کمپین Cool Biz در ژاپن؛ تغییر پوشش برای افزایش راحتی در محل کار و کاهش مصرف انرژی

"چقدر هوای اتاق یخه!" این عبارت را ممکن است در طول زمستان تکرار کنید، اما هرگز در تابستان این اصطلاح را نخواهید شنید و یا حداقل شما چنین انتظاری ندارید. اما در حقیقت، یک سری از نوشته‌ها نشان داد بسیاری از مردم فضاهای اداری را در طول تابستان بیش از حد خنک می‌دانند و همین باعث می‌شود چند لایه لباس بپوشند، حتی اگر در خارج از اتاق، دما سوزان باشد.

به گزارش مهرگان پرس،نظرسنجی‌های انجام شده برای یک مطالعه EPA نشان داد که مدیران ساختمان در تابستان زمانی که مردم لباس سبک‌تر و نازک‌تر از لباس زمستانی می‌پوشند، درجه تنظیم دما را بالاتر تنظیم نمی‌کنند. با این حال، شما می‌توانید تعصب مدیران ساختمان را نسبت به حفظ و تنظیم کردن دما در پایین‌ترین درجه درک کنید، در شرایطی که بسیاری از آنها مرد هستند و بدون توجه به فصل ممکن است کراوات و کت بپوشند. اما متأسفانه، پایین نگه داشتن دما در هنگام گرم شدن خارج از خانه یا محل کار، بسیار انرژی‌بر است که باعث ایجاد قبوض سنگین آب و برق شده و بسته به منبع تولید برق، آلودگی بیشتری نیز ایجاد می‌کند.
یک گزینه آسان و کم‌مصرف برای خنک‌سازی بیش از حد، جلوگیری از پوشیدن کراوات و کت در طول تابستان است. طی ده سال گذشته، ژاپن با ابتکار "Cool Biz" خود این گزینه را امتحان کرده است. با ابتکار وزارت محیط زیست ژاپن در سال 2005 و در تلاش برای کاهش سریع انتشار کربن، پویش "Cool Biz" ادارات را ترغیب می‌کند تا دمای کولر را در اتاق‌ها کمتر از 28 درجه سانتیگراد (82.4 درجه فارنهایت) تنظیم کنند، این دما در ادارات ایالات متحده برای ​​تابستان 70 درجه F است. دولت ژاپن با الگوبرداری از آن، دمای اتاق‌ها را افزایش داده و یک کد لباس فرم ساده و تابستانی برای کارمندان خود ارائه داد. برای اطمینان از مناسب بودن لباس‌ها برای یک محیط کاری، این پوشش دقیقاً توسط وزارت محیط زیست تعریف شده است. به عنوان مثال، کارمندان دولت مجاز به پوشیدن شورت ورزشی، تی‌شرت یا شلوار جین نیستند، اما مجاز به پوشیدن پیراهن آستین‌کوتاه یا یک کفش ورزشی هستند. این کد لباس همچنین به مراکز عمومی مانند مدارس، مراکز اجتماعی و کتابخانه‌ها که برای تنظیم دمای بالاتر از 28 درجه سانتی‌گراد نیز نیاز دارند. در این کشور کارفرمایان و مدیران بخش خصوصی تمایل به الگوبرداری از دولت دارند، به طوری که عملاً همه کارمندان در ژاپن از همان قانون لباس پیروی می‌کنند.
در ابتدا با تردید و برخی مقاومت‌ها، "کول بیز" به یکی از موفق‌ترین اقدامات زیست محیطی ژاپن تبدیل شده است. تنها در سال اول، وزارت محیط زیست تخمین زده است که این کمپین میزان انتشار کربن را 460 هزار تن کاهش داده است. شرکت فرودگاه بین‌المللی ناریتا به تنهایی گزارش داد که در سال 2005 ، آنها انتشار کربن را 28 تن کاهش دادند و صرفاً از تنظیم دمای مطب به 28 درجه سانتی‌گراد 5 میلیون و 700 هزار ین (حدود 47300 دلار) صرفه‌جویی کردند. تخمین زده می‌شود که تا سال 2010 میزان انتشار دی‌اکسید کربن که با ابتکار عمل کاهش یافته به یک میلیون و 690 هزار تن رسید. در سال 2012 ، آخرین سالی که ارقام موجود در آن موجود است، از بیش از 2.2 میلیون تن انتشار کربن جلوگیری شد. به گفته نانا فوجیموتو، یک مقام وزارت محیط زیست ژاپن که با روزنامه وال‌استریت ژورنال مصاحبه کرده است: "این پویش موردی بود که در آن سیاست و تقاضای مردم به خوبی کار می‌کرد، بسیاری از افراد مایل به پوشیدن لباس سبک در تابستان بودند. در حالی که دولت در تلاش برای کاهش انتشار کربن بود."
علاوه بر کاهش انتشار کربن، برنامه "Cool Biz" باعث بهره‌وری بیشتر کارگران نیز می‌شود. اگرچه تحقیقات قدیمی نشان می‌دهد که پایین بودن درجه حرارت باعث افزایش کارایی کار می‌شود، اما تحقیقات جدیدتر و قابل اعتماد کاملاً برعکس است. آلن هیدج، استاد طراحی و تجزیه و تحلیل محیط زیست از دانشگاه کرنل، که بیش از 40 سال در حال مطالعه ارگونومی اداری است، می‌گوید دمای مناسب محل کار حدود 76 درجه فارنهایت (حدود 24.5 درجه سانتی‌گراد) است. به گفته هیدج، کار در محیط‌های بسیار خنک و ناخوشایند (68-70 درجه فارنهایت) می‌تواند به کاهش 33 درصدی بهره‌وری منجر شود.
به نظر می‌رسد موفقیت این سیاست و برنامه با آگاهی عمومی هر ساله به‌طور مرتب افزایش یابد. در سال 2015 ، یک نظرسنجی توسط وزارت محیط زیست نشان داد که 96.1 درصد از جمعیت ژاپن از ابتکار عمل آگاه بوده‌اند. این از 90.4 درصد در سال 2011 ، 94.7 درصد در سال 2012 و 94.9 درصد در سال 2013 بود.
 
نویسنده: کانا تاکاگی
ترجمه: امیر جعفری آزاد
منبع: انستیتوی مطالعه محیط زیست و انرژی آمریکا (EESI)- سال 2015