آغاز عملیات اجرایی پروژه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج تا پایان سال‌جاری

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به تخصیص اعتبار برای پروژه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج، از جمع‌بندی مطالعات طرح و آغاز عملیات اجرایی این پروژه تا پایان سال‌جاری خبر داد.

به گزارش مهرگان پرس از كردستان، کامران خرم در خصوص سامانه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج، اظهار کرد: با هدف تامین آب شرب سالم و پایدار شهروندان شهر سنندج، برای اولین بار ردیف بودجه‌ای در سال آینده برای این منظور تعریف شد که جهت اجرای این سامانه انتقال ۹۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.
وی با بیان اینکه با پیگیری استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان نیز از محل سازمان مدیریت بحران کشور به این استان اختصاص داده شد، ابراز امیدواری کرد عملیات اجرای این پروژه در سال جاری آغاز شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان، با اشاره به اجرای پروژه سامانه خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج یادآور شد: مجری این پروژه شرکت آب و نیروی ایران است که بر اساس پیگیری و هماهنگی‌های به‌‎عمل آمده مطالعات طرح در حال جمع بندی است و عملیات اجرایی آن تا پایان امسال آغاز خواهد شد.
وی به 30 کیلومتر طول خط انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج اشاره کرد و افزود: پس از تکمیل مطالعات، هزینه نهایی طرح برآورد خواهد شد و در حال حاضر مبلغ حدود 350 میلیارد تومان پیش‌بینی شده که لازم است طی 2 سال این مبلغ جهت اتمام کار، ابلاغ شود.
خرم با اشاره به اینکه حجم ذخیره آب سدهای استان در سال جاری تاکنون 517 میلیون متر مکعب است، خاطرنشان کرد: حجم سدهای استان در مدت مشابه سال قبل 529 متر مکعب بود. با احتساب سدهای تلوار، گاوشان و شهید کاظمی بوکان که مدیریت بهره‌برداری آنها در اختیار استانه‌های مجاور است، در حال حاضر حجم کلی سدهای این استان یک هزار و 258 میلیون متر مکعب است که این رقم در سال گذشته یک هزار و 355 میلیون متر مکعب بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به افزایش چشمگیر بارندگی سال‌جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان رواناب امسال افزایش یافته و در نهایت سدهای استان از ذخیره مناسبی برخوردار شوند.
این مقام مسئول میزان کسری مخازن آب‌های زیرزمینی را ۷۰۴ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: بیشترین میزان کسری مربوط به دشت دهگلان با ۵۴۰ میلیون متر مکعب بوده و دشت‌های چاردولی با ۸۶ میلیون متر مکعب و قروه با ۵۵ میلیون متر مکعب در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند.