آغاز عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه، خطوط انتقال و شبکه اصلی فاضلاب شهرهای ورزقان، خاروانا و روستای توریستی گل آخور

طی مراسمی با حضور استاندار آذربایجان شرقی ،مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی و جمعی از معاونان و مدیران استان و شهرستان ورزقان، کلنگ آغاز عملیات اجرایی احداث تصفیه خانه، خطوط انتقال و شبکه اصلی فاضلاب شهرهای ورزقان، خاروانا و روستای توریستی گل آخور به همراه دو پروژه کمپ فرهنگی ورزشی و سایت اطفاء حریق جنگل‌های ارسباران در محل فرمانداری ورزقان انجام شد.

به گزارش مهرگان پرس ، استاندار آذربایجان شرقی در این مراسم گفت: دولت سیزدهم خودش را موظف کرده تمام پروژه هایی که باید سال های قبل تمام می شد و نیمه کاره رها شده است را تمام کند.
رضوی خرم افزود: کاروان توسعه در منطقه ورزقان فعال شده و این را باید به فال نیک گرفت.
وی ضمن تقدیر از شرکت ملی مس ایران و مجتمع مس سونگون بابت کمک هایی که در جهت توسعه شهرستان انجام می دهد تاکید کرد: تمام این تلاش ها و فعالیت ها باعث توسعه منطقه و در نهایت توسعه استان می شود.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: در سفر ریاست محترم جمهور به آذربایجان شرقی 14 مصوبه با هزینه ای بالغ بر 3550 میلیارد برای شهرستان ورزقان داشتیم که توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه های زیربط ابلاغ شده و قرار است تا دو سال آینده شاهد اتمام و افتتاح آن ها باشیم که انشالله باعث پویایی منطقه خواهد شد.
مدیرعامل عامل شرکت آب و فاضلاب استان هم در این مراسم گفت: این پروژه شامل خط انتقال و شبکه فاضلاب شهر ورزقان به طول 40 کیلومتر، تصفیه خانه فاضلاب شهر ورزقان به ظرفیت 1155 متر مکعب در شبانه روز، خط انتقال و شبکه اصلی فاضلاب شهر خاروانا به طول 17 کیلومتر، تصفیه خانه شهر خاروانا به ظرفیت 774 متر مکعب در شبانه روز، خط انتقال و شبکه فاضلاب روستای گل آخور به ظرفیت 400 متر مکعب در شبانه روز می باشد و در زمانبندی 36 ماهه انجام خواهد شد و 5 روستای دیگر نیز در آینده به پروژه تصفیه خانه و خطوط انتقال اضافه خواهند شد تا مشکلی در این منطقه نداشته باشیم.
مهندس خانی افزود: کل این پروژه جمعیتی بالغ بر 18100 نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد و نوع فرایند تصفیه فاضلاب لجن فعال با هوادهی گسترده می باشد.
وی ادامه داد: این پروژه با تامین مالی 3500 میلیارد ریالی شرکت ملی صنایع مس ایران – مجتمع مس سونگون و مشارکت شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی و اجرای سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا انجام خواهد شد.
مدیرعامل عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی تاکید کرد: در راستای گسترش و تسریع اجرای پروژه فاضلاب برنامه هایی در سال جاری و در سال های آتی در دست اجرا می باشد که با تخصیص اعتبارات لازم به مرحله اجرا درخواهد آمد تا بتوانیم در جهت بهبود کیفیت خدمات رسانی قدم برداشته و مطالبات به حق هموطنان عزیز را پاسخگو باشیم.
 خانی اظهار کرد: 08/ 70 درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارد و این در حالی است که درصد بهره مندی از خدمات فاضلاب در این شرکت بیش از متوسط کشوری است و دومین استان کشور در توسعه و پیشرفت فاضلاب می باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در استان آذربایجان شرقی 957 هزار فقره انشعاب فاضلاب با 08/ 70 درصد جمعیت وکلانشهر تبریز به تعداد 624 هزار فقره مشترک با حدود 90 درصد جمعیت تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی افزود: در راستای سالم سازی و حفظ محیط زیست شهری و افزایش بهداشت عمومی جامعه، این شرکت سالانه 118میلیون مترمکعب فاضلاب جمع آوری شده را تصفیه می کند.
خانی ادامه داد: هم اکنون این شرکت در ۶۹ نقطه شهری با ۳ میلیون نفر جمعیت شهرنشین و ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر روستایی خدمات ارائه می‌دهد.
وی تصریح کرد: شهرستان ورزقان دارای 2 شهر و 162 روستا می باشد که در 84 روستا به دلیل کاهش بارندگی و مهاجرت معکوس و افرایش جمعیت باعث کمبود آب پایدار در این منطقه شده است.
مدیرعامل عامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: در این شهرستان 64 روستا از محل پروژه های محرومیت زادیی و توسط بسیج سازندگی با هزینه ی بالغ بر 2800 میلیارد تومان شروع به آبرسانی پایدار کردیم که نزدیک 200 میلیارد تومان هزینه شده است و و پروژه ها حدود 70 درصد پیشرفت دارد.