آغاز به‌کار  جشنواره ملی «آب با نگاهی به آینده» در زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان از آغاز به‌کار جشنواره ملی "آب با نگاهی به آینده" در زنجان خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس،اسماعیل افشاری در نشست خبری تبیین جشنواره ملی آب با نگاهی به آینده که در سالن شهید شهریاری مجتمع جهاد دانشگاهی زنجان برگزار شد، اظهار کرد: اخیراً وزارت نیرو حرکت‌های فرهنگی - اجتماعی را با زبان هنر آغاز کرده که استان زنجان میزبان بخش عکس بوده و این مهم، خود یکی از محورهای پویش #هرهفته_الف_ب_ایران است.
وی با اشاره به محورهای جشنواره ملی آب با نگاهی به آینده، افزود: ارزش اقتصادی آب، کم‌آبی و بحران آب، سازگاری با کم‌آبی، تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی، مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب، خاک، نقش علوم اجتماعی در مدیریت مصرف، استفاده از پساب و بازچرخانی آب، از جمله محورهای این جشنواره است.
این مسئول با اشاره به دیگر محورهای جشنواره ملی آب، ادامه داد: علاوه ‌بر موارد یاد شده، محورهایی از قبیل صنعت سدسازی و توسعه پایدار، مدیریت تقاضای آب، آب و محیط زیست، آب و نگاه به آینده، مصرف بی‌رویه آب در بخش کشاورزی، ابنیه‌های تاریخی مربوط به آب، آب‌انبار، آسیاب‌های آبی و قنات‌ها نیز طراحی شده است.
مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان مهلت ارسال آثار را از ۱۵ دی تا ۱۵ بهمن‌ماه امسال اعلام کرد و گفت: شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را از طریق لینک www.water-zanjan.ir ارسال کنند و برای اطلاعات بیشتر با ادمین @ZNUCLOP در شبکه‌های اجتماعی و یا تلفن دبیرخانه 33035310-024 تماس بگیرند.
افشاری با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی مصرف آب، یادآور شد: در حال حاضر ۸۰ درصد آب شرب و ۹۵ درصد نیاز آب صنعت از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود که از هر منظر به این موضوع توجه شود برای آینده استان خطرناک است.
دبیر شورای حفاظت منابع آب استان ادامه داد: همچنین سالانه شاهد ۷۱ سانتی‌متر افت سطح آب‌های زیرزمینی به‌ صورت متوسط در همه دشت‌های استان هستیم و افزایش وابستگی بیش از حد به منابع آب زیرزمینی برای منابع آب استان خطرناک است.
وی عنوان کرد: با بهره‌برداری سدهای در حال احداث می‌توان میانگین مصرف در بخش آب‌های زیرزمینی را کاهش داد، به طوری که برای مثال مصرف آب شرب به ۵۰ درصد از منابع زیرزمینی و ۵۰ درصد از بحث احداث و تکمیل سدها باشد.
افشاری با بیان اینکه باید با زبان هنر این دغدغه‌ها به جامعه اطلاع‌رسانی شود، تصریح کرد: همواره وزارت نیرو جشنواره‌ها را به صورت متمرکز اقدام می‌کرد ولی امسال به شش استان دبیرخانه را واگذار کرده است. صرفاً از زبان خبر نمی‌توان برای تفهیم مشکلات زیست‌محیطی استفاده کرد، بلکه با زبان هنر شاهد اثرات بهتری خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان خاطرنشان کرد: باید با ابزارهای مختلف موضوع و چالش پیش‌ روی آب در آینده را به اطلاع همگان رساند و این زبان برای همگان جذابیت بیشتری از سایر روش‌های اطلاع‌رسانی دارد و تثبیت شدن دبیرخانه‌ در استان‌ها سبب پیشرفت و توسعه این فرهنگ‌ها است. باز شدن ذهن و تغییر دیدگاه‌ها با زبان‌های مختلف اهمیت بالایی دارد و با ایجاد این گفتمان و فرهنگ‌سازی آن با هنر تاثیر زیادی دارد.