اتمام پروژه احداث تونل برای احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال

وزیر نیرو : بر اساس شاخص‌های دوازده‌گانه اعلامی رئیس جمهور، وزارت نیرو برای دومین سال متوالی به عنوان دستگاه ممتاز معرفی و برای سومین سال متوالی نیز به عنوان دستگاه برگزیده جشنواره شهید رجایی انتخاب شده است.

 به گزارش پايگاه خبري مهرگان پرس،"رضا اردکانیان" در حاشیه آئین افتتاح 6 پروژه تامین برق آذربایجان‌غربی با حضور در جمع خبرنگاران، از انتخاب وزارت نیرو برای سومین سال متوالی به عنوان دستگاه برگزیده دولت خبر داد و اظهار کرد: طبق ارزیابی دستگاه‌ها توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور که هر ساله تحت عنوان جشنواره شهید رجایی برگزار می‌شود و عملکرد دستگاه‌ها را بر اساس ضوابط و پارامتر‌ها مورد بررسی قرار می‌دهد، دیروز در گزارشی وزارت نیرو برای سومین سال متوالی به عنوان دستگاه برگزیده سازمان دولت برای خدمت‌رسانی به مردم انتخاب شده است.
وی افزود: همچنین این وزارتخانه بر اساس شاخص‌های دوازده‌گانه اعلامی رئیس جمهور نیز برای دومین سال متوالی به عنوان دستگاه ممتاز انتخاب شده است.
وزیر نیرو با بیان اینکه این ارزیابی‌ها بیانگر رضایت نسبی هم‌وطنان از وزارت نیرو در شرایط تحریم و کرونایی کشور است، گفت: تمامی فعالان و خانواده صنعت آب و برق که توسط وزارت نیرو در کشور اداره می‌شوند، حائز این افتخار هستند و امیدواریم در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده و آب و برق نقش زیرساختی برای توسعه بخش‌های مختلف کشور دارد، سربلند باشیم.
وی با بیان اینکه دریاچه ارومیه یکی از پرونده‌های موفق عملکرد دولت است، خاطرنشان کرد: وزارت نیرو عضوی از کارگروه احیای دریاچه ارومیه بوده که وظایفی شامل احداث سد‌ها، کانال‌ها، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، لایروبی‌ها و مهندسی رودخانه‌ها متناسب با منابع و اعتباراتی خود در دست دارد که خوشبختانه این دریاچه در دو سال اخیر با توجه وضعیت بارش‌ها و فعالیت‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارد.
به گفته اردکانیان، احداث تونل برای احیای دریاچه ارومیه همزمان با سد کانی‌سیب که اکنون درحال آبگیری است، در سال‌جاری به اتمام می‌رسد.
وزیر نیرو با اشاره به به تصویب طرح برق امید از سوی هیئت وزیران در شهریورماه خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله مقدمات این طرح پس از دو ماه (آبان سال‌جاری) با آمادگی در کشور اجرا شده و هم‌وطنان کم‌مصرف در بخش خانگی از تخفیف 100 درصدی برخوردار خواهند شد.
وی افزود: با بررسی و ارزیابی‌های وزارت نیرو، به طور متوسط در سطح کشور 30 درصد مشترکان خانگی با احتساب عملکرد جزو کم‌مصرف‌ها محسوب می‌شوند.
اردکانیان با بیان اینکه هدف از اجرای طرح برق امید، حرکت به سمت اصلاح مصرف است، یادآور شد: عملکرد مشترکان خانگی هر ماه مورد محاسبه و بررسی قرار می‌گیرد و امیدواریم با اجرای این طرح برای گروه پر ‌مصرف‌ها ایجاد انگیزه کرده تا با کنترل مصارف از منابع انرژی به شکل‌های موثرتری استفاده کنیم.
وی با اشاره  به اجرای طرح برق امید در آذربایجان‌غربی عنوان کرد: در این استان حدود یک میلیون مشترک خانگی داریم که با ملاحظه عملکرد گذشته، حدود 300 هزار مشترک خانگی یعنی حدود 30 درصد کم مصرف‌ها در استان جزو این طرح هستند که ان‌شاءالله تا زمانی که این عنوان را برای خودشان حفظ کنند، از این تخفیف برخوردار خواهند بود.
وی با اشاره به پروژه‌های افتتاح شده در سفر امروز خود به استان آذربایجان غربی اظهار کرد: در قالب هفته بیست و دوم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، پروژه‌های مختلفی در این استان به ثمر رسیده که مهم‌ترین آن، واحد یک بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه به ظرفیت 160 مگاوات با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، یک نیروگاه مقیاس کوچک برای شهرک صنعتی، چهار پروژه تقویت پست 400 کیلوولت و همچنین خطوط انتقال جمعا با سرمایه گذاری بیش از سه هزار و 500 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
وزیر نیرو در پایان افزود: با احتساب این طرح‌ها، طی امسال 121 پروژه با سرمایه‌گذاری 27 هزار و 700 میلیارد تومان افتتاح شده و مطابق برنامه تا پایان سال تمامی 250 پروژه نیز به مدار بهره برداری خواهند رسید.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)