آغاز عملیات اجرایی بزرگترین پروژه آبِ شرق استان هرمزگان

عملیات اجرایی خط انتقال آب از تصفیه‌خانه سد سرنی به شهر میناب در مراسمی با حضور استاندار هرمزگان آغاز شد و انتقال ۱۵ میلیون مترمکعب آب از سد استقلال به بندرعباس كاهش يافت.

به گزارش مهرگان پرس،امین قصمی" در آئین کلنگ‌زنی این طرح افزود: اجرای این طرح در راستای عمل به وعده ای است که باعث کاهش برداشت ۱۵ میلیون مترمکعب آب از دشت میناب برای شرب می‌شود.
وی با بیان اینکه آب و فاضلاب هرمزگان مسیر طولانی اما اساسی در این زمینه برداشته است، تصریح کرد: طرح انتقال آب از سد سرنی به میناب بزرگترین و اجتماعی‌ترین پروژه‌ای است که مردم در انتظار آن بودند.
 قصمی افزود: مردم از چند سال پیش خواستار استفاده از این آب برای توسعه میناب بودند که با راهبردهای تعیین شده هدف گذاری روی شیرین‌سازی آب و جایگزین کردن آب مرکز استان از این محل صورت گرفت.
وی ادامه داد: با بهره‌برداری از آب شیرین‌کن‌های یکصد هزار متر مکعبی و 40 هزار مترمکعبی فاز نخست آب شیرین‌کن یک میلیونی غرب بندرعباس، برداشت از سد استقلال و دشت میناب برای تامین آب بندرعباس به میزان 15 میلیون مترمکعب در سال کاهش یافته که این مهم گامی موثر در کمک به احیای دشت میناب است.
وی با اشاره به اجرای طرح تامین آب شهر میناب از تصفیه‌خانه آب سد سرنی ادامه داد: این خط انتقال چهار کیلومتر طول و ۸۰۰ میلی‌متر قطر داشته که ظرفیت انتقال ۵۷۰ لیتر آب بر ثانیه را داراست.
مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان گفت: با تکمیل این طرح نیاز آبی شهر میناب که پیش از این به میزان 15 میلیون مترمکعب از طریق چاه‌ها تامین می‌شد، تا سال آینده از تصفیه‌خانه سد سرنی تامین خواهد شد.  
مدیرعامل آبفای استان هرمزگان همچنین با اشاره به آب مورد نیاز مرکز استان گفت: نیاز آبی شهر بندرعباس 100 میلیون مترمکعب در سال است که در حال حاضر سالانه 70 میلیون متر مکعب آن از سدهای شرق هرمزگان تامین می‌شود.
به گفته قصمی، تا پایان امسال ظرفیت تولید آب شیرین‌کن‌های یکصد هزار مترمکعبی و یک میلیون مترمکعبی بندرعباس به 52 میلیون مترمکعب در سال می‌رسد که با این ظرفیت علاوه بر رفع کمبود آب بندرعباس (30 میلیون مترمکعب)، 22 میلیون متر مکعب آب مازاد داریم که با هدف کاهش برداشت آب از دشت میناب و بی‌نیاز شدن بندرعباس از سد استقلال اضافه خواهد شد.
وی ابراز امیدواری کرد، روند تامین آب کشاورزی میناب به گذشته بر می‌گردد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین در بازدید استاندار هرمزگان از تصفیه‌خانه فاضلاب شهر میناب با بیان اینکه این پروژه در سه فاز برای 73 هزار نفر جمعیت طراحی شده است، افزود: هر فاز این تصفیه‌خانه حدود هفت هزار و 620 مترمکعب ظرفیت تصفیه دارد که در مجموع سه فاز آن 22 هزار و 860 مترمکعب فاضلاب را در شبانه روز تصفیه خواهد کرد.
به گفته قصمی، برای جمع آوری فاضلاب میناب، می‌بایست 325 کیلومتر شبکه اصلی و فرعی، هشت کیلومتر خط انتقال و سه ایستگاه پمپاژ اجرا شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: فاز اول تصفیه‌خانه با پیشرفت حدود 80 درصدی با هشت کیلومتر خط انتقال و 37 کیلومتر شبکه فرعی و اصلی اجرا شده که تا پایان امسال مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.
وی اعتبار مورد نیاز این فاز را 600 میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: از ابتدای شروع پروژه تا پایان سال 1398 حدود 530 میلیارد ریال هزینه شده و 110 میلیارد ریال اعتبار مصوب برای امسال دارد.
به گفته قصمی، برای اتمام کامل هر سه فاز و کل شبکه فاضلاب شهر به اعتباری بالغ بر 3 هزار و 220 میلیارد ریال نیاز است.
وی افزود: واگذاری انشعاب فاضلاب به‌زودی با شرایط مناسب برای محله‌های شهید عمرانی، نظری، 33 دستگاه، لب رودخانه، بخشی از مغیری و پاکوه صورت خواهد گرفت.

منبع:پاون