کد خبر: 1612
يكشنبه , 08 خرداد 1401 - 16:29
آغازمطالعات ساخت دو سد کوچک ساحلی در کشور

معاون فنی و پژوهش های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اعلام کرد: دو طرح آزمایشی برای مطالعات و ساخت مخازن و سد‌های کوچک ساحلی در شمال و جنوب کشور آغاز شده است.

به گزارش مهرگان پرس،معاون فنی و پژوهش‌های این شرکت گفت: با توجه به سیلاب‌های زیاد در کشور و ورود این همه آب شیرین به دریا، از ۲ سال پیش کار پژوهش درباره احداث این گونه مخازن و سد‌ها در این شرکت آغاز شد.

دکتر علیرضا سعیدی افزود: با توجه به نتایج طرح، هم اکنون دو طرح آزمایشی برای اجرایی شدن ان؛ یکی در شرق دریای خزر و دیگری در سواحل مکران در جنوب کشور در دستور کار قرار گرفته است.
وی گفت: در مجموع حدود ۷۰ برابر حجم سد کرج یعنی ۱۳ میلیارد متر مکعب، آب شیرین پس از بارش‌های آسمانی، به علت مهار نشدن از طریق رودخانه‌ها وارد دریا‌های جنوب و شمال کشور می‌شود که اگر این طرح‌ها به سرانجام برسد می‌توان در مرحله نخست، دو تا سه میلیارد متر مکعب آن را ذخیره کرد.
معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: بزرگترین حجم این گونه سد‌ها در کره شمالی قرار دارد که حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب حجم آن می‌باشد، اما مخازنی که در ایران احداث خواهد شد با توجه به اقلیم و بارش‌ها بین چند ده میلیون تا حداکثر ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب خواهد بود.
وی افزود: سدی که در شرق دریای خزر احداث خواهد شد حجم آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب می‌باشد.
دکتر سعیدی گفت: نخستن سد‌های کوچک ساحلی مربوط به سال ۱۹۳۲ میلادی است، اما ساخت گسترده آن از اواخر دهه ۹۰ میلادی در جهان آغاز شد و سال ۲۰۱۷ میلادی هم انجمنی در جهان برای تحقیق بر روی این مخازن شکل گرفت.
معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: نخستین کشور‌هایی که در این طرح ورود کردند کشور‌های هلند و استرالیا بودند، اما هم اکنون کشور‌های چین، کره جنوبی، کره شمالی، تایوان و آمریکا بر روی این طرح کار می‌کنند، اما کشور‌های همسایه ما روی این طرح کاری نکرده اند و با این که ایران طرح را با حدود ۲۰ سال تاخیر اجرا می‌کند، اما سرامد این طرح در منطقه غرب آسیا است.
دکتر سعیدی تصریح کرد: تا پایان سال ۱۴۰۱ مطالعات این طرح تکمیل و با تایید آن وارد مرحله اجرایی خواهد شدو مرحله اجرای آن هم یک تا دو سال زمان می‌برد.
وی گفت: این طرح بیشتر برای تامین آب در سواحل دریا‌ها کاربرد دارد و مکمل دیگر طرح‌های تامین آب خواهد بود.
معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران افزود: سازمان محیط زیست در این طرح همگام ما می‌باشد و این طرح در مصب دریا و رودخانه احداث خواهد شد لذا آثار زیست محیطی خاصی هم نخواهد داشت.
دکتر سعیدی گفت: این طرح ۳ نسل را پشت سر گذاشته است در نسل نخست، وقتی مخزن سد پر می‌شود سرریز آن وارد دریا می‌شود، اما در نسل دوم با فاصله بیشتری از مصب رودخانه و دریا ساخته می‌شود و آب از طریق کانالی وقتی سیلاب داریم وارد مخازن می‌شود.
معاون شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین افزود: محل مصرف آب این سد‌ها علاوه بر صنعت و کشاورزی در بخش آشامیدنی روستا‌ها و شهر‌ها است.
وی گفت: وزارت نیرو خیلی برای اجرای این طرح جدی است و انشاءالله یکی از دستاورد‌های وزارت نیرو در دوره آقای محرابیان خواهد بود.
دکتر سعیدی تصریح کرد: توان اجرای این گونه طرح‌ها را در داخل داریم و فناوری پیشرفته‌ای هم نیاز ندارد.
وی افزود: برای هر متر مکعب آب تولیدی از طریق آب شیرین کن‌ها بین یک تا یک و نیم دلار، اما در مخازن ساحلی بین سه دهم تا نیم دلار باید هزینه کرد.
معاون فنی و پژهش های شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: برای سدی با گنجایش ۱۰ میلیون متر مکعب، حدود 150میلیارد تومان برای ساخت و مطالعه آن می‌بایست سرمایه گذاری کرد.
دکتر سعیدی افزود: با توجه به شیبی که در کف دریا‌ها وجود دارد از ان برای ساخت این گونه سد‌های کوچک می‌توان استفاده کرد و برای نمونه در شمال کشور، مخزنی به ابعاد ۹ کیلومتر در ۲ کیلومتر به عمق ۶ متر احداث خواهد شد که نیاز به حفاری کمی دارد و از نظر منظر ساحلی هم، مردم تفاوت خاصی در سیمای دریا‌ها مشاهده نخواهند کرد.
منبع صدا و سیما