ساتکاب» واگذار کرد تا با تعیین بیمه‌گر انجام این امور را به شکل مطلوب اجرایی کند.
فرآیندی که علاوه بر تامین سلامت کارکنان وزارت نیرو، منجر به کاهش هزینه‌های جانبی در این زمینه نیز شد.
به‌این منظور گفت‌و‌گوی با "حسین نوری"، نایب رئیس هیئت مدیره شرکت مادر تخصصی ساتکاب انجام دادیم تا با روند اجرایی این پروسه بیشتر آشنا شویم.
 
چرا تجمیع انجام شد و منافع آن چیست؟
شورای رفاهی وزارت نیرو که متشکل از معاونان وزیر و نمایندگان شرکت‌های مادر تخصصی که عمدتا مدیران عامل آن هستند و در آن جلسات نظرات همکاران را منتقل می‌کردند که با توجه به اینکه هزینه‌های پرداخت بیمه بسیار زیاد بوده و اما خدمات دریافتی متناسب با آن نیست، از این رو به ساتکاب از سوی کمیته رفاهی و همچنین مجامع شرکت‌های مادر تخصصی ماموریت داده شد که برای این امر برنامه‌ریزی کند. از انتهای سال 1398 که این ماموریت به ساتکاب داده شد در مرحله اول در یک اقدام کوتاه مدت با رایزنی‌ها و اقداماتی که با شرکت‌های بیمه‌گر انجام داد سال گذشته توانستیم در یک مذاکره تنگاتنگ و فشرده هزینه بیمه‌ای را که بیمه‌گرها پیشنهاد داده بودند را کاهش دهیم و منجر به آن شد که تمامی شرکت‌ها با این عدد پیشنهادی که مورد توافق قرار گرفته بود، قراردادهای خودشان را با بیمه گرها منعقد کنند.

در گذشته چطور بیمه‌گر انتخاب می‌شد و نحوه انجام فراخوان به چه صورت بوده است؟
در گذشته بیمه گرها با نمایندگان وزارت نیرو به یک عددی مورد توافق می‌رسیدند و به‌دلیل اینکه عمدتا بیمه گرها اطلاعاتشان بر سیستم چیره بود و تعیین کننده بودند. به‌دلیل اینکه سال گذشته ابتدای کار بود توانستیم مزایایی  را برای همکاران در نظر بگیریم. نهایتا در ادامه راه برای سال 1400 پس از تصویب مجامع عمومی شرکت‌ها به ساتکاب ابلاغ شد که به نمایندگی از وزارت نیرو فراخوان مدیریت تجمیع بیمه ها را بعهده بگیرد. 

ساتکاب اقدام به فراخوان کرد و از بین تمامی بیمه‌ها با ارزیابی که صورت گرفت که شرکت‌های بیمه گر مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از ارزیابی اسناد لازم منتشر شد و بیمه‌گرها اعداد پیشنهادی خود را برای بیمه 1401 -1400 ارائه دادند.
 
در اینجا لازم بود که دغدغه‌ها و نکات ویژه‌ای را برای طرح پیش‌بینی کنیم که در اسناد فراخوان مورد پیش بینی قرار گرفت و پس از ارزیابی‌های مختلف از لحاظ تعداد نمایندگی، سرمایه شرکت، توانگری مالی، خدمات خوب، مراکز درمانی طرف قرارداد از جمله آیتم‌هایی بود که مورد توجه قرار گرفت و در نهایت فراخوان را برگزار کردیم. در اینجا یک اتفاق بسیار مهم صورت گرفت، این فراخوان به‌دلیل اینکه رقابت ایجاد می‌کرد اغلب بیمه گرها در یک اقدام عجیب همگی یک قیمت را اعلام کردند و چند شرکت دیگر قیمت‌های واقعی را اعلام کردند. ما به‌دنبال کاهش هزینه‌های کارکنان و بازنشستگان وزارت نیرو بودیم تا خدمات افزایش پیدا کند و منجر به همین اقدام شد.

برای کارکنان و بازنشستگان چه نتایجی دارد؟
در یک جمله برای همکاران شاغل و بازنشسته، خدمات بسیار بهتر با حق بیمه مناسبتر.

با تجمیع چه تغییراتی انجام پذیرفت؟
قبل از تجمیع در سال 1398 و 1399 مدیریت بیمه‌ها به صورت غیرمتمرکز بود، همانطور که بیان شد تورم و حق بیمه متناسب هم افزایش پیدا می‌کرد لیکن در سال جاری با مدیریت متمرکز رشد قیمت بسیار کمتر و خدمات ارزنده تر شده است.‌ در سال‌های گذشته از اموال و تاسیسات برای بیمه استفاده نمی‌شد ولی در سال 1400 استفاده می‌شود که باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش خدمات شد.
در گذشته ما توازن خدمات بیمه در یک استان و در مناطق نداشتیم در یک استان شرکت های آب و برق بیمه‌های متفاوتی را داشتند ولی در حال حاضر دیگر در هر استان بیمه‌ها یکسان خواهد بود و خدمات هم یکسان خواهد شد. طرف‌های قرارداد به جای اینکه پراکنده باشند حالا متمرکز شدند و خدمات بهتری را به همکاران در پیش خواهیم داشت که خودش کمک کننده خواهد بود تا مراکز درمانی ویژه‌ای را هم برای همکاران در آینده در نظر بگیریم.
در گذشته تنوع بیمه و خدمت به شرکت‌های تابعه استانی چون پراکنده بود باعث ناراحتی همکاران می‌شد. با این مقایسه بعضی از شرکت‌ها از امکانات و رفاهیات زیادی برخوردار می شدند و این تجمیع باعث یکسان شدن شرایط برای تمامی شرکتها شد. در گذشته اگر اموال ما به طور پراکنده بیمه می‌شد از خدمات استفاده نمی‌شد از منافع بهره‌برده نمی‌شد ولی این بار چون مدیریت یکپارچه شد ما با بیمه‌ها در منافع شریک می‌شویم‌. این قانون بیمه مرکزی ایران است و این خودش بسیار کمک کننده است.

اگر قرار بود مانند گذشته اقدام شود امروز بیمه چگونه بود؟
در طی سه سال یعنی از سال 98 به ماقبل هزینه عینک و دندان برای همکاران ثابت بود. دندانپزشکی برای هر خانواده دو میلیون تومان بود ولی در سال گذشته و در حال حاضر هزینه دندان برای هر نفر سه میلیون تومان یعنی بُعد خانواده، در وزارت نیرو 3.4  است خانواده‌ای که دو میلیون تومان به‌عنوان دندان دریافت می کرد الان با بُعد 3.4 ،ده میلیون و دویست هزار تومان دریافت می‌کند که با این حساب خدمات متوسط دندان پنج برابر شده است.
انحصار در بین سه بیمه گر همیشه وجود داشت ولی دیگر انحصار شکسته شده و هر سال با یک یا چند بیمه گر در صورت خدمات بهتر قرارداد بسته می شود. قبلا آمار اطلاعات درمان و اموال وجود نداشت ولی از امسال به بعد این امکان فراهم شده است. 
لازم به توضیح است که قبلا بر اساس مذاکره و توافق انجام می شد ولی الان فراخوان و رقابت می باشد که رقابت به نفع همکاران ما  و به نفع صنعت آب و برق است.

برای کارکنان و بازنشستگان چه نتایجی دارد؟
حق بیمه پیشنهادی بیمه گر در سال گذشته اگر قرار بود بر اساس همان توافقات پیش برویم هزینه هنگفتی را برای همکاران، بازنشستگان و همچنین وزارت نیرو به‌همراه داشت ولی با دخالت و با ماموریتی که وزارت نیرو گرفت و ساتکاب مجری آن شد، سال گذشته حدود 259 میلیارد تومان صرفه جویی کردیم.
امسال که فراخوان گذاشته شده است حدودا 331 میلیارد تومان، کاهش هزینه و صرفه‌جویی برای همکاران داشتیم که با جمع عدد 331 و 259 ، حدود 580 یا 590 میلیارد تومان کاهش هزینه داشتیم یعنی امسال قرار است که 1100 میلیارد تومان قرارداد بسته شود، چیزی بالغ بر 1700 میلیارد تومان باید قرارداد بسته می‌شد که این هزینه بایستی بین خانواده‌ها تفکیک می‌شد. اعم از کارکنان و بازنشستگان و بخشی هم خود شرکت‌ها و ادارات و سازمان‌های وزارت نیرو، پس هزینه کاهش یافته و منافع و خدمات برای همکاران افزایش داده شد.

آیا ساتکاب به جای شرکت ها قرارداد می بندد؟
خیر ، استقلال شرکت‌ها به هیچ عنوان مخدوش نمی شود شرکت ها خودشان قرارداد را می‌بندند.

جهت حل مشکل خدمات آنلاین 24 ساعته چه کاری انجام شده است؟
در امسال یکسری اتفاقات جدیدتری را تمهید کرده‌ایم که در آن همکاران می‌توانند اپلیکیشن موبایلی داشته باشند به جای اینکه اسناد پزشکی را به صورت حضوری به نمایندگی بیمه تحویل دهند از طریق موبایل ارسال کنند که بر حسب مدارک، سنجش های لازم صورت می گیرد.
در گذشته عادت داشتیم به نمایندگی بیمه مراجعه کنیم ولی با سیستم امروز ارتباطی و الکترونیکی که پیشرفت کرده دیگر نیازی به حضور در نمایندگی جهت تحویل نیست خود موبایل نقطه تماس همکاران و بازنشستگان با بیمه گرهاست. درگذشته اگر قرار بود همکاری، در نیمه شب و روزهای تعطیل دچار مریضی شود و نیاز به مراکز درمانی پیدا کند، امکان تماس نبود اما در روش جدید، مرکز تماس 24 ساعته آنلاین رو برقرار شده است.

آیا می‌توان از منافع و گردش مالی این پرتفوی بزرگ بهره گرفت؟
در گذشته از گردش مالی بیمه هیچ بهره‌ای نمی‌بردیم ولی با توافق صورت گرفته از گردش مالی بیمه تسهیلات ارزان  قیمت هم برای همکاران ما ان‌شاءالله انجام خواهد شد و قول گرفته شده که در مراحل بعد محاسبه شود.

آیا مراکزی برای خدمات بهتر درنظر گرفته شده است؟
در گذشته مراکز درمانی ویژه برای صنعت آب و برق نداشتیم ولی در آینده‌ای نزدیک و در هر مرکز استان و در شهر‌های پرجمعیت یا جاهایی که ضرورت دارد حتما این را پیش‌بینی کردیم و راه اندازی خواهیم کرد.

اگر بخواهید منافع طرح را بگویید چه نکات بارزی وجود دارد؟
رشد هزینه پرداختی حق بیمه کاهش پیدا کرد. خدمات افزایش یافت مانند هزینه‌های دندان پزشکی، عینک.
بازنشستگان از سال گذشته و امسال هزینه‌های دندان پزشکی و عینک را دریافت می‌کنند که در سال‌های گذشته خدماتی دریافت نمی‌کردند. خدمات بیمه‌ای بهتر به‌طور شبانه روزی دریافت می‌شود.

آیا برای نیروهای شرکتی هم فکری کرده اید؟
شرکت‌های بیمه گری که قرار شده قرارداد بسته شود برای نیروهای شرکتی هم بیمه تکمیلی در نظر گرفتیم برای بیمه‌های آتش سوزی و خسارت مسکن و خودروهای شخصی در حال مذاکره هستیم که بیمه‌های ویژه و قیمت ویژه با تخفیف خوب دریافت کنیم.

از چه تاریخی اجرایی می‌شود؟
ما وظیفه داشتیم فراخوان را برگزار و نتیجه را اعلام کنیم و پس از تایید معاونت تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو عملیات مدیریت تجمیع بیمه‌ها را به اجرا بگذاریم و در حال حاضر منتظر ابلاغ هستیم.