آبرسانی پایدار به 27 روستای خراسان شمالی تا پایان سال‌جاری

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی از آبرسانی پایدار به 27 روستای استان خراسان شمالی تا پایان سال‌جاری خبر داد.

به زارش مهرگان پرس،غلامحسین ساقی با اعلام این خبر اظهار داشت: امسال و با یکپارچه‌سازی شرکت‌های آبفا شهری و روستایی، انجام مطالعات و تهیه سند تامین آب پایدار روستاهای استان با رویکرد شناخت مشکلات و برآورد اعتبارات مورد نیاز در دستور کار قرار گرفت که پیرو آن در آخرین تابستان قرن، ۳۳ روستای دارای تنش آبی با اثربخشی 140 لیتر بر ثانیه از آب شرب باکیفیت و کمیت مطلوب بهره‌مند شدند.

وی افزود: پایداری و ارتقای کمی و کیفی آب شرب 6 روستای حاشیه شهرها از ظرفیت تامین آب شهر و همچنین تامین کسری آب شرب در شهرهای زیارت، تیتکانلو، فاروج به میزان 41 لیتر برثانیه از دیگر اقدامات در جهت گذر از آخرین تابستان قرن بود.

ساقی خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تاکنون 32 حلقه چاه با اثربخشی 799 لیتربرثانیه حفر و 13 حلقه چاه در سطح استان برای استفاده شرب تجهیز و همچنین در 126 روستا، تاسیسات آبرسانی کنترل، بازسازی و نوسازی شده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود درباره برنامه‌های شرکت آبفا گفت: یکی از مهمترین برنامه عملیاتی شرکت تا پایان سال، تکمیل پروژه رینگ شمالی شهر بجنورد بطول 22 کیلومتر با سایز 500 و 600 میلیمتر با هدف بهره مندی 100درصد شهر و روستاهای مسیر پروژه  از سد شیرین دره است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی گفت: از دیگر برنامه‌های شرکت آبفای استان برای تامین آب آشامیدن حفر ۵۱ حلقه چاه با ظرفیت ۶۴۶ لیتر بر ثانیه بوده ‌که تاکنون عملیات اجرایی ۱۲ حلقه آغاز شده است.
 
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر ۸۳ روستای استان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند که بنا است آبرسانی پایدار به ۵۰ روستا و رفع تنش کیفی و کمی در این مناطق در سال ۱۴۰۰ حل شود.
 
مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی تقویت حجم ذخیره منابع آب را از جمله برنامه‌های راهبردی این مجموعه دانست و گفت: بالغ ‌بر ۵۹ هزار و ۲۰۰ مترمکعب مخزن ذخیره آب در 17 نقطه استان در حال ساخت است که پس از آغاز عملیات آن با حضور وزیر نیرو در تیرماه سال گذشته در شهرستان رازوجرگلان، تاکنون این مخازن ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

وی آبرسانی به 27 روستا با همکاری قرارگاه پیشرفت و آبادانی، قرارگاه بسیج سازندگی، بنیاد علوی و خیرین و همچنین اصلاح و توسعه شبکه های توزیع آب و خطوط انتقال شهری و روستایی به طول 180 کیلومتر را از سایر اقدامات تا پایان سال عنوان کرد.