یک‌چهارم قیمت تمام‌شده آب از مشترک دریافت می‌شود/ مصرف 37 درصد منابع آب استان تهران در حوزه شرب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: هزینه تولید و توزیع هر مترمکعب آب در تهران 2500 تومان است، در حالی که به طور میانگین تنها 700 تومان از مشترک دریافت می‌شود که این امر باعث زیان‌ده‌بودن شرکت‌های آب و فاضلاب شده است؛ این زیان‌ده‌بودن در فرسوده‌ماندن 40 درصد از شبکه آب تهران اثرگذار است.

"محمدرضا بختیاری" در نشست با خبرنگاران افزود: شرکت آب و فاضلاب استان تهران بیش از 3000 میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

بختیاری ادامه داد: میزان اصلاح و بازسازی شبکه آب تهران در سال 98 دو برابر سال 97 بود که برآورد کرده‌ایم در سال 99 هم دو برابر سال گذشته، اصلاح و بازسازی کنیم.

او افزود: 9000 کیلومتر شبکه توزیع آب و نیز حدود همین میزان شبکه جمع‌آوری فاضلاب در تهران داریم که با وجود تلاش‌هایی که در چند سال اخیر برای اصلاح و بازسازی صورت گرفته است، سالانه حدود 300 تا 400 کیلومتر بازسازی می‌شود که با توجه به وجود حدود 4000 کیلومتر شبکه فرسوده، عملا فاصله زیادی تا نقطه ایده‌آل داریم.

برخلاف میانگین کشوری 37 درصد منابع آب استان تهران در حوزه شرب مصرف می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران گفت: برخلاف میانگین کشوری که حدود 6 درصد از منابع آب، صرف حوزه شرب و بیش از 90 درصد آن در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود، در تهران به دلیل تراکم بالای جمعیتی، این میزان به 37 درصد رسیده است.

به گفته بختیاری در استان تهران، حدود 20 درصد جمعیت کشور در یک‌ درصد مساحت کشور جای گرفته است.

در دوره شیوع ویروس کووید 19 بعد از بهداشت، پرچالشی‌ترین حوزه، آب است

بختیاری با بیان این‌که از ابتدای اسفند 98 و با آغاز شیوع کرونا، مصرف آب در تهران 25 درصد افزایش داشته است، گفت: در این دوره بحث آب پرچالش‌ترین حوزه بعد از بهداشت بوده است.

بختیاری افزود: در اوج مصرف آب در تابستان، روزانه حدود 600 تا 700 هزار مترمکعب مصرف آب تهران افزایش یافت که همین افزایش مصرف، معادل مصرف روزانه آب شهر اصفهان است.

او با بیان این‌که در ایام کرونا، چالش‌ها و اهمیت حوزه آب آن‌‌گونه که باید، نشان داده نشد، گفت: با وجود افزایش مصرف دور از انتظار، حتی یک ساعت قطعی آب ناشی از کمبود آب در تهران نداشته‌ایم که این‌ امر مهم به واسطه پایمردی همکاران ما حاصل شده است.

بختیاری تاکید کرد: شهر تهران جزو معدود پایتخت‌های بزرگ دنیاست که آثار کووید 19 نه تنها در آب تصفیه‌شده آن، بلکه حتی در پساب خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هم دیده نشده است؛ آب تهران بالاترین استاندارد را داشته است.

یکپارچه‌سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی کار بزرگ و بی‌نظیر وزارت نیرو بود

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: یکپارچه‌سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی به دلیل مسائلی که داشت، کار بزرگ و بی‌نظیری محسوب می‌شود.

به گفته بختیاری بعد از یکپارچه‌سازی، کیفیت خدمت‌رسانی در برخی روستاهای استان تهران 200 درصد افزایش داشته است؛ به عنوان مثال روستایی مانند «مرتضی گرد» که پیش از طرح یکپارچه‌سازی با تانکر آب‌رسانی می‌شد، در حال حاضر شرکت آب و فاضلاب در تمام خیابان‌هایش در حال کنده‌کاری و لوله‌گذاری است.

او افزود: در برخی روستاهای جنوب شرق استان تهران، در این چند ماهی که از طرح یکپارچه‌سازی می‌گذرد، به اندازه سه سال اعتبار پیشین، هزینه شده است؛ در برخی روستاها 10 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم که پیش از این صرف چنین ارقامی در چنین جاهایی چیزی شبیه به رویا محسوب می‌شد.

مدیرعامل آبفای استان تهران با بیان این‌که وزارت نیرو با یکپارچه‌سازی آب و فاضلاب شهری و روستایی، بخشی از بار نظام را به دوش کشیده است، گفت: در دو یا سه سال آینده مقوله‌ای به نام مشکل آب در روستاهای استان تهران نخواهیم داشت.