آبرساني به 1700 روستا تا پايان سال

وزیر نیرو گفت: امسال بنا داریم به حدود ۱۷۰۰ روستای کشور آب سالم و پایدار برسانیم.

به گزارش پايگاه خبري مهرگان پرس،رضا اردکانیان روز یکشنبه در حاشیه آیین افتتاح همزمان طرح های آبرسانی به ۴۰۰ روستا در ۲۰ استان که در چارچوب هفته بیست و یکم از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و در سفر به استان همدان برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: از این تعداد، حدود ۴۵۰ روستا تا به امروز به ثمر رسیده و مابقی در نیمه دوم سال انجام خواهد شد.
وی گفت: در ماه‌های آغازین سال ۱۴۰۰ هم دولت در همه بخش‌ها و ما هم در وزارت نیرو طرح‌هایی در آب و برق داریم که اینها هم به بهره‌برداری خواهد رسید.
اردکانیان درباره انتقال آب از سد تالوار گفت: آنچه وعده ما به هموطنان همدانی است، این که خاطرجمعی از حیث تامین آب شرب و باکیفیت فراهم شود که این کار خواهد شد، قطعا بخشی از سد تالوار است اما به دنبال تامین آب درازمدت این منطقه برای افق ۳۰ ساله هستیم و حتما این اطمینان بخشی را با نهایی کردن و تدارک طرح لازم در همین دولت انجام خواهیم داد.
وی درباره وضعیت نیروگاه شهید مفتح گفت: همانطور که در عرصه مصرف خانگی برق داریم به کمک مردم به موفقیت‌هایی دست پیدا می‌کنیم امیدواریم در مصرف گاز خانگی هم بتوانیم در مجموع دستاوردهایی در دولت داشته باشیم و همکاران در وزارت نفت موفق شوند با کمک مردم مصرف گاز خانگی را به نوعی مدیریت کنند که بویژه در فصل سرد نیروگاه‌های ما تحت تاثیر مصرف بالای گاز در بخش خانگی قرار نگیرند.
اردکانیان گفت: وقتی مصرف گاز خانگی افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرد در سال‌های اخیر نیروگاه‌ها از این حیث متاثر می‌شوند و وزارت نفت با دشواری می‌تواند گاز مورد نیاز نیروگاه‌ها را تامین کند و طبیعی است وقتی با کمبود گاز مواجه باشیم از سوخت‌های جایگزین به شکل محدود و موقتی استفاده می‌کنیم.
وزیر نیرو اظهار داشت: برنامه ما این است که این اتفاق حتی‌المقدور رخ ندهد و امیدواریم که با تدبیرهای وزارت نفت و همکاری مردم، پاییز و زمستان وضع بهتری نسبت به گذشته داشته باشیم.
وزیر نیرو همچنین با رد مسئله تعدیل نیرو با اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت: قبل از این که طرح را در مراحل نهایی و تصویب هیئت وزیران و شورای عالی اداری برسانیم به مدت حدود یک سال و شاید بیشتر از طریق کارگروه‌هایی که تشکیل شد مسئله پرسنلی، مالی و حقوقی این شرکت‌ها را به نحوی تدارک دیدیم که از این حیث هیچ گونه نگرانی برای همکاران نباشد و در قالب شرکت‌های یکپارچه نسبت به سابق بهتر هم بشود.
اردکانیان افزود: اما این که انتظار داشته باشیم مشکلات انباشته شده سالیان سال شرکت‌های صددرصد دولتی آب و فاضلاب روستایی به یکباره و به دنبال این تجمیع حل و فصل شود مقداری غیر واقعی است.
وی درباره مسئله فروچاله‌ها از جمله در همدان هم با تاکید بر ضرورت ریشه شناسی این مسئله گفت: اگر ریشه این را در استفاده بی‌محابا از منابع زیرزمینی می‌دانیم به طور جدی باید به این قضیه بپردازیم. مساله تعادل‌بخشی این منابع در دستور کار هست، توفیق‌هایی هم در کلان داشتیم و حدود یک میلیارد متر مکعب از بیلان منفی سفره‌ها جبران شده اما فقط به امید بارش نیستیم و طرح‌های سازگاری با کم آبی استان‌ها یکی پس از دیگری اجرایی می‌شود.
وی گفت: اساس این طرح‌ها آن است که مصرف آب بویژه در بخش پرمصرف کشاورزی با حساب و کتاب بیشتری با انتخاب الگوی کشت مناسب و روش مناسب آبیاری و استفاده از آب در مصارف غیر شرب صورت گیرد.
 اردکانیان درباره گردشگری سدها از برنامه وزارت نیرو با همکاری وزارت میراث فرهنگی برای بهره‌مندی مردم از ۵۰ تا ۷۰ سایت بزرگ گردشگری کشور در مناطق مختلف خبر داد و گفت: تعدادی از این طرح‌ها آماده و فراخوان عمومی گذاشته شده که سرمایه گذاران علاقمند مطابق ضوابط مشترکی که بین دو وزارت خانه اعلام شده به آماده کردن این محیط ها برای اقامت‌های کوتاه مدت مردم اقدام کنند. امید است در دولت دوازدهم تعدادی از این ها به بهره‌برداری برسد.
وزیر نیرو در ادامه درباره طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری با اشاره به جلسات مشترک با وزارت جهاد کشاورزی گفت: امید است این مقوله را توسعه داده و طرح‌های موجودی که قانونا وظیفه ماست انجام دهیم

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)