آبرساني روستايي حاكي از یک تحول بزرگ توقف‌ناپذير است

وزير نيرو با اشاره به برخورداري 9 ميليون و 300 هزار نفر جمعيت روستايي از شبكه آب سالم و پايدار در سال‌هاي فعاليت دولت‌هاي يازدهم و دهم گفت: اين كه هر سال يك ميليون و 150 هزار هم‌وطن روستايي و هر هفته 33 روستا به اين شبكه با توجه به گستردگي روستاها وصل شده باشند، حاكي از تحول بزرگ توقف ناپذير و سرمايه‌اي ماندگار براي ماست.

به گزارش مهرگان پرس، «رضا اردكانيان» روز سه‌شنبه در آيين بهره‌برداري از 23 پروژه صنعت آب و برق با اعتبار 686 میلیارد تومان در استان‌هاي قم، اصفهان، زنجان و سمنان در سي و هشتمين هفته از پويش #هرهفته_الف_ب_ايران اظهار داشت: به‌ويژه وقتي كه به خاطر بياوريم بخش عمده‌اي از اين تحولات در سال‌هايي محقق شده كه كشور درگير جنگ اقتصادي هم بوده و است و اميدواريم قدردان اين مجموعه نعمت‌ها باشيم كه به بركت پايداري و هوشمندي ملت ايران حاصل شده است.
وي با اشاره به بهره‌برداري متوسط ماهانه از يك واحد تصفيه‌خانه در دولت تدبير و اميد خاطرنشان كرد: در دولت يازدهم 168 تصفيه‌خانه فاضلاب داشتيم كه وقتي وارد دولت سيزدهم مي‌شويم اين رقم به 269 مي‌رسد.
اردكانيان اظهار داشت: منابع مالي اين پروژه‌ها به طور عمده از بخش غير دولتي تدارك شده و اين بدان معناست كه به سطحي از توانايي در تدوين مدل‌هاي اقتصادي اجراي اين طرح‌ها رسيديم. قطعا نيروي انساني ورزيده شده اين عرصه در كار احداث تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب كشور متوقف نخواهد شد.
وزير نيرو افزود: بازار منطقه نيازمند تخصص و تجربه اين نیروی انسانی است و با توسعه روابط اقتصادي به‌ويژه در كشورهاي همسايه مي‌توانيم از اين ظرفيت تجديدپذير يعني منابع انساني ارزنده استفاده كنيم.
وي با اشاره به اینکه در زمینه تصفيه‌خانه‌هاي آب آمار عملكرد اين دولت، آمار دلگرم‌كننده‌اي است، گفت: در اين دولت هر دو ماه به طور متوسط يك تصفيه‌خانه آب وارد مدار بهره‌برداري شده و از عدد 119 به 175 تصفيه‌خانه در تابستان سال آينده خواهيم رسيد.
اردكانيان ادامه داد: آبرساني روستايي علاوه بر شاخصه‌هاي توسعه‌يافتگي، بهداشت عمومي و نظاير اين، يك شاخصه مهم عدالت اجتماعي است؛ اين كه هم‌وطن روستايي به شبكه آب سالم و پايدار همانند آنچه در شهرها محقق شده، در اين حجم وسيع دسترسي پيدا كند.
اردكانيان گفت: بي‌مناسبت نيست كه در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامي و در چهل و سومين بهار آزادي و استقلال كشور، اين مجموعه دستاوردها را تكرار كنيم كه سرمايه‌اي ارزشمند براي آينده است. البته مسيرهاي طي نشده و كارهاي باقي مانده را هم از خاطر نبريم. ما قطعا نيازمند توجه جدي‌تر به مسئله مصرف هستيم.
وي افزود: موافق اين نيستم كه وقتي به موضوع اصلاح مصرف اشاره مي‌شود جهت توجه ما صرفا متوجه مردم به معناي مصرف كننده باشد. اصلاح مصرف با عرصه توليد تفكيك ناپذير است. همانگونه كه براي تدوين سياست‌هاي توليد ابزار قانوني داريم، در عرصه مصرف هم دستمان بسته نيست. ابزارهاي متعددي در اختيار ما است كه بتوانیم در عرصه مصرف هم ايفاي نقش كنيم.
وزير نيرو ادامه داد: اگر در عرصه توليد،‌ عرصه‌ها، شيوه‌ها، ابزار و تجهيزات، رسانه‌ها و صحنه افكار عمومي ابزاري براي كمك به ما در ايفاي نقش خودمان در موضوع توليد به حساب مي‌آيد و همين ابزار براي ما در عرصه مصرف هم وجود دارد.
وي افزود: در دولت دوازدهم مطابق برنامه وزارت نيرو وارد دوره مديريت توامان عرضه و تقاضا شديم؛ اين بدان معناست كه در عرصه‌هاي توليد و مصرف مسئوليت داريم. اينگونه نيست كه وقتي به كمبود برخورد مي‌كنيم صرفا اصلاح را از مردم انتظار داشته باشيم. مجموعه عادات مصرفي مردم به نوعي نشات‌ گرفته از برنامه‌ها و سياست‌هاي بخش توليد و عرضه هم است.
اردكانيان گفت: نيروگاه‌هاي كشور در حالي كه مشكلي براي توليد ندارند و ظرفيت آماده قابل ملاحظه‌اي در اين بخش وجود دارد، اما به دليل مشكلات موجود در تامين سوخت مورد نياز آنها، با كمبودهايي براي توليد برق مواجه هستيم كه اين مسئله بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي افزود: يك سري راه‌حل كوتاه مدت و فوري است كه هم‌اينك با كمك وزارت نفت و رسانه‌ها و نيز مردم به آن پرداخته مي‌شود و اين شرايط را پشت سر خواهيم گذاشت، اما چيزي كه نبايد فراموش شود اين است كه شاخصه‌هاي مصرف گاز در بخش خانگي به هيچ وجه مناسب نيست و بايد با كمك خود مردم اين روش به سمت اصلاح برود.
اردكانيان خاطرنشان كرد: هم‌اينك حدود 80 درصد گازي كه توسط وزارت نفت به جامعه عرضه مي‌شود در بخش خانگي و تجاري مورد مصرف قرار مي‌گيرد كه اصلا شاخص مطلوبي نيست و مخاطب مطلوب كردن آن هم صرفا مردم نيستند و مجموعه روش‌ها، سياست‌ها و ابزار بايد به‌كار گرفته شود.
وي افزود: در زمان حاضر به ميزان 7 برابر حجم گاز تحويلي براي سوخت نيروگاه‌ها كه نه تنها برق مورد نياز بخش‌هاي خانگي و صنعت بلكه صنعت،‌ معدن و كشاورزي را هم فراهم ‌مي‌كنند به بخش خانگي و تجاري كشور گاز تحويل مي‌شود.
اردكانيان اظهار داشت: آنچه بايد روي آن متمركز شد اين است كه در سازمان دولت و بخش‌هاي دولتي و خدماتي بدون خدشه و اختلال در خدمت‌رساني به مردم، مصرف گاز و برق مديريت شود و همچنين از مردم هم درخواست كنيم كه به ميزان محدودي سعي كنند مصرف گاز خانگي را با يكي دو درجه كاهش دماي فضاي مسكوني خود مديريت و اصلاح كنند تا بتوايم اين شرايط را پشت سر بگذاريم.

منبع: پاون