یک میلیارد متر مکعب آب در سال جاری به دریاچه ارومیه رسید

یک کارشناس محیط زیست گفت: از مهر سال 1393 تا مهر 1400، به طور متوسط سالانه 840 میلیون متر مکعب آب روانه دریاچه ارومیه شده اما در سال آبی جاری، میزان رهاسازی به 1100 میلیون متر مکعب رسید که بیانگر رشد 30 درصدی رهاسازی آب است.

به گزاذرش مهرگان پرس،پدرام پناهی، ضمن اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه گفت: پس از بازدید علمی که از سوی برخی از اعضای هیئت علمی از دریاچه صورت گرفت و اخذ گزارشات کارشناسی مشخص شد، حجم آب موجود در دریاچه به عدد یک میلیارد و 350 میلیون متر مکعب رسیده است.

این کارشناس محیط زیست با اشاره به ورودی آب به دریاچه گفت: بر اساس گزارش دستگاه‌های مستقر در مسیرهای ورودی آب به دریاچه در سال آبی جاری یعنی از مهر سال 1400 تا این لحظه 1100 میلیون متر مکعب آب در نتیجه رهاسازی از سدهای بالادست به دریاچه رسیده است.

*رهاسازی در فصل زمستان انجام می‌شود تا حداکثر آب به دریاچه برسد

وی افزود: بر اساس سابقه اطلاعات مندرج در ایستگاه‌های اندازه‌‌گیری، عمده این منابع آبی در فصل زمستان به دریاچه رسیده است.

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا عمده منابع آبی در فصل زمستان رهاسازی شده است، گفت: بر اساس شواهد و قرائن در فصل زمستان شاهد اتمام فصل کشت و در نتیجه عدم استفاده کشاورزی از منابع آب رهاسازی شده هستیم و به دنبال آن در این فصل رهاسازی انجام شده تا بخش عمده‌ای از این آب بدون استفاده کشاورزی به دریاچه برسد.

*رشد 30 درصدی رهاسازی آب در سال جاری نسبت به متوسط 7 سال گذشته

پناهی در تشریح گزارش خود از بازدید میدانی دریاچه ارومیه گفت: در حال حاضر فرآیند بازچرخانی آب شرب دو شهر تبریز و ارومیه در دستور کار قرار گرفته و آب حاصل از این فرآیند مجموعا به میزان 38 میلیون متر مکعب به طور سالانه وارد دریاچه ارومیه خواهد شد.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش شرکت آب منطقه‌ای با تکمیل مدول سوم تصفیه‌خانه شهر ارومیه میزان آب حاصل از فرآیند بازچرخانی که به سمت دریاچه روانه می‌شود به 51 میلیون متر مکعب خواهد رسید.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: از مهر سال 1393 تا مهر سال 1400، به طور متوسط سالانه 840 میلیون متر مکعب آب روانه دریاچه ارومیه شده است اما در سال آبی جاری، میزان رهاسازی به یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب رسید که بیانگر رشد 30 درصدی رهاسازی آب است.

فارس