آغاز  نقشه‌برداري از رودخانه هيرمند مرزي برای تحویل حقابه ایران

مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو از آغاز كار نقشه‌برداري رودخانه هيرمند مرزي از امروز – سه‌شنبه – توسط گروه کاری مشترک دو کشور به منظور تحویل حقابه ایران از این رودخانه خبر داد و گفت: اميد است تا يك ماه آينده عمليات نقشه‌برداري نهايي شود.

به گزارش مهرگان پرس،«عيسي بزرگ‌زاده» ، با اشاره به حضور هيئت بيش از 20 نفره افغانستاني در ايران اظهار داشت: اين هيئت به مدت يك ماه در زابل مستقر خواهند بود و در اين مدت اكيپ‌هاي فني دو كشور با حمايت مرزبانان ايراني و افغانستاني وارد عرصه كار می‌شوند.
وي درباره نتايج نشست مشترك طرف‌هاي ايراني و افغانستاني در سيستان و بلوچستان در خصوص رودخانه هيرمند مرزي اظهار داشت: در اين نشست فرابخشي، وزارتخانه‌هاي نيرو، كشور، امور خارجه، دفاع و فرماندهی مرزبانی و دستگاه‌ها و مسئولان استاني از ايران و همتايان افغانستاني آنها حضور داشتند.
بزرگ‌زاده با اشاره به سرپرستي هيئت ايراني توسط وزارت نيرو و نيز حضور معاونان كميساريايي ايران و افغانستان در اين نشست خاطرنشان كرد: جلسات روز گذشته به كار خود پايان داده و اميد است در مدت يك ماه كه هيئت افغانستاني در ايران حضور دارد، كار نقشه‌برداري رودخانه مرزي هيرمند به پايان برسد.
وي هدف از نقشه‌برداري رودخانه هيرمند مرزي را كه گفتگوهاي آن از بیش از يك سال گذشته آغاز شده، استقرار سازه‌هاي دريافت حق‌آبه‌هاي ايران عنوان كرد. سازه هایی كه لازم است به صورت دقيق طراحي شوند و از تجهيزات دقيق برخوردار باشند.
مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو تاكيد كرد: اين تجهيزات بايد مدرن باشند تا اطمينان حاصل شود كه حق‌آبه‌ها منطبق بر مفاد معاهده 1351 رودخانه هيرمند تحويل ايران مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: پس از تهيه نقشه‌ها، در گام بعد معاونان كميسارهاي دو كشور بايد اين نقشه‌ها را تاييد و مبادله كنند. اين نقشه‌ها، نقشه‌هاي توپوگرافي رودخانه هيرمند است كه ايران قرار است سازه‌هاي آبگيري خود را روي آن طراحي و اجرا كند.
بزرگ‌زاده گفت: ‌بدون تهيه اين نقشه‌ها امكان طراحي سازه‌ها وجود ندارد. اين مسئله هم براي ايران و هم برای طرف افغانستاني حائز اهميت است و دو طرف بايد مطمئن باشند كه حق‌آبه داده و دريافت مي‌شود.
وي افزود: بعد از تحويل نقشه‌ها، لازم است كار طراحي و اجرای سازه‌ها انجام شود كه براي اين كار بودجه مورد نياز هم تامين شده است.
مدیرکل دفتر رودخانه‌های مرزی و منابع آب مشترک وزارت نیرو با بیان اینکه بايد كانال‌هاي دقيق بتني طراحي شود كه آب را از رودخانه تحويل بگيرد، افزود: در ابتدا لازم است تجهيزات اندازه‌گيري نصب شود تا مطمئن شويم كه به چه ميزان آب تحويل ايران مي‌شود. تلاش مي‌كنيم اين كار در يك سال آينده تمام شود؛ بطوری که کار اجراي آن در سال آبی جاری آغاز شود.

منبع : پاون